جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

4

سگ‌ها یکی از محبوب‌ترین حیوانات در بسیاری از کشورها هستند. تعداد این پشمالوهای دوست‌داشتنی در بسیاری از کشورها، در طی چند سال اخیر، به ویژه پس از دوران پاندمی کرونا، افزایش پیدا کرده و امروزه بسیاری از این حیوانات، در خانه‌ کنار ما زندگی می‌کنند. یکی از مهم‌ترین مسائلی که علاقه‌مندان به سگ‌ها باید به آن توجه کنند، انتخاب بین انواع نژاد سگ است. تنوع بین سگ‌ها و خصوصیات آنها باعث می‌شود که هرکدام نیاز به شرایط نگهداری مخصوص به خودشان را داشته‌باشند.

infographic of golden retriever
infographic of golden retriever

برای پذیرفتن سرپرستی آنها ما باید براساس شرایط زندگی، اقتصادی و خانوادگی خود، تحقیقات لازم را به عمل آوریم تا بتوانیم بهترین حیوان را برای خانه انتخاب کنیم. در طول این سال‌ها تحقیقات و نظرسنجی‌های مختلفی انجام شده و محبوبیت نژادهای مختلف سگ‌ در برخی کشورها به ویژه آمریکا، مورد بررسی قرار گرفته‌است. یکی از محبوب‌ترین سگ‌ها، نژاد گلدن رتریور است که در چند سال اخیر، رتبه سوم در لیست محبوب‌ترین سگ‌ها بین آمریکایی‌ها را به خود اختصاص داده‌است. برای آشنایی بیشتر با این نژاد زیبا و مهربان در ادامه همراه ما باشید.

تاریخچه نژاد گلدن رتریور

تاریخچه و ریشه این سگ‌ها به قرن نوزدهم و اسکاتلند برمی‌گردد. این سگ‌ها ترکیبی از یک نژاد اسکاتلندی و یک نژاد اسپانیایی هستند که توسط یک تاجر ثروتمند به نام مارجوری بانکس (که بعدها به نام بارون توییدماوث شهرت پیدا کرد) پرورش پیدا کردند. در آن سال‌ها، در میان طبقه اشراف، سگ‌های سیاه و تیره‌رنگ طرفداران بیشتری داشتند و برای شکار و نگهبانی انتخاب می‌شدند. نوس اولین سگی بود که به این نژاد مربوط می‌شد.

برخی منابع معتقدند که این سگ از یک صاحب سیرک روس در برایتون خریداری شد، برخی دیگر از منابع می‌گویند نوس سگ یک پینه‌دوز بود که فرزند توییدماوث به او علاقه پیدا کرد و هستند منابع دیگری که نوس را یک سگ ولگرد می‌دانند. به هر جهت، این پشمالوی جذاب، اولین سگی بود که به املاک مارجری بانکس راه پیدا کرد و باعث شد در ادامه با جفت‌گیری بین سگ‌های مختلف، نژاد گلدن رتریور به وجود آید.

مشخصات ظاهری سگ Golden Retriever

این سگ، از نظر جثه و اندازه بدن، جزو سگ‌های متوسط محسوب می‌شود. قد این سگ‌ها حدود 60 سانتیمتر، وزن سگ‌های نر بین 29 تا 35 و وزن سگ‌های ماده بین 24 تا 29 کیلوگرم است. این سگ‌ها به رنگ طلایی موهای بدنشان معروفند اما رنگ‌های دیگری هم دارند. موی این سگ‌ها در طیف مختلفی از رنگ‌های کرم، طلایی، سفید و حتی قرمز و قهوه‌ای هم وجود دارند. پوشش بدن این سگ دو لایه است که می‌تواند در برابر آب و تابش آفتاب از بدن حیوان محافظت کند. گلدن رتریورها گوش‌های متوسط، بدنی عضلانی و دمی بلند دارند.

سگ گلدن رتریور چند سال عمر می‌کند؟

با اینکه عمر حیوانات ارتباط زیادی با نوع زیست و نحوه نگهداری از آنها دارد، برای هر نژاد بازه متوسطی از طول عمر تعریف می‌شود. به صورت معمول گلدن رتریورها بین 10 تا 12 سال عمر می‌کنند.

