جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

0

حتما بارها و بارها از زبان تمام دامپزشکان توصیه‌های مبنی بر لزوم عقیم سازی گربه ها شنیده‌اید. اما دلیل اصرار متخصصان و دامپزشکان برای عقیم سازی گربه چیست؟ چرا باید بعد از 4 ماهگی گربه برای عمل عقیم سازی اقدام کرد؟ آیا عمل عقیم‌سازی باعث تغییر رفتار گربه خواهد شد؟ آیا عمل عقیم سازی گربه خطرناک است؟ تا پایان همراه ما در این مقاله باشید تا به تمام این سوالات پاسخ بدهیم.

دلیل عقیم کردن گربه نر

هر یک از گربه‌های نر و ماده به دلایلی خاص خودشان باید عمل عقیم‌سازی را انجام دهند. عمل عقیم سازی در گربه‌های نر با گربه‌های ماده کاملا متفاوت است. در ابتدا با هم دلایل عقیم ‌سازی گربه‌های نر را با هم مرور می‌کنیم:

یک-کنترل مزاحمت: گربه‌های نر عقیم‌نشده احتمالاً در یک منطقه بزرگ سرگردان می‌شوند، قلمرو خود را با اسپری بسیار تند (ادرار) علامت‌گذاری می‌کنند و احتمال مبارزه گربه‌های دیگر نیز با آن‌ها نیز بسیار بیشتر است.

دو-مشکلات جسمانی: نرهای عقیم نشده بسیار بیشتر احتمال دارد بیماری‌هایی مانند FIV و FeLV را به سایر گربه‌ها منتقل کنند. آنها همچنین به احتمال زیاد از آسیب‌های مبارزه مانند آبسه رنج می‌برند. از آنجایی که آنها در یک منطقه بزرگ سرگردان هستند، در معرض خطر بیشتری از جمله تصادفات ماشین‌ها هستند.

سه-فرار از خانه: احتمال فرار گربه‌های نر عقیم نشده  از خانه بالاست. گربه شما ممکن است یک روز خانه را ترک کند و دیگر برنگردند. آنها همچنین ممکن است در داخل خانه ادرار کنند و نسبت به صاحبان خود رفتار تهاجمی داشته باشند. بنابراین برای اطمینان از جلوگیری از مشکلات فوق، بهتر است بچه گربه‌ها را زود عقیم کنید.

مشاهده
چطور گربه خیابانی را خانگی کنیم؟

چهار-کنترل جمعیت: فقط یک گربه نر در منطقه کافی است تا تعداد زیادی از گربه‌های ماده را باردار کند. این به معنی رشد تصاعدی تعداد گربه‌ها خواهد بود که این خبر خوبی برای هیچکس از جمله خود گربه‌ها نیست.

دلایل عقیم کردن گربه‌های ماده

گربه‌های ماده هم برای عقیم شدن دلایل خاص خودشان را دارند. در ادامه با هم بررسی می‌کنیم که دلایل دامپزشکان برای عقیم کردن گربه‌های ماده چیست؟

اول-کنترل جمعیت: مهم است که یک گربه ماده قبل از اینکه خودش بچه گربه داشته باشد، عقیم کنید. این امر بسته به نژاد، زمان تولد و رشد فردی بسیار سریع اتفاق می‌افتد. گربه‌های ماده بعد از 4 الی 6 ماه می‌توانند تولید مثل را شروع کنند. هر گربه ماده می‌تواند تا سه بار در سال باردار شود.

دوم-کنترل مزاحمت: اگر گربه‌های ماده عقیم نشوند، تقریباً هر سه هفته یک‌بار از نظر جنسی فعال خواهند بود و می‌توانند پذیرای گربه‌های نر باشند. حضور گربه ماده عقیم نشده ممکن است گربه‌های نر را به خود جذب کند. گربه‌هایی که ممکن است با خود مشکلات سلامتی قابل انتقال داشته باشند.

سوم-مسائل رفاهی: تعداد زیاد بچه گربه‌هایی که گربه ماده به دنیا می‌اورد قطعا صاحبان گربه را با مشکلات جدی مواجه خواهند کرد. فارغ هزینه نگهداری گربه، ممکن است در خانه فضای لازم برای زندگی چند گربه به صورت همزمان وجود نداشته باشد.

