جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

0

گربه‌ها یکی از محبوب‌ترین حیواناتی هستند که انسان‌ها از آنها نگهداری می‌کنند. مراقبت از آنها مثل هر حیوان دیگری مسئولیت‌ها و شرایط خود را دارد اما در برخی موارد، گربه‌ها در مقایسه با سایر حیوانات راحت‌تر خودشان را با زندگی در خانه‌های ما وفق می‌دهند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دوستان پشمالوی ما این است که به صورت غریزی دستشویی کردن را بلندند. این موضوع ما را از آموزش گربه‌ها در این زمینه و همینطور تر و تمیز کردن محیط بعد از آزمون و خطا کردن آنها، تا حد زیادی راحت می‌کند.

لیست بهترین خاک برای گربه

گربه‌ها عموما در طبیعت در خاک دستشویی می‌کنند و این عادت باید در خانه هم اتفاق بیفتد؛ اما به دلایل مختلفی نمی‌توان از خاک‌های طبیعی یا خاک باغچه برای این کار استفاده کرد. خاک طبیعی ممکن است گرد و غبار زیادی داشته یا حاوی انگل و میکروب‌های مختلف باشد و از آنجایی که خاک و محل دستشویی گربه در خانه نگهداری می‌شود، می‌تواند سلامت افراد را به خطر بیندازد. همین موضوع باعث شده‌است که شرکت‌های مختلف خاک‌هایی را با ترکیبات مخصوص درست کنند تا در خانه بتوان به راحتی از آنها به عنوان محل دستشویی گربه‌ها استفاده کرد.

ویژگی‌های خاک مناسب گربه

انتخاب خاک مناسب یکی از اقدامات مهم برای نگهداری از گربه‌هاست. استفاده از این خاک‌ها هم به گربه و هم به افراد ساکن خانه کمک می‌کند که زندگی با کیفیتی داشته‌باشند. در انتخاب خاک مناسب برای پشمالوی خانه باید نکات زیر را در نظر بگیریم:

  • خاک گربه باید گرد و غبار کمی داشته‌باشد تا باعث بیماری گربه و انسان نشود.
  • خاک نباید برای گربه آلرژی ایجاد کند.
  • یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های خاک گربه این است که به خوبی دور ادرار و مدفوع جمع شود و آن را از سایر قسمت‌های خاک جدا کند.
  • همانطور که گفته‌شد، خاک گربه در محیط خانه قرار می‌گیرد و به همین دلیل باید بتواند به خوبی بوی ادرار و مدفوع را از بین ببرد.
مشاهده
گربه‌ قهرمانی که با اورژانس تماس گرفت!

لیست انواع خاک گربه

امروزه شرکت‌های زیادی در سراسر دنیا با مواد مختلف، مدل‌های متنوعی از خاک گربه را تولید می‌کنند. اصلی‌ترین مدل‌های خاک گربه از این قرارند:

خاک گربه کلوخه‌ای، توده شونده یا Clumping Cat Litter

این مدل از خاک گربه و همینطور مدل غیر کلوخه‌ای بر مبنای خاک رس درست شده‌اند. در خاک کلوخه‌ای یا توده‌شونده، خاک رس با بنتونیت سدیم ترکیب شده است. ویژگی اصلی این خاک که دلیل نامگذاری آن هم محسوب می‌شود، این است که این خاک به اطراف ادرار و مدفوع می‌چسبد و آن را به یک توده یا کلوخه تبدیل می‌کند. این ویژگی یکی از مهم‌ترین مواردی است که خاک Clumping را به یکی از محبوب‌ترین انواع خاک گربه تبدیل کرده‌است.

فضولات به راحتی به این خاک می‌چسبند و به آسانی می‌توان گلوله ایجاد شده را از سایر قسمت‌های خاک جدا کرد. به این صورت می‌توان از تمامی حجم خاک به صورت بهینه استفاده کرد. خاک کلوخه‌ای قیمت مناسبی هم دارد اما هم وزن آن کمی سنگین است و ممکن است جابه‌جا کردن آن برای افراد آسان نباشد و از طرف دیگر در زمان جابه‌جا کردن یا پر کردن مجدد ظرف خاک، ممکن است کمی گرد و غبار به اطراف منتشر کند.

خاک گربه غیر کلوخه‌ای، غیر توده شونده یا Non-Clumping Cat Litter

خاک غیرکلوخه‌ای ترکیبی از خاک رس و مواد سازگار با محیط زیست مثل خاک اره است؛ اما معمولا ادرار و مدفوع در این خاک اشباع می‌شود، حالت گلوله‌ای پیدا نمی‌کند و باید زود به زود نسبت به تمیز کردن آن اقدام کرد. یکی دیگر از معایب این خاک پخش بوی نامطبوع ادرار و مدفوع در فضای اطراف است که باعث می‌شود افراد کمتری آن را انتخاب کنند.

با این حال دکتر امیلی سوینیارسکی، دامپزشک و مدیر پزشکی موسسه Anti-Cruelty Society in Chicago, Illinois معتقد است که گربه‌هایی که کمتر از چهار ماه سن دارند، بهتر است از این نوع خاک استفاده کنند، چون گربه‌ها در این سن ممکن است همه‌چیز را بخورند، خاک کلوخه‌ای می‌تواند در شکم آنها جمع شده و انسداد ایجاد کند.

