جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

0

اگر به تازگی صاحب یک توله سگ پشمالوی بامزه شده‌اید، احتمالا توصیه‌های زیادی از اطرافیان، همسایگان و دیگر صاحبان سگ شنیده‌اید. یا ممکن است در اینستاگرام مطالب متنوعی درباره مراقبت و نگهداری از توله سگ شنیده باشید که احتمالا برخی از آنها درست و برخی نادرست هستند. از آنجایی که هفته‌های اولیه زندگی با یک توله سگ جدید بسیار مهم است، مهم است که توصیه‌های درست و علمی درباره نگهداری از توله سگ را فیلتر کنید و بهترین کار را برای عضو جدید خانواده انجام دهید.

برای تربیت توله سگ چه کارهایی انجام ندهیم؟

مهمتر از کارهایی که برای کارها و آموزش‌های اولیه سگ باید انجام دهید کارهایی که باید از انجام آن خودداری کنید. زندگی با یک توله سگ جدید و نوع رفتار شما با پشمالو می‌تواند برای شما استرس‌زا باشد اما نگران نباشید بهترین راه این است که در ابتدا بدانید چه کارهایی را نباید انجام دهید. در ادامه 5 کار مهمی که به عنوان صاحب توله سگ هرگز نباید انجام دهید را می‌خوانید:

  1. اجتماعی شدن سگ را نادیده نگیرید

سه ماه اول زندگی یک توله سگ تأثیر قابل توجهی بر میزان رضایت و سازگاری آن سگ در بزرگسالی دارد. توله سگی که به درستی اجتماعی شده باشد، تقریبا با هر چیزی که دنیا به سمتش پرتاب می‌کند، راحت است! و می‌تواند با چالش‌های گوناگون کنار بیاید اما توله سگی که به لحاظ اجتماعی ضعیف است، اعتماد به نفس ندارد و به راحتی غرق چالش‌ها می‌شود و می‌ترسد.

اجتماعی شدن توله سگ فقط به ملاقات افراد و سگ‌های جدید محدود نمی‌شود، اگرچه این مورد هم بسیار مهم است. اجتماعی شدن به این معنی است که توله سگ خود را تا حد امکان با تجربیات جدید به شیوه‌ای مثبت آشنا کنید. این می‌تواند شامل قدم گذاشتن روی سطوح جدید مانند کاشی و سرامیک کف آشپزخانه، صداهای جدید مانند جاروبرقی یا آشنایی با حیوانات دیگر مانند گربه یا همستر باشد.

ترفند این است که همه این چیزهای جدید را فوق العاده و ارزشمند کنید. توله سگ خود را مجبور نکنید که در موقعیتی قرار گیرد که برایش ترسناک است. یک تجربه بد می‌تواند کار آموزش شما را بسیار سخت کند. در عوض، با سرعت توله سگ خود حرکت کنید، خوش‌بین باشید و هر تجربه را با چیزی که توله سگ شما دوست دارد، مانند تمجید یا پاداش دادن، مرتبط کنید. یعنی مثلا وقتی می‌خواهید سگ را با سطح آشپزخانه آشنا کنید یک خوراکی خوشمزه روی سطح آشپزخانه بگذارید و سگ را برای برداشتنش تشویق کنید.

مشاهده
می‌توان از هاسکی در آپارتمان نگهداری کرد؟

  1. خیلی زود آزادی ندهید

اجازه دادن به توله سگ شما برای پرسه زدن آزاد در خانه عواقب جدی دارد. توله سگ هنوز با محیط خانه به طور کامل آشنا نیست و ممکن است با رفتن به نقاطی از خانه مثل حمام به خود آسیب برساند یا حتی با دسترسی به وسایل ارزشمند شما در خانه ناخواسته به آنها آسیب بزند و تخریب کند. محافظت از توله سگ، مانند دور نگه داشتن داروها و سموم و پوشاندن سیم‌های برق، برای ایمنی حیوان خانگی جدید شما بسیار مهم است.

اما این کافی نیست! شما باید همیشه بر توله سگ خود نظارت داشته باشید. اگر یاد بگیرند در حالی که حواس شما نیست خودشان را سرگرم کنند مطمئنا عادت‌های بدی مانند جویدن جوراب یا تخته قرنیز در آنها ایجاد خواهد شد. به عنوان یک صاحب سک این حمله کلیدی را همیشه به یاد داشته باشید: «جلوگیری از رفتار مشکلساز  سگ، آسانتر و ایمنتر از اصلاح آن است.»

پس هر زمان که نمی‌توانید بر توله سگ خود نظارت کنید، پشمالو را جا و جعبه مخصوص خودش قرار دهید. او را در خود نگه دارید. همچنین می‌توانید از فنس و دروازه‌های کودک برای ایجاد یک منطقه امن برای سگ استفاده کنید. فقط زمانی به سگ خود آزادی بدون نظارت بدهید که رفتار او تحت کنترل باشد؛ سپس می‌توانید هر بار یک در اتاق به آنها کمی آزادی بدهید.