چهارم-مشکلات جسمانی: گربه‌های ماده‌ای که عقیم نشده‌اند ممکن است در سنین بالاتر با تومورهای پستانی و همچنین مشکل عفونت رحم مواجه شوند. گربه‌های ماده مبتلا به بیماری‌های عفونی ممکن است این بیماری‌ها را به بچه گربه‌های خود نیز منتقل کنند.

مشاهده
راهنمای جامع خرید اسباب‌بازی گربه

پنجم-مسائل حیات وحش: تعداد زیاد گربه‌ها می‌تواند روی عملکرد کل اکوسیسیتم حیات وحش تاثیر بگذارد و در صورت عدم کنترل جمعیت حیوانات دیگر را با چالش‌های فراوانی روبه رو کند.

عوارض عقیم کردن گربه‌ها

در حالی که عوارض عقیم‌سازی گربه برای گربه‌های سالم و جوان کم است، اما هنوز هم ممکن است اتفاق بیفتد. در برخی موارد، عوارض بعد از عمل ممکن است شامل التهاب یا عفونت در محل برش باشد، برش جراحی ممکن است دوباره باز شود، یا تورم زیر پوست در محل برش نیز ممکن است رخ دهد. گربه‌های ماده عقیم شده نیز می‌توانند در معرض خطر ابتلا به عفونت مثانه و در موارد نادر بی اختیاری ادرار باشند.

همچنین علی رغم اینکه بسیار نادر است، مسائلی مانند عوارض بیهوشی یا خونریزی داخلی در حین یا بعد از جراحی ممکن است رخ دهد. اما به طور کلی با تکنیک‌های مدرن امروزی که دامپزشکان استفاده می‌کنند، عقیم سازی گربه‌ها، عمل ایمن و مطمئنی است.

بیشتر بخوانید: هزینه عقیم کردن گربه

فواید عقیم سازی گربه

بارزترین مزیت عقیم سازی گربه پیشگیری از بارداری‌های ناخواسته است. هنگامی که گربه به بلوغ می‌رسد، معمولاً در حدود هفت ماهگی، در بیشتر سال هر دو تا سه هفته یک بار سیکل گرما یا فحلی دارد، مگر اینکه باردار شود.

او تقریباً یک هفته در هر سیکل فحل پذیرای جفت گیری خواهد بود. در طول دوران فحل، پشمالو ممکن است رفتار غیر اجتماعی مانند گریه بلند و مداوم و مالیدن مکرر و غلتیدن روی زمین از خود نشان دهد. او همچنین ممکن است خارج از جعبه زباله خود به عنوان یک رفتار نشانه گذاری ادرار کند. این رفتار همراه با بوی او، گربه‌های نر را از کیلومترها اطراف جذب می‌کند. برداشتن تخمدان‌ها چرخه‌های فحلی گربه را متوقف می‌کند.

مشاهده
چطور استرس گربه را کاهش دهیم: 10 توصیه از دامپزشکان

رفتار گربه بعد از عقیم سازی

تنها رفتارهایی که تحت تأثیر عقیم سازی قرار می‌گیرند، رفتارهایی هستند که تحت تأثیر هورمون‌های مردانه هستند (این رفتارها را رفتارهای دو شکل جنسی می‌نامند). خلق و خو، تربیت و شخصیت گربه نتیجه ژنتیک و تربیت است و به طور کلی تحت تأثیر وجود یا عدم وجود هورمون‌های مردانه قرار نمی‌گیرد.

بعید است که اخته کردن گربه بیش فعال را آرام کند یا پرخاشگری نسبت به افراد را کاهش دهد. از آنجایی که مغز نر در زمان تولد بچه گربه مردانه می‌شود، اخته کردن برخی از رفتارهای جنسی نر را کاهش می‌دهد، اما نه همه آنها را. اگر عقیم سازی قبل از بلوغ جنسی انجام شود، به جلوگیری از ایجاد ویژگی‌های جنسی ثانویه مانند خارهای آلت تناسلی، چانه‌های بزرگ و غدد در قسمت پشتی دم گربه کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ذخیره پست
پسندیدن