جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

1

اگر این مطلب را باز کرده‌اید یعنی قصد دارید یک سگ پشمالو را به سرپرستی بگیرید یا حداقل به داشتن سگ فکر می‌کنید. اول از همه به شما تبریک می‌گوییم! چه اتفاقی هیجان‌انگیز‌تر از زندگی کردن با یک دوست وفادار همیشگی؟ اما شما باید پیش از پذیرفتن مسئولیت یک سگ، ببینید که آیا از پس هزینه ماهانه سگ برخواهید آمد یا خیر؟ در این مطلب بر اساس آخرین قیمت‌های بازار روز ایران در تابستان 1402، به شما خواهیم گفت برای نگهداری از سگ باید چه مبلغی را ماهانه کنار بگذارید.

هزینه ماهانه نگهداری از سگ

هزینه‌های نگهداری از سگ به دو بخش تقسیم می‌شوند. اول هزینه‌های غیرتکرار شونده‌ای که شما باید برای اقلام اولیه نگهداری از سگ (مثل قلاده سگ) بپردازید و دوم هزینه‌های تکرارشونده‌ که شما باید برای کالاهای مصرفی سگ (مثل غذای سگ) بپردازید. پس خوب است در ابتدا ببینیم چه وسایل اولیه‌ای برای نگهداری از سگ نیاز است.

هزینه وسایل اولیه مراقبت از سگ

شما برای اینکه از یک سگ پشمالوی بامزه میزبانی کنید باید بتوانید نیازهای اولیه زندگی سگ را در خانه‌تان فراهم کنید. در جدول پایین لیست این اقلام اولیه را همراه با کف و سقف قیمت‌های روز آورده‌ایم:

 

جدول هزینه اقلام اولیه نگهداری سگ

اقلام مورد نیاز قیمت
ظرف آب و غذای سگ از 50 هزار تومان تا 6 میلیون تومان
تخت‌خواب سگ از 100 هزار تومان تا 7 میلیون تومان
قلاده و افسار سگ از 200 هزار تومان تا 10 میلیون تومان
باکس حمل سگ و قفس سگ (در صورت نیاز) از 300 هزار تومان تا 11 میلیون تومان
اسباب‌بازی سگ (دو قلم) از 100 هزار تومان تا 1 میلیون تومان
پد ادرار از 50 هزار تومان تا 400 هزار تومان
لوازم بهداشتی (َشامل برس، ناخنگیر و مسواک) از 200 هزار تومان تا 4 میلیون تومان

 پس در مجموع برای خرید اقلام اولیه نگهداری سگ در ارزان‌ترین حالت ممکن باید یک میلیون تومان پرداخت کنید. اگر هم به قدری ثروتمند هستید که می‌خواهید بهترین و گران‌ترین وسایل را برای سگ پشمالو خریداری کنید، باید چیزی حدود 40 میلیون تومان کارت بکشید.

معرفی بهترین روش‌های درمان برای اضطراب جدایی سگ‌
مشاهده

هزینه‌های روتین مراقبت از سگ

نگهداری از سگ هزینه‌های مشخص ماهانه نیز دارد که اگر قصد سرپرستی سگ را دارید باید حتما در جریان آن باشید. هزینه‌هایی مثل غذای سگ یا واکسیناسیون و مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی به طور مداوم تکرار می‌شود و شما همواره باید برای آنها آماده باشید. در ادامه سقف و کف هزینه‌های ماهانه و سالانه سگ را بر اساس آخرین قیمت‌های بازار در تابستان 1402 محاسبه کرده‌ایم.

فقط این نکته را در نظر داشته باشید که مواردی مثل غذای سگ کاملا به نژاد و اندازه سگ شما بستگی دارد. خب طبعا اگر سگ شما سایز کوچک باشد هزینه‌های غذایی کمتری خواهد داشت. ما این مبالغ را برای یک سگ با اندازه متوسط در نظر گرفته‌ایم:

 

جدول هزینه‌های سگ

موارد مورد نیاز هزینه ماهانه هزینه سالانه
غذای سگ 6 کیلو غذای خشک:

از 600 هزار تومان تا 4 میلیون تومان

72 کیلو غذای خشک:

7 میلیون و 200 تا 48 میلیون تومان

واکسیناسیون سگ از 400 هزار تومان تا 600 هزار تومان
نظافت و بهداشت از 50 هزار تا 1 میلیون تومان از 600 هزار تومان تا 12 میلیون تومان
ویزیت دامپزشکی 40 هزار تومان 500 هزار تومان
پد بهداشتی از 100 هزار تا 500 هزار تومان از 1 میلیون 200 تا 6 میلیون تومان
داروی انگل و کک از 20 هزار تا 100 هزار تومان از 120 هزار تومان تا ا میلیون و 200

با اعداد و هزینههای بازار کنونی در کمترین حالت ممکن برای نگهداری یک سگ در ماه باید چیزی حدود یک میلیون تومان بپردازید. اما نگهداری سگ در مجللترین و با کیفیتترین حالت ممکن ماهانه چیزی حدود 6 میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

هزینه عقیم سازی سگ

اگر سگ شما عقیم نشده باشد باید هزینه عقیم‌سازی سگ را نیز در نظر بگیرید. قیمت عقیم سازی سگ به نژاد سگ شما بستگی دارد اما به طور متوسط هزینه عقیم‌سازی سگ از 200 هزار تا 1.5 میلیون تومان است.