  1. بینظم نباشید

روتین داشتن برای سگ‌ها آرامش‌بخش است. پشمالوهای ما دوست دارند بدانند چه زمانی می‌توانند وعده‌های غذایی، پیاده‌روی، چرت زدن، زمان بازی و … را داشته باشند. اگر سگ‌ها بتوانند برنامه روزانه خود را پیش‌بینی کنند، سردرگمی و استرس را در آنها به حداقل می‌رسد.

مشاهده
راهنمای علمی و ساده انتخاب غذای سگ

برنامه‌ای متناسب با سبک زندگی و نیازهای توله سگ خود تهیه کنید و سپس به آن پایبند باشید. شما با برنامه‌ریزی و تعهد به اجرای آن توله سگ خود را خوشحال خواهید کرد و رفتارهای مشکل‌ساز مرتبط با استرس مانند پارس کردن بیش از حد یا جویدن مخرب یا اضطراب جدایی را به حداقل می‌رسانید.

همچنین مهم است که توله سگ را با قوانین خانه و آداب مورد انتظارتان سازگار کنید. مثلا اگر وقتی لباس پلوخوری می‌پوشیبد، توله سگ شما اجازه ندارد روی شما بپرد. الان بهترین زمان برای آموزش موارد این چنینی به سگ است. اگر از حالا نسبت به برخی از رفتارها حساس نباشید تا بزرگسالی سگ با این مشکلات دست‌وپنجه نرم خواهید کرد. همچنین مطمئن شوید که همه افراد خانواده از یک سری قوانین پیروی می‌کنند و کسی رفتار خودسرانه‌ای برای آموزش سگ انجام نمی‌دهد.

  1. منتظر شروع آموزش به توله سگ خود نباشید

هیچ سن جادویی برای شروع آموزش اطاعت سگ وجود ندارد. زمانی که توله سگ خود را به خانه می‌برید، توانایی یادگیری رفتارهای جدید را دارد. با این حال، شما ممکن است آنقدر بر روی آموزش کوچک تمرکز کنید که از آموزش مهمی مثل اطاعت غفلت کنید. به هر حال شیطنت‌های توله سگ ها سرگرم کننده هستند و ممکن است حواس شما را پرت کنند. شما باید از همان ابتدا به فکر اموزش مهارت‌های اساسی به سگ باشید.

فراموش نکنید با بالغ شدن توله سگ، شیطنت‌های شایان ستایش به سرعت به رفتارهای آزاردهنده تبدیل می‌شود. نیش زدن و گاز گاز کردن بامزه توله سگ به گاز گرفتن سگ بزرگسال تبدیل می‌شود و کشیدن هیجان‌انگیز قلاده در پیاده‌روی توسط سگ، اکنون بازوی شما را از جا در می‌آورد!

به محض اینکه توله سگ را به خانه آوردید شروع به آموزش آداب اولیه، مانند آموزش «زمان تنهایی» و مهارت هایی مانند «نشستن»، «دراز کشیدن» و «ماندن» به توله سگ خود کنید. عادلانه است که اول به توله سگ خود اطلاع دهید که چه انتظاری دارید و چگونه می‌تواند شما را خوشحال کند و بعد انتظار انجام آن کار را داشته باشید.. روش‌های تمرینی و آموزشی مثبت همچنین باعث تحریک ذهنی می‌شوند و به توله سگ‌تان می‌آموزند که به جای محیط، روی شما تمرکز کند و به این ترتیب یک پیوند قوی با شما ایجاد کند.

مشاهده
معرفی 10 فیلم سینمایی سگی!

  1. به هیچ وجه از روشهای خشن استفاده نکنید

روش آمورشی تقویت مثبت به معنای سهل انگاری نیست اما شما مجبور نیستید از روش‌های خشن برای آموزش رفتار سگ خود استفاده کنید چون شما را برای پشمالو غیرقابل پیش‌بینی و ترسناک جلوه می‌دهد و پیوند شما با توله‌سگتان را از بین می‌برد.

به جای استفاده از روش‌های خشن که بر روی اشتباهات توله سگ شما تمرکز می‌کند، روی کارهایی تمرکز کنید که توله سگ شما درست انجام می‌دهد. و رفتارهای جایگزینی را که با رفتار مشکل ساز ناسازگار است به آنها بیاموزید، مانند جویدن یک اسباب بازی به جای کفش یا رفتن به رختخواب به جای التماس کردن سر میز. وقتی سگ شما رفتار جایگزین ترجیحی را انجام داد، به آنها پاداش دهید تا بدانند ارزش آن را دارد.

ما در مقاله «چطور سگ را تربیت نکنیم؟ بدترین روش برای آموزش سگ» تمام نکات مربوط به آموزش‌های غلط سگ را مرور کرده‌ایم؛ اگر اولین بار است که صاحب سگ شده‌اید توصیه می‌کنیم حتما این مقاله را نیز مطالعه کنید تا دقیقا بدانید چه رفتارهایی از سوی شما می‌تواند عواقب دردناک و بعضا خطرناکی برای دوست پشمالوی شما داشته باشد.

امیدواریم تجربه زندگی با یک توپ گرد پشمالوی بامزه بتواند کمی تحمل زندگی را برای‌تان راحت‌تر کند. در بخش نظرات از تجربیات خود در زمینه آموزش به توله سگ بنویسید و دیگر صاحبان سگ را آگاه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ذخیره پست
پسندیدن