جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

2

یکی از موضوعاتی که می‌توان آن را به نوعی نقطه ضعف گربه‌ها دانست، غذا است. این حیوانات شکمو معمولا برای رسیدن به غذایی که می‌خواهند هزاران بازی در‌می‌آورند، خودشان را مظلوم و حسابی از والدینشان دلبری می‌کنند.

گذشته از جنبه شوخی و احساسی این قضیه، غذا یکی از مهم‌ترین نیازهای حیوانات است و وقتی این موجودات بامزه پا به خانه ما می‌گذارند، مسئولیت تامین غذای کافی و سالم برای آنها به عهده ماست. در این مطلب در مورد غذای گربه‌ها صحبت کرده و غذاهای خشک مناسب آنها را معرفی می‌کنیم.

تغذیه گربه

رژیم غذایی گربه‌ها، به عنوان گروهی از گوشتخواران، بر پروتئین استوار است. پروتئین مورد نیاز آنها از انواع گوشت‌ها مانند گوشت مرغ، ماهی، گاو و گوسفند و همچنین تخم‌مرغ تامین می‌شود. اما این ماده مغذی تنها ترکیب لازم در غذای گربه‌ها نیست؛ آنها در کنار پروتئین به مجموعه کاملی از غلات و سبزیجات هم نیاز دارند تا مواد مورد نیاز بدنشان را به صورت کافی دریافت کنند.

یکی از روش‌های تهیه غذای گربه این است که غذای حیوان را با مواد و نسبت‌های مشخص شده در خانه درست کنیم اما این کار احتمالا برای تمامی وعده‌های غذایی جوابگو نیست و محدودیت‌هایی برای آن وجود دارد. به همین دلیل شرکت‌های مختلفی در ایران و سراسر دنیا در زمینه تهیه غذاهای آماده برای گربه‌ها فعالیت می‌کنند. غذایی که این شرکت‌ها برای گربه‌ها درست می‌کنند، به صورت کلی در دو مدل خشک و تر یا کنسروی عرضه می‌شود.

تفاوت غذای خشک و کنسرو گربه

در قدم اول بهتر است تفاوت ساختاری این دو مدل غذا را بدانیم. مهم‌ترین تفاوت این دو نوع محصول در فرایند ساخت آنهاست؛ برای تهیه غذای تر، گوشت یا منبع پروتئین آسیاب شده و سایر مواد مانند ویتامین‌ها، غلات و سبزیجات به حالت یک سس به آن اضافه می‌شود. پس از آن مواد به دست آمده پخته شده و به صورت استریل کنسرو می‌شوند. اما مواد غذای خشک معمولا به حالت خمیر قابل پختی درمی‌آیند که پس از پخت و خشک شدن موادی مانند چربی به آن اسپری می‌شوند.

مشاهده
رفتارهای طبیعی گربه‌ها که به نظر غیرطبیعی می‌آید!

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های این دو نوع غذا که بر فرایند ساخت آنها تکیه دارد، میزان رطوبت آنهاست. بهترین غذای کنسروی گربه، بسته به نوع برند آن، حدود 70 درصد رطوبت دارد؛ در حالی که غذای خشک حدودا 10 درصد رطوبت دارد. این موضوع یکی از مهم‌ترین موضوعات به ویژه برای گربه‌هایی است که به دلایل مختلف بدنشان به آب بیشتری نیاز دارد.

این رطوبت باعث می‌شود که غذاهای کنسروی و مرطوب را نتوان در حجم زیاد تهیه و نگهداری کرد؛ اما غذای خشکی که گربه ما دوست دارد و برای بدنش مفید است را می‌توانیم در حجم بیشتری خریداری و نگهداری کرده و به راحتی جابه‌جا کنیم.

برای گربه غذای خشک بخریم یا کنسرو؟

یکی از سوالات رایجی که والدین گربه‌ها از دامپزشکان می‌پرسند این است که بهتر است برای گربه غذای خشک تهیه کنند یا کنسرو. باید بدانیم که پاسخ به این سوال از هر گربه به گربه دیگر می‌تواند متفاوت باشد؛ معمولا دامپزشک براساس نژاد گربه، سن، وزن، متابولیسم و شرایط فیزیکی حیوان مشخص می‌کند که رژیم غذایی او باید بر پایه غذای خشک باشد یا کنسرو یا ترکیبی از هر دو. یکی از پارامترهای دیگری که بین غذای خشک و مرطوب تفاوت ایجاد می‌کند، هزینه آن است.

معمولا غذاهای کنسروی گران‌تر از غذای خشک هستند و استفاده مرتب آنها در همه وعده‌های غذایی، هزینه‌های نگهداری از گربه را افزایش می‌دهد. از طرف دیگر از آنجایی که همه گربه‌ها ریسک ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان را دارند، بسیاری از دامپزشکان توصیه می‌کنند که حیوان از غذاهای خشک هم استفاده کند که جویدن آن غذاها جرم و پلاک‌های روی دندان را از بین ببرد. برخی از غذاهای خشک و تشویقی‌های گربه هم فرمولاسیون خاص و بهینه‌ای دارند که پروبیوتیک‌ها به آنها اضافه شده‌اند تا به ارتقای سلامت بدن حیوان کمک کنند.

