جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

2

روزهایی در بهار و پاییز هستند که وقتی در خیابان قدم می‌زنیم بچه گربه‌هایی را می‌بینیم که گرسنه به نظر می‌آیند. علاوه بر آن خیلی از ما، در خانه یا محیط کارمان گربه‌ای داریم یا می‌شناسیم که به نوعی به بودن در کنار ما عادت کرده و منتظر نشسته تا برایش غذا بگذاریم. فارغ از این که غذا دادن به گربه‌های خیابانی، مفید است یا نه، باید بدانیم چه غذاهایی برای آنها مجاز و چه غذاهایی ممنوع است.

از طرف دیگر گاهی اوقات ممکن است گربه خانگی ما هم بخواهد علاوه بر غذای خودش کمی از غذای ما بخورد. لبنیات، به ویژه شیر و ماست یکی از اولین گزینه‌هایی هستند که وقتی می‌خواهیم برای گربه غذا فراهم کنیم به ذهنمان می‌رسد؛ اما آیا واقعا این مواد غذایی برای گربه مناسب هستند؟ جواب این سوال در ادامه این مطلب خواهد آمد.

آیا گربه می‌تواند شیر بخورد؟

از آنجایی که گربه‌ها هم مثل انسان‌ها وقتی به دنیا می‌آیند از شیر مادرشان تغذیه می‌کنند، این تصور برای بسیاری از افراد وجود دارد که شیر برای گربه‌ها غذای کاملی محسوب می‌شود؛ اما این فکر، تصور اشتباهی است. شیر قندی به نام لاکتوز دارد که بدن حیوانات یا انسان‌ها باید آنزیم هضم آن را داشته‌باشد.

بچه گربه‌هایی که از شیر مادرشان تغذیه می‌کنند این آنزیم را در بدنشان دارند و به راحتی شیر را هضم می‌کنند، اما به مرور که گربه بزرگ‌تر می‌شود، حدودا از دوازده هفتگی، دیگر شیر، غذای غالب او نیست و این ترشح این آنزیم در بدنش کم و کمتر می‌شود تا جایی که بسیاری از گربه‌های بالغ نمی‌توانند لاکتوز موجود در شیر را تحمل کنند.

مشاهده
10 بهترین بازی موبایلی مخصوص گربه‌ها!

مصرف لبنیات برای گربه

بسیاری از محصولات لنبی از جمله پنیر و خامه از شیر گاو درست شده‌اند که در تمامی آنها مقادیری لاکتوز وجود دارد؛ با توجه به این که اکثر گربه‌ها به صورت طبیعی به لاکتوز حساسیت دارند، مصرف این مواد می‌تواند برای آنها ناراحتی‌های گوارشی ایجاد کند.

آیا می‌توان به گربه پنیر داد؟

یکی از پرطرفدارترین محصولات لبنی پنیر است که ممکن است برای گربه‌ها هم جذاب باشد. برای افرادی که سرپرستی گربه‌ای را به عهده دارند احتمالا صحنه آشنایی است که سر میز صبحانه یا مواقع دیگر که پنیری روی میز است چهره پراشتها و متقاضی گربه‌شان را ببینند که منتظر است از پنیر درون طرف، تکه‌ای هم سهم او شود.

پنیر برای گربه سمی نیست اما مصرف زیاد آن می‌تواند باعث ایجاد دل‌درد، اسهال و استفراغ در گربه شود. محصولات لبنی، به ویژه پنیرها، هرکدام میزان لاکتوز متفاوتی دارند؛ برای مثال پنیر کاتیج در هر 100 گرم حدود 3.3 گرم لاکتوز دارد که این مقدار برای گربه‌ها خیلی زیاد است و می‌تواند باعث دل‌درد و بیماری در پشمالوی ما شود. اما پنیر چدار یا پنیر فتا میزان لاکتوز کمتری در همین وزن دارند؛ با این حال یکی از موارد دیگری که مانع بودن پنیر در لیست غذاهای سالم گربه می‌شود، وجود چربی در آن است که می‌تواند حیوان را دچار اضافه وزن کند.