مشاهده
مناسب‌ترین نژادهای گربه برای آپارتمان

خاک گربه کریستالی یا Silica Gel

یکی از مدل‌های جدیدی که چند وقتی است در بین خاک‌های گربه مطرح شده‌است، خاک کریستالی یا سیلیکا ژل است. این خاک بر پایه سدیم سیلیکات تولید شده که می‌تواند رطوبت را به خوبی جذب کند و بوی خوشایندی هم دارد. بسیاری از مدل‌های این خاک بافت متخلل یا کریستال مانند دارند که ممکن است گربه را در زمان استفاده ناراحت کند. البته مدل‌های لطیف‌تری هم از این خاک وجود دارد، اما باز هم مدل چندان محبوبی برای گربه‌ها محسوب نمی‌شود.

خاک گربه زیست تخریب‌پذیر

خاک‌های زیست تخریب‌پذیر از مواد قابل بازیافت و بر پایه محصولات گیاهی مثل گندم، ذرت، سویا و چغندر ساخته می‌شوند. بسیاری از افرادی که نگران محیط زیست و همچنین آثار خاک رس هستند، از این خاک‌ها استفاده می‌کنند که در هنگام تعویض و جابه‌جایی گرد و غبار تولید نمی‌کنند. این خاک‌ها مدل‌های مختلفی دارند که می‌توان برخی از آنها را به صورت زیر نام برد:

  • کاغذی: برای ساخت این خاک از مواد کاغذی بازیافتی و کاغذهای خرد شده استفاده می‌شود. این خاک جاذب خوبی است، بافت نرمی دارد و گربه‌هایی که آسیب جسمی به خصوص در پنجه‌هایشان دارند، می‌توانند به راحتی در آن قرار بگیرند. اما یکی از معایب این خاک این است که نمی‌تواند بوی نامطبوع را پوشش دهد.
  • کاج: برعکس مدل کاغذی، خاکی که از درخت کاج تولید می‌شود، می‌تواند بوی نامطبوع را پوشش دهد. این مدل از خاک جذب بالایی دارد، سبک است و گرد و غبار اندکی تولید می‌کند. خاک کاج در دو مدل کلوخه‌ای و غیر کلوخه‌ای تولید می‌شود.
  • گندم: این خاک‌ها از گندم فراوری شده ساخته می‌شوند؛ حالت کلوخه‌ای دارند و ادرار و مدفوع به راحتی از آنها جدا می‌شود.
  • ذرت: خاک ذرت از ذرت خشک و پودر شده و در دو نوع معطر و غیر معطر تولید شده‌است. این خاک‌ها جذب بالایی دارند اما اگر به درستی از آنها نگهداری نشود، ممکن است در آن کپک رشد کند که برای سلامتی حیوان به شدت مضر است.

مناسب‌ترین خاک برای گربه

به صورت کلی گربه‌ها خاک نرم و غیر معطر را دوست دارند اما مانند هر موضوع دیگری، هر گربه‌ای می‌تواند در این مورد هم ترجیح خود را داشته‌ باشد. برای اینکه بفهمیم چه خاکی برای گربه ما مناسب است، شاید لازم باشد کمی آزمون و خطا انجام دهیم تا گزینه‌ای را انتخاب کنیم که هم گربه در آن احساس راحتی کند و هم با شرایط خانه‌مان همخونی داشته‌باشد.

مشاهده
چطور بدون چنگ خوردن، گربه را حمام کنیم؟ چهار مرحله آسان

برای تغییر خاک گربه بهتر است به صورت تدریجی عمل کنیم؛ یعنی ظرف خاک قبلی را نگه داریم و خاک جدید را در ظرف دیگری بریزیم و به مرور ظرف اول را از دسترس گربه خارج کنیم. در حال حاضر برندهای مختلفی از خاک گربه در ایران موجود است که از میان آنها می‌توانیم به میوکت، کت مت، پی سی ال، ون کت، کتیس، لیوپت، گارفیلد ،بلو کت، پتوپیا و ژوانیت اشاره کنیم.

ضمنا اگر گربه شما از ظرف خاک به سختی استفاده میکند می توانید علت استفاده نکردن گربه از ظرف خاک را در این مقاله بخوانید.

حدود قیمت انواع خاک گربه

خاک گربه یکی از ملزومات نگه‌داری از این حیوان پشمالو و دوست‌داشتنی است که می‌توان آن را از برندهای مختلف و با قیمت‌های گوناگون تهیه کرد. خاک گربه معمولا در بسته‌بندی‌ با وزن‌های متفاوت مثلا 7 یا 10 کیلوگرم به فروش می‌رسد. در تاریخ نگارش این مقاله، یعنی در دی ماه سال 1402 قیمت بسته‌های 10 کیلوگرمی خاک گربه از حدود 70 هزار تومان به بالا به محاسبه می‌شوند.

در کنار خاک گربه یکی دیگر از مواردی که باید تهیه شود، ظرف خاک گربه است. این ظرف فضایی است که خاک در آن ریخته می‌شود و در واقع دستشویی گربه است. حتما می‌دانید که گربه‌ها چقدر حیوانات تمیزی هستند و یکی از مهم‌ترین موارد برای آنها بهداشت ظرف خاک و همچنین خصوصی بودن فضای آن است.

بهتر است به ازای هر گربه حداقل یک ظرف خاک در قسمتی از خانه داشته‌باشیم که گربه بتواند حریم آن فضا را خصوصی تلقی کند. ظرف خاک گربه باید به صورت مرتب تمیز شود، پس اگر دیدیم گربه بیرون از ظرف خاک، ادرار یا مدفوع کرد بهتر است اول از تمیز بودن خاک او مطمئن شویم.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ذخیره پست
پسندیدن