مشاهده
8 نشانه تنهایی پت شما و راه کمک به آنها

انواع نژاد گلدن رتریور

براساس محیطی که این سگ‌ها در آن زندگی می‌کنند، برخی از خصوصیات آنها، چه از لحاظ ظاهری و چه از نظر شخصیتی می‌تواند تغییر کند. به صورت کلی گلدن رتریورها به سه نوع مختلف تقسیم می‌شوند:

  • گلدن رتریور آمریکایی

این نژاد احتمالا محبوب‌ترین نژاد گلدن رتریورها و معمولا طلایی رنگ هستند. این سگ‌ها خونگرم و اجتماعی هستند و در مقایسه با سایر نژادهای گلدن رتریور، انرژی بیشتری دارند.

  • گلدن رتریور انگلیسی

این نژاد شباهت زیادی به نژاد آمریکایی دارد اما معمولا رنگ طلایی روشن‌تری دارند. این پشمالوهای زیبا، در مقایسه با سایر نژادها قد کوتاه‌تری دارند و برخی پرورش‌دهندگان گزارش می‌دهند که این نژاد بیشتر به بیماری‌های ژنتیکی دچار می‌شوند.

  • گلدن رتریور کانادایی

این نژاد بیشترین شباهت را به گلدن‌های آمریکایی دارد و انگار که یک نژاد در موقعیت‌های جغرافیایی مختلف هستند.

  • گلدن رتریور مینیاتوری

 این نژاد جزو گروه‌های اصلی گلدن رتریور محسوب نمی‌شود و در واقع ترکیبی است از نژاد گلدن رتریور با نژادهای دیگری مانند کوکر اسپانیل یا پودل آمریکایی. قد و وزن این سگ‌ها از گلدن رتریورها کمتر است و احتمالا ویژگی‌های شخصیتی مشترکی هم از نژادهای تشکیل دهنده خود دارند.

ویژگی‌های رفتاری گلدن رتریور

شخصیت آرام، مهربان و اجتماعی این سگ‌ها را می‌توان یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت زیاد آنها دانست. این سگ‌ها علاقه زیادی به ارتباط برقرار کردن با انسان‌ها دارند و به همین دلیل به عنوان سگ‌های حمایتگر برای همراهی افرادی مانند نابینایان، مبتلایان به افسردگی و افراد با نیازهای ویژه محسوب می‌شوند. این سگ‌ها ابراز علاقه را دوست دارند و از ردوبدل کردن محبت بین خودشان و افراد خانواده لذت می‌برند.

علاوه بر آن، گلدن‌های پشمالو به دلیل هوش زیادی که دارند می‌توانند در گروه‌های تجسس و پلیس هم مشغول به کار شوند اما معمولا چندان روحیه نگهبانی و پرخاشگری ندارند. گلدن رتریورها علاقه زیادی به بچه‌ها دارند و می‌توانند ارتباط خوبی با آنها برقرار کنند. از طرف دیگر از آنجایی که سازگاری خوبی با سایر حیوانات دارند، مناسب خانه‌هایی هستند که در آنها از حیوانات دیگر هم مراقبت می‌شود. فعالیت بدنی این سگ‌ها زیاد است و علاوه بر فعالیت‌های معمول همه نژادها، شناگرهای قابلی هم هستند؛ این ویژگی‌ها این سگ‌ها را به گزینه خوبی برای همراهی ورزشکاران تبدیل می‌کند.

آیا می‌توان از گلدن رتریور در آپارتمان نگهداری کرد؟

امروزه بسیاری از افراد به دنبال بهترین نژاد سگ برای نگهداری در آپارتمان می‌گردند تا بتوانند در خانه‌های امروزی در کنار آنها زندگی کنند. گلدن رتریور چندان جثه کوچکی ندارد و باید در فضایی قرار بگیرد که بتواند راحت در آن جست‌وخیز کند؛ در غیر این صورت، سگ دچار بی‌حوصلگی و افسردگی خواهد شد. اگر نیازهای سگ در محیطی که نگهداری می‌شود، برآورده شود، از گلدن رتریور می‌توان در آپارتمان هم مراقبت کرد. همانطور که گفته شد، این سگ‌ها روحیه پرخاشگری ندارند، زیاد پارس نمی‌کنند و احتمالا مزاحمتی برای سایر ساکنین آپارتمان نخواهند داشت.