باید بدانیم که استفاده مدام از غذای خشک رطوبت بدن گربه و به تبع مدفوع حیوان را کاهش می‌دهد و برای این که این موضوع از حد طبیعی خارج نشود باید به طریق دیگری مثل استفاده از برخی میوه‌ها و سبزیجات رطوبت مورد نیاز بدن گربه را تامین کرد. یکی از نکات مهمی که در این بین لازم است در نظر قرار دهیم، این است که اگر قرار باشد کمی از غذاهای خودمان به گربه بدهیم، باید بدانیم که کدام موارد خطرناک هستند و در واقع گربه چه چیزهایی را نباید بخورد. مواد غذایی مانند سیر، پیاز، پیازچه، آووکادو، انگور، مرکبات، تخم‌مرغ خام، قهوه و مواد کافئین‌دار، شیر و لبنیات، الکل و گردو از جمله خوراکی‌هایی هستند که نباید در دسترس گربه‌ها قرار بگیرند.

مشاهده
همه چیز درباره عقیم سازی گربه؛ از دلایل تا هزینه عقیم‌ کردن

بهترین غذاهای خشک گربه برای انواع نژاد گربه

غذاهای خشک با مواد و ترکیبات مختلف ساخته می‌شوند و نیاز بدن گربه و همچنین سلیقه و علاقه او در انتخاب این غذا تاثیرگذار است. در ادامه برخی از غذاهای خشک معرفی شده‌اند که در بین والدین گربه‌ها طرفداران بیشتری دارند:

غذای خشک گربه فرافود پلاس مدل کیتن طعم مرغ و برنج | وزن 2 کیلوگرم

یکی از بهترین غذای خشک گربه ایرانی توسط برند فرافود تولید می‌شود. این مدل از غذای خشک برای بچه گربه‌ها تا سن 12 ماهگی تولید شده‌است که تمامی نژادها می‌توانند از آن استفاده کنند. این غذا از موادی مانند کنستانتره پروتئین گیاهی، پروتئین طیور، پودر ماهی، برنج، گلوتن ذرت، پودر جلبک دریایی، آرد گندم، سیب‌زمینی، مکمل معدنی و ویتامینه و مواد مفید دیگر تشکیل شده‌است. این غذا به راحتی در دستگاه گوارش حیوان هضم می‌شود و می‌تواند موهای بلعیده شده را جذب کند. استفاده از این غذا سلامت پوست و موی گربه را ارتقا می‌دهد و با افزایش مایع داخل مفصلی، حرکت حیوان را هم آسان‌تر می‌کند.

غذای خشک گربه بالغ ویسکاس مدل بیف | وزن 1400 گرم

این غذا محصول کشور ترکیه و یکی از غذاهایی است که طیف گسترده‌ای از گربه‌ها به آن علاقه نشان می‌دهند. غذای خشک ویسکاس از موادی مانند کلسیم، فسفر، منیزیم، آهن، اسید فولیک، ویتامین B1 و B6، کربوهیدرات، پروتئین و تورین ساخته شده‌است. استفاده از این غذا می‌تواند سلامت پوست و مو، استخوان و مفاصل گربه را ارتقا دهد و در بهبود فرایند رشد پشمالوهای خانه تاثیر گذار باشد. نکته‌ای که در مورد این غذا باید در نظر گرفت این است که بهتر است گربه‌های بالای یک سال از آن استفاده کنند.

مشاهده
گربه و سربازی که جان هم را نجات دادند!

غذای خشک گربه رویال کنین مدل بالغ عقیم شده | وزن 2 کیلوگرم

برند رویال کنین یکی از آشناترین نام‌ها برای والدین حیوانات خانگی در سراسر دنیاست. این شرکت برای حیوانات خانگی با شرایط مختلف غذا تولید می‌کند. این مدل برای گربه‌های عقیم‌شده تولید می‌شود و از آنجایی که این حیوانات می‌توانند مستعد اضافه وزن باشند، ترکیبات بهینه‌تری دارد. این محصول نزدیک به 37 درصد پروتئین دارد و از 6 درصد فیبر و 12 درصد چربی تشکیل شده‌است. فرمولاسیون این غذا توسط ال‌کارنتین غنی شده و ریسک اضافه وزن را کاهش می‌دهد.

غذای خشک گربه جوسرا مدل new naturecat | وزن 2 کیلوگرم

این محصول برای گربه‌های بالغ و پشمالوهای بالای 6 ماه ساخته شده‌است. غذای خشک جوسرا از 29 درصد گوشت مرغ و 10 درصد گوشت ماهی تشکیل شده و موادی مانند سبزیجات، میوه‌هایی مثل تمشک، بلوبری، بابونه، شنبلیله، جعفری، نعناع، ریشه کاسنی و رازیانه را در بر می‌گیرد. این غذای خشک به ویژه برای گربه‌هایی مناسب است که نیاز به رژیم غذایی پرپروتئین و بدون غلات دارند.

غذای خشک گربه بالغ ویدافید مدل superpremium | وزن 10کیلوگرم

یکی دیگر از غذاهایی که در داخل کشور تولید می‌شود، غذای خشک برند ویدافید است. این غذا با طعم مرغ و ماهی و مخصوص گربه‌های بالغ عرضه می‌شود. غذای خشک ویدافید علاوه بر پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌ها، از آنتی‌اکسیدان‌ها، پروبیوتیک و تائورین هم تشکیل شده‌اشت. وجود این مواد در کنار هم کمک می‌کند که هضم غذا راحت‌تر صورت بگیرد و سیستم ایمنی حیوان با قدرت بیشتری کار کند.

بهترین روش برای انتخاب غذای مناسبی که بتواند هم سلامت گربه را تامین کند و هم رضایت پشمالوی خوش‌خوراک را فراهم کند، مشورت با دامپزشک است. فرد متخصص براساس نژاد، سن، وزن و شرایط فیزیکی حیوان توصیه می‌کند که از میان غذاهای موجود در بازار کدام را برای گربه انتخاب کنیم.

خرید پرطرفدارترین غذاهای خشک گربه:

فرافود | ویسکاس | رویال | نیچرکت | ویدافید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ذخیره پست
پسندیدن