جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

3

این روزها طرفداران حیوانات خانگی و همچنین تعداد پشمالوهایی که در خانه‌های ما زندگی می‌کنند، در تمامی کشورها در حال افزایش هستند. پس از پذیرفتن سرپرستی حیوانات، همراه با آنها مسئولیت‌هایی هم وارد زندگی ما می‌شود که ایجاب می‌کند موارد مختلفی را باید برای سلامت و بالا بردن کیفیت زندگی آنها در نظر بگیریم. یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین نیازهای حیوانات غذای مناسب است که باید از مواد مغذی و سالم تشکیل شده باشد تا رشد حیوان را تضمین کرده و سلامت او را حفظ کند.

غذای حیوانات معمولا براساس گونه و نژاد، سن و شرایط بدنی آنها مشخص می‌شود و دامپزشک نوع رژیم غذایی و میزان غذای حیوان را تعیین می‌کند. در این بین غذای سگ‌ها، با توجه به این که نژادهای مختلف خصوصیات متفاوتی دارند، باید حتما براساس نظر فرد متخصص مشخص شود. در ادامه این مطلب در مورد غذای سگ‌ها صحبت و غذاهای مناسب برای آنها را معرفی می‌کنیم.

غذای سگ خانگی

اصلی‌ترین ماده‌ای که تغذیه سگ بر پایه آن قرار می‌گیرد، پروتئین است. انواع گوشت مانند گوشت گوسفند، گاو، مرغ، ماهی، بوقلمون و تخم‌مرغ از جمله مهم‌ترین منابع تامین پروتئین هستند. با وجود اهمیت این ماده غذایی، غذای سگ‌ها باید ترکیب کاملی از تمامی ریزمغذی‌ها و درشت مغذی‌ها باشد؛ به همین دلیل در غذای این دوستان پشمالو باید ترکیب مناسبی از غلات و کربوهیدرات و همچنین سبزیجات وجود داشته باشد.

پخت روزانه غذا، براساس نسبت‌های مورد نیاز بدن این حیوانات ممکن است برای همه ممکن نباشد، به همین دلیل استفاده از غذاهای آماده، روش مطمئنی است که حیوان بتواند به موقع، به اندازه و باکیفیت بالا غذای مورد نیاز بدنش را دریافت کند.

مشاهده
تلفن و آدرس تمام دامپزشکی‌های شبانه‌‌روزی تهران [تابستان ۱۴۰۳]

سگ‌ها چه چیزهایی را نباید بخورند؟

گاهی اوقات پشمالوهای بازیگوش خانه ممکن است سراغ غذاهای ما بیایند یا برای تنوع دوست داشته باشند علاوه بر غذای خودشان به خوراکی‌های دیگر هم ناخنک بزنند. در این شرایط باید بدانیم که استفاده از چه غذاهایی برای سگ ممنوع است تا آنها را از دسترس حیوان دور کنیم. پیاز، سیر، پیازچه، آووکادو، انگور، خرمالو، هلو، آلو، شیرین‌کننده‌های مصنوعی، شکلات، الکل، قهوه و ترکیبات کافئین‌دار، استخوان پخته شده، گوشت و تخم‌مرغ خام و بستنی و مواد لبنی از جمله مواد غذایی هستند که می‌توانند مشکلات فیزیکی مختلفی برای سگ‌ها ایجاد کنند.

انواع غذای سگ

در حال حاضر شرکت‌های مختلفی در زمینه تولید غذای آماده سگ‌ها فعالیت می‌کنند که نمونه‌های متعدد داخلی و خارجی آنها در کشور قابل تهیه است. به صورت کلی غذای سگ‌ها به دو صورت خشک و مرطوب یا کنسروی ساخته می‌شود که براساس شرایط حیوان و توصیه دامپزشک می‌توان از میان آنها انتخاب کرد.