مشاهده
می‌توان از هاسکی در آپارتمان نگهداری کرد؟

تربیت سگ گلدن رتریور

این پشمالوهای طلایی، هوش زیادی دارند و از طرف دیگر، عاشق خوشحال کردن خانواده خود هستند. این ویژگی‌ها در کنار هم باعث می‌شود آنها به خوبی آموزش ببینند اما این به شرطی است که آموزش آنها از سنین کم و دقیق و جدی انجام شود. معمولا دو تا شش ماهگی، سن طلایی سگ‌ها برای آموزش است؛ در این مرحله مهم‌ترین اقدام این است که با سگ خود ارتباط برقرار کنید و شخصیت او را بشناسید. مانند ما انسان‌ها، هر سگی شخصیت منحصربفرد خود را دارد و با شناخت بهتر او می‌توانیم نیازها و علایقش را تشخیص دهیم. در کودکی این سگ‌ها انرژی زیاد و در عین حال تمرکز کمی دارند و به راحتی حواسشان به محرک‌های مختلف پرت می‌شود.

در این مسیر باید تمرکز کردن را یاد بگیرند تا پایه آموزش دستورات ابتدایی گذاشته شود. این سگ‌ها اجتماعی هستند و هرچه تجربه بیشتری کسب کنند، بهتر می‌توانند ارتباط برقرار کنند. در دوره‌ای از رشدشان ممکن است ترس‌هایی را تجربه کنند که با قرار گرفتن در کنار صداهای مختلف و دیدن انسان‌های گوناگون، این ترس به مرور فروکش می‌کند. برای نگهداری این سگ در خانه، باید از همان کودکی، قوانین، چارچوب‌ها و حد و مرزهای مورد نظرتان را برای او مشخص کنید و در مسیر تربیتی حیوان آنها را به او آموزش دهید.

بهداشت و نظافت گلدن رتریور

یکی دیگر از مواردی که باید از کودکی به سگ آموزش داده شود، امور مربوط به بهداشت و نظافت حیوان است. این سگ‌ها باید چند بار در هفته مسواک بزنند. این مقدار حداقل سه بار در هفته و در حالت ایده‌آل هرروز است. به همین دلیل از کودکی باید در حین بازی‌های مختلف، او را به این موضوع عادت داد. حمام کردن هم همین شرایط را دارد؛ با این که در کودکی این سگ‌ها مو و کت پرپشت و ضخیمی ندارند، اما تمرین حمام و شست‌وشو کمک می‌کند که در بزرگسالی راحت‌تر این کار را انجام دهند.

ریزش موی این پشمالوها در حد متوسط است و باید حداقل هفته‌ای دوبار موهای آنها را برس کشید؛ البته این ریزش دوبار در سال معمولا در بهار و پاییز افزایش پیدا می‌کند. تصمیم در مورد اصلاح موهای این سگ‌ها به عهده والدین است اما موهای پنجه‌ها، گوش‌ها و دم در مقاطع مختلف باید کوتاه شوند. ناخن‌های حیوان باید به صورت مرتب، مثلا در بازه دو هفته یک‌بار، کوتاه شود و همچنین هر هفته باید وضعیت گوش‌های سگ را بررسی کرد.

انرژی سگ گلدن رتریور زیاد است و فعالیت بدنی او را خوشحال می‌کند. اگر از این سگ در خانه نگهداری می‌کنید باید بدانید که طلایی مهربان شما به صورت متوسط به روزی دو ساعت پیاده‌روی و فعالیت فیزیکی نیاز دارد.

تغذیه سگ Golden Retriever

یکی از مهم‌ترین مواردی که هزینه نگهداری سگ را تعیین می‌کند، رژیم غذایی حیوان است. باید در نظر داشت که گلدن رتریورها سگ‌های کوچکی نیستند و پایه اصلی رژیم غذایی آنها هم پروتئین است. میزان و نوع غذای این سگ‌ها در سنین مختلف متفاوت است و معمولا دامپزشک براساس سن، شرایط فیزیکی، سطح فعالیت و متابولیسم حیوان رژیم غذایی را تعیین می‌کند. در کنار پروتئین، غذای سگ‌ها باید چربی و کربوهیدرات هم داشته‌باشد. البته منظور از چربی بیشتر چربی‌های مفید مانند امگا 3 و امگا 6 است که می‌تواند به بالا نگه‌داشتن کیفیت پوست و موی حیوان کمک کند.