هزینه خرید سگ

ما در مبالغ درنظر گرفته شده هزینه خریداری سگ را درنظر نگرفته‌ایم چون خوشبین هستیم که شما به جای خرید یک سگ را به سرپرستی بگیرید. اما اگر به هر دلیلی می‌خواهید صاحب یک نژاد خاص سگ باشید برای خرید سگ باید هزینه زیاد پرداخت کنید. قیمت خرید سگ بسته به کمیاب بودن نژاد متفاوت است. در حال حاضر برای خرید یک سگ حداقل باید مبلغ 3 میلیون تومان به پرورش‌دهنگان سگ بدهید. اما برخی از نژادهای کمیاب سگ وجود دارد که در بازار غیر رسمی تا 50 میلیون تومان هم قیمت‌گذاری می‌شود.

هزینه بیمه سگ

اگر سگ شما از نژادهایی است که نیاز به مراقبت‌های درمانی روتین دارد حتما باید به داشتن بیمه حیوانات خانگی فکر کنید. در حال حاضر چند شرکت بیمه در داخل ایران کار بیمه حیوانات خانگی را انجام می‌دهند. قیمت بیمه به سن و نژاد سگ شما بستگی دارد. هر چه سن سگ شما بیشتر باشد قیمت بیمه نیز بالاتر خواهد بود. در حال حاضر کف قیمت سالانه بیمه حیوانات خانگی 1 میلیون و سقف آن 6 میلیون تومان در سال است.

تاثیر نژاد سگ بر هزینه نگهداری

نژاد سگ شما می‌تواند بر هزینه‌های مراقبت هم به عنوان یک توله سگ و هم به عنوان یک سگ بالغ در طول زمان تأثیر بگذارد. سگ‌هایی که هزینه نگهداری گرانی دارند بیشتر نژادهای بزرگی هستند که به غذای بیشتری نیاز دارند و همین طور  نژادهایی که مستعد ابتلا به مشکلات ژنتیکی یا سایر مشکلات فیزیکی هستند. گران‌ترین نژادهای سگ برای نگهداری عبارت‌اند از:

  • بولداگ های انگلیسی و فرانسوی
  • سنت برنارد
  • شارپی
  • کوکر اسپانیل
  • سگ کوهستانی برن

نژادهای محبوب زیر ممکن است مشکلات پزشکی داشته باشند یا نه. اما به طور کلی قیمتی در حدود یا بالاتر از حد متوسط دارند:

  • لابرادور رتریور
  • سگ شکاری طلایی رنگ دورگه
  • بوکسور
  • روتوایلر
  • پاگ

نژادهایی که به طور کلی سالم و قوی هستند و مراقبت‌های پزشکی زیادی نیاز ندارند:

  • پامرانیان
  • هاسکی
  • لابرادودل استرالیایی
  • نژادهای مختلط

سوالاتی که قبل از نگهداری سگ باید از خود بپرسید

قبل از خرید یا پذیرفتن یک دوست پشمالو، باید به دقت در مورد امور مالی خود فکر کنید تا مطمئن شوید که می‌توانید هر چیزی را که سگ نیاز دارد فراهم کنید. هنگام تصمیم‌گیری برای نگهداری سگ به سوالات زیر توجه کنید:

  • آیا می‌توانم ماهانه بیش از دو میلیون تومان برای نگهداری سگ کنار بگذارم؟
  • اگر سگ من شرایط اضطراری داشته باشد، آماده هزینه‌های غیرمنتظره هستم؟
  • شرایط بهداشت، نظافت و ورزش نژاد سگ مورد نظر من چیست؟ چقدر باید زمان و هزینه صرف این امور کنم؟
  • اگر یک توله سگ اصیل بخرم که یک بیماری ژنتیکی دارد و نیاز به جراحی یا مراقبت مادام العمر دارد، می‌توانم از پس آن بربیایم؟

نکته پایانی

مهم است که در نظر بگیرید که چه مقدار از بودجه شما قرار است صرف مراقبت از سگ شود. ممکن است به اندازه شهریه دانشگاه آزاد هم نباشد، اما تغییر کوچکی هم نیست. مطالعه‌ای که در بریتانیا انجام شد نشان داد که تقریباً همه صاحبان حیوانات خانگی (98 درصد) هزینه زندگی داشتن یک حیوان خانگی را به شدت دست کم می‌گیرند. البته شرایط ما در ایران متفاوت است و ما به خاطر شرایط قشنگ اقتصادی اولین نکته‌ای که برای نگهداری حیوان خانگی در نظر می‌گیریم، هزینه‌های آن است!

البته که همنشینی و پیوند بین سگ و انسان قیمتی ندارد. اما اگر نتوانید میزان هزینه‌هایی را که متحمل می‌شوید را ترسیم کنید، ممکن است در هزینه‌های آن بمانید. سگ ها واقعا بهترین دوست انسان هستند و می‌توانند شادی زیادی را به زندگی شما بیاورند. اما آنها همچنین یک تعهد مالی قابل توجه هستند.

مانند هر تعهد بزرگی، انجام برخی تحقیقات قبل از اینکه سگی را وارد زندگی خود کنید، مفید است. به هر حال، سگ شما ممکن است بیش از 15 سال عمر کند. پس قبل از شروع سرپرستی، تأثیر تصمیم را بر امور مالی خود در نظر بگیرید و تعیین کنید که آیا می‌توانید هزینه های اضافی را تحمل کنید یا خیر.

راهنمای علمی و ساده انتخاب غذای سگ
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ذخیره پست
پسندیدن