تفاوت غذای خشک و کنسروی سگ

مهم‌ترین تفاوت این دو نوع غذا، روند تهیه آنهاست. درست کردن غذای تر یا کنسروی با چرخ یا آسیاب کردن انواع گوشت‌ها آغاز می‌شود؛ پس از آن ویتامین‌ها، مواد معدنی و غلات در شکلی شبیه به سس به گوشت اضافه شده، پخته و کنسرو می‌شوند. غذای خشک مواد مشابهی دارد اما این مواد در قالب یک خمیر با هم مخلوط شده و پس از آن پخته می‌شوند. بعد از پخت، این مواد تحت یک فرایند خشک شدن قرار می‌گیرند و مواد مختلف از جمله چربی‌ها و ویتامین‌ها به آنها اسپری می‌شود.

غذای خشک برای سگ بهتر است یا غذای کنسروی؟

تفاوت در فرایند تهیه این غذاها، باعث می‌شود درصد رطوبت آنها با هم متفاوت باشد. غذاهای تر و کنسروی درصد زیادی (تا حدود 78%) رطوبت دارند در حالی که غذای خشک رطوبت کمتری (حدود 10%) را شامل می‌شود. با این حال یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های غذاهای خشک، طول عمر زیاد آنها و نگهداری آسان‌تر آنهاست. غذای خشک را می‌توان به راحتی در حجم زیاد تهیه کرد و در سفر یا جابه‌جایی‌ها به همراه داشت. غذاهای تشویقی سگ هم معمولا از نوع غذاهای خشک هستند و به برخی از آنها، پروبیوتیک‌ها برای ارتقای سلامت بدن حیوان اضافه شده‌اند.

مشاهده
علائم و درمان افسردگی در سگ‌ها

با وجود این که گاهی برخی از غذاهای کنسروی طعم بهتری دارند یا راحت‌تر جویده می‌شوند، غذاهای خشک، سگ را به جویدن تشویق می‌کند و باعث کنده شدن جرم روی دندان‌های حیوان می‌شود. از طرف دیگر سگ‌های مسن یا بیمار معمولا غذای مرطوب را راحت‌تر می‌خورند و باعث می‌شود به اندازه مورد نیاز غذا دریافت کنند. بهترین راه برای تصمیم‌گیری بین انتخاب غذای خشک یا تر، مشورت با دامپزشک است. فرد متخصص مشخص می‌کند که نسبت غذای خشک به کنسروی در رژیم غذایی حیوان، براساس نیاز بدن پشمالوی خانه، سن و متابولیسم او چقدر باید باشد.

یکی از سوالاتی که علاقه‌مندان به سرپرستی این حیوانات باید از خود بپرسند این است که هزینه نگهداری از سگ چقدر است؟ تغذیه سگ یکی از مهم‌ترین مواردی است که در کنار هزینه اقلام بهداشتی، واکسیناسیون و ویزیت‌های دامپزشکی، هزینه نگهداری از سگ را مشخص می‌کند. به صورت کلی غذاهای خشک در مقایسه با کنسروها اقتصادی‌تر محسوب شده و می‌توان با هزینه مشابه، مقدار بیشتری از آنها را تهیه کرد.

لیست بهترین غذاهای خشک برای انواع نژاد سگ

همانطور که گفته‌شد، هر سگ، براساس نژاد، سن و شرایطی که دارد باید غذای مخصوص به خود را داشته باشد؛ با این حال، برخی غذاهای خشک، بین مصرف‌کنندگان بیشتر امتحان شده‌اند و توانسته‌اند رضایت طیف زیادی از والدین سگ‌ها را کسب کنند که در ادامه برخی از آنها را معرفی می‌کنیم:

غذا خشک سگ رویال کنین مدل mini pupy | وزن 2 کیلو

یکی از معروف‌ترین و بهترین برندهایی که در زمینه تهیه غذا برای حیوانات خانگی فعالیت می‌کند، رویال کنین است. این برند انواع مختلفی از غذاهای خشک را برای نژادها و سنین مختلف سگ‌ها تولید می‌کند که تقریبا برای همه سگ‌ها، حتی با شرایط فیزیکی خاص هم می‌توان از مدل‌های گسترده آن انتخاب کرد. این مدل از رویال کنین برای سگ‌های با نژاد کوچک تولید شده است که سرشار از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است. مواد داخل این غذا هضم آسانی دارند، سیستم ایمنی بدن حیوان را تقویت کرده و همچنین از بوی نامطبوع مدفوع آنها می‌کاهد.