مصرف ماست برای گربه

ممکن است شما هم شنیده باشید که در میان محصولات لبنی، ماست گزینه‌ای است که گربه‌ها می‌توانند از آن تغذیه کنند. واقعیت این است که مصرف کمی ماست نه تنها خطری برای گربه ندارد، بلکه می‌تواند برای سلامت او مفید باشد. لاکتوز موجود در ماست برای گربه قابل هضم است و با توجه به این که ماست سرشار از کلسیم و منیزیم است و منبع خوبی از پروتئین و پروبیوتیک هم محسوب می‌شود، می‌تواند به سلامت گربه کمک کند.

مشاهده
راهنمای جامع خرید اسباب‌بازی گربه

باکتری‌های موجود در ماست باعث ارتقای سیستم ایمنی بدن گربه می‌شود و حتی می‌تواند به برطرف شدن گلوله‌های موی موجود در سیستم گوارش این پشمالوهای بازیگوش هم کمک کند. از سمت دیگر خوردن ماست می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های دهان، دندان و لثه را هم در گربه‌ها کاهش دهد.

برخی از گربه‌ها به ماست خوردن علاقه دارند و برخی دیگر چندان تمایلی نشان نمی‌دهند. نکته مهم این است که تمامی مواد مورد نیاز بدن گربه باید از طریق غذاهای خودش تامین شود و به صورت عمومی نیاز چندانی به موارد دیگر ندارد، اما به عنوان یک مکمل و یا در شرایطی که گربه به دلایلی مانند برخی بیماری‌ها، اشتهای لازم برای خوردن غذای خودش را ندارد، استفاده از مقداری ماست می‌تواند کمک‌کننده باشد.

 برای تغذیه گربه باید از ماست کامل، شیرین‌نشده و بدون طعم استفاده کرد. برخی ماست‌ها، قند زیادی دارند یا ممکن است وانیل  یا طعم‌دهنده دیگری داشته‌باشند که برای گربه مضر باشد.

بعضی افراد معتقدند که برای درمان برخی بیماری‌ها که گربه‌ها به آن دچار می‌شوند، مانند اسهال، دل‌درد یا بیماری‌های کلیوی می‌توان از ماست استفاده کرد. این موضوع، بحث مهم و چالش‌برانگیزی است؛ ممکن است برای برخی مشکلات مانند اسهال بتوان از کمی ماست استفاده کرد اما برای درمان بیماری‌های جدی حتما باید رژیم غذایی حیوان را با توصیه دامپزشک مشخص کرد.

آیا همه گربه‌ها به لاکتوز حساسیت دارند؟

اکثر گربه‌ها با بالا رفتن سن و رسیدن به بلوغ، توانایی هضم لاکتوز را از دست می‌دهند؛ اما این شامل همه گربه‌ها نمی‌شود. برخی از گربه‌ها می‌توانند به راحتی لبنیات مصرف کرده و لاکتوز موجود در آن را هضم کنند. با این حال ،گربه‌ها، به عنوان حیوانات گوشت‌خوار، باید بخش مهمی از مواد مورد نیازشان را از غذاهای خودشان تامین کنند و نباید بیشتر از 5 درصد از غذای روزانه آنها، خوراکی‌های مشترک با ما را شامل شود.

مشاهده
از کجا بفهمیم سن گربه چقدر است؟

علائم حساسیت به لاکتوز در گربه‌ها

یکی از بارزترین نشانه‌های حساسیت به لاکتوز در بین گربه‌ها، اسهال است. علاوه بر آن، مشکلات دیگری هم مانند دل‌درد، نفخ و استفراغ هم می‌تواند گربه را آزار دهد. علائم حساسیت به لاکتوز، معمولا تا 12 ساعت پس از مصرف لبنیات آشکار می‌شوند.

بهتر است از دادن شیر، پنیر و سایر محصولات لبنی به گربه خودداری کنید، اما اگر گربه تکه‌ای پنیر خورد نگران او نباشید. اگر میزان مصرف پنیر یا لبنیات دیگر زیاد شد، مراقب او باشید و حرکاتش را زیر نظر بگیرید، اگر نشانه‌ای از دل‎‌درد، تهوع یا اسهال در پشمالوی خانه مشاهده کردید، با دامپزشک تماس بگیرید.

منابع: vets-now | metrovetchicago

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ذخیره پست
پسندیدن