مشاهده
همه نکات مهم درباره گاز گرفتن سگ خانگی

این نژاد سگ استعداد زیادی برای چاق شدن دارد؛ پس بهتر است مصرف چربی و کربوهیدارت حیوان براساس میزان فعالیت او تنظیم شود و از ریزه‌خواری او جلوگیری کنیم. اگر از غذای خشک برای تغذیه حیوان استفاده می‌کنیم، دو تا سه فنجان در روز برای او کافی است و باید دقت کنیم که میزان غذای نامحدود در اختیار پشمالوی شکموی خانه قرار نگیرد. با این وجود بهتر است که تمام غذای سگ را غذای خشک تشکیل ندهد و بخشی از آن را با کنسروهای باکیفیت تکمیل کنیم.

بیماری‌های رایج در نژاد گلدن رتریور

با این که به صورت کلی این سگ‌ها، بدنی قوی دارند اما مانند هر نژاد دیگری در بین گلدن رتریورها هم برخی بیماری‌ها شیوع بیشتری دارد که بعضی از آنها را در ادامه مطرح می‌کنیم:

دیسپلازی هیپ: این بیماری یک مشکل ژنتیکی است که در آن استخوان ران به خوبی در مفصل مربوطه قرار نمی‌گیرد. برخی از سگ‌ها ممکن است این مشکل را در یک یا هر دو پای خود داشته‌باشند و اگر به خوبی معاینه نشوند ممکن است تا سنین بالاتر علائمی هم نشان ندهند. در پرورش این نژاد، از سگ‌هایی که به این مشکل دچار هستند برای ادامه نسل استفاده نمی‌شود.

دیسپلازی آرنج: یکی از دلایل این مشکل رشد متفاوت سه استخوان تشکیل‌دهنده آرنج سگ است. این مشکل برای حیوان دردناک است و می‌تواند باعث لنگ زدن سگ بشود.

آب مروارید: مانند انسان‌ها، آب مروارید سگ با لکه‌هایی روی عدسی چشم مشخص می‌شود که می‌تواند در طول زمان رشد کند. در حالت نرمال و در سنین پایین‌تر این اتفاق مشکل خاصی برای سگ ایجاد نمی‌کند اما به مرور و در موارد شدیدتر ممکن است به بینایی حیوان آسیب بزند.

آتروفی پیشرونده شبکیه (PRA): این بیماری با زوال تدریجی شبکیه همراه است. در این مشکل، سگ ابتدا دید خود را در طول شب از دست می‌دهد اما به مرور این مشکل گسترش پیدا کرده و به دید صبحگاهی حیوان هم آسیب می‌زند.

آلرژی: این سگ‌های طلایی ممکن است در طول زندگی به موارد مختلفی مانند غذاهای گوناگون یا انواع گرده‌ها حساسیت داشته‌باشند. اگر دیدید که پشمالوی شما مدام پنجه‌های خود را می‌لیسد یا صورتش را می‌خاراند بهتر است با دامپزشک مشورت کنید.

قیمت سگ گلدن رتریور

یکی از اصلی‌ترین راه‌های رسیدن به نژادهای اصیل حیوانات، خریدن آنها از پرورش‌دهندگان مطمئنی است که در شرایط سالمی از حیوانات نگهداری می‌کنند. در حال حاضر گلدن رتریورها بسته به نژاد، ظاهر و خصوصیاتشان بین 10 تا 20 میلیون تومان خریداری می‌شوند.

برخی از پرورش‌دهندگان حیوانات، در شرایط نامناسبی آنها را نگه داشته و وادار به تولید مثل می‌کنند؛ همین موضوع باعث می‌شود که فعالان حقوق حیوانات درخواست کنند که حیوانات را به سرپرستی بگیریم. از طرف دیگر بودن در شرایط نامساعد، سلامت بسیاری از این حیوانات را در معرض خطر قرار می‌دهد؛ پس زمانی که حیوان را تحویل می‌گیرید، پیش از نهایی کردن سرپرستی آن، معاینات دامپزشکی و تایید سلامت سگ را جدی بگیرید.

امیدواریم با خواندن این مطلب تمام اطلاعات لازم درباره نژاد دوست‌داشتنی گلدن رتریور را کسب کرده باشید. خوشحال می‌شویم اگر تجربه ای از نگهداری این سگ دارید، در بخش نظرات با سایر مخاطبان پشمالو در میان بگذارید.

منابع: AKC | mygoldenretrieverpuppies

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ذخیره پست
پسندیدن