غذا خشک توله سگ ودو مدل سوپرپرمیوم پاپی | وزن 3 کیلو

ودو یک برند ایرانی است که در زمینه تولید انواع غذای خشک برای حیوانات فعالیت می‌کند. محصولات این برند برای انواع نژادها در سنین مختلف تولید شده و در بسته‌بندی‌های مختلف عرضه می‌شود. این مدل از غذای خشک ودو برای توله سگ‌ها و سگ‌هایی نابالغ ساخته شده‌است. 38 درصد از این غذا را پروتئین تشکیل داده و مواد مغذی دیگری مانند کلسیم، فسفر، ید، ویتامین‌های A، E و D، روی، امگا 3 و امگا 6 را شامل می‌شود.

مشاهده
همه چیز درباره هاری | از علائم تا اقدامات فوری

غذا خشک سگ بالغ لوکا پت پروداکتز مدل گوشت و برنج | وزن 2 کیلو‌

یکی دیگر از محصولاتی که در ایران تهیه و فروخته می‌شود، غذای خشک برند لوکا است. این مدل از غذای خشک لوکا برای سگ‌های بالغ آماده شده‌است که در مقایسه با غذای سگ‌های نابالغ کالری کمتری دارد. یکی از مشکلاتی که بسیاری از نژادهای سگ را در سنین بالاتر تهدید می‌کند، اضافه وزن است. این غذا در عین حال که طعم خوبی دارد و طیف وسیعی از مواد غذایی ارگانیک و معدنی را در بر می‌گیرد، اما می‌تواند به کنترل وزن حیوان هم کمک کند.

غذا خشک سگ فیدار مدل mini adult وزن | 8 کیلو

این برند، محصولات خود را در دو مدل، برای سگ‌های بالغ و برای همه سنین تولید می‌کند. غذای مناسب همه سنین، کالری و مواد مغذی بیشتری دارد و به همین دلیل بیشتر برای سگ‌های نابالغ و در حال رشد استفاده می‌شود. مدل مناسب سگ‌های بالغ از موادی مختلفی از جمله گوشت مرغ، گوشت قرمز، پروتئین‌های گیاهی، چربی حیوانی، روغن سویا، روغن ماهی، آرد برنج، فیبر، چغندر قند، مخمر، پریمکس مولتی‌ویتامین، امگا 3، امگا 6، گلوتن ذرت و روغن گل‌گاوزبان تشکیل شده‌است که مجموعه‌ای کامل از مواد مورد نیاز بدن حیوان را در بر می‌گیرد.

غذا خشک سگ مدل گیلز با طعم مرغ و گوشت | وزن 1.5 کیلو

این محصول، غذایی مناسب برای سگ‌های بالغ، به ویژه نژادهای متوسط است. غذای خشک گیلز مجموعه‌ای از مواد معدنی و ویتامین‌ها است که از کمبود ویتامین در بدن سگ جلوگیری می‌کند. در این غذا کلسیم، منیزیم، فسفر، آهن، ویتامین B1، ویتامین B6، ویتامین B8، ویتامین C و ویتامین E وجود دارد که به آنها آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند رزماری و چای سبز هم اضافه شده‌است. استفاده از این غذا، می‌تواند سلامت پوست و موی حیوان را ارتقا دهد و همچنین به بهبود استخوان‌ها، مفاصل و اعصاب سگ کمک کند.

در طی سال‌های اخیر غذای حیوانات خانگی با مواد مختلف و توسط بسیاری از شرکت‌ها ساخته شده‌است. از آنجایی که سلامت حیوان مهم‌ترین امری است که باید به آن توجه کنیم، مشورت با دامپزشک، پیش از انتخاب غذا ضروری است. همچنین در ویزیت‌های دوره‌ای هم باید در مورد نوع و حجم غذای حیوان با متخصص مشورت کنیم تا در صورت نیاز در آنها تغییراتی صورت بگیرد. اندازه غذا هم باید براساس سن و وزن حیوان مشخص شود تا پشمالوی دوست‌داشتنی خانه دچار اضافه وزن نشود.

خرید بهترین غذای خشک سگ: 

ROYAL CANIN | LOOCA | FIDAR | GILLZ | VOODOO

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ذخیره پست
پسندیدن