جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

0

وقتی ما از خانه برای رفتن به سر کار یا هر فعالیت دیگر از خانه خارج می‌شویم سگ پشمالوی ما ممکن است با این واقعیت تلخ روبرو شود که تمام روز در خانه تنها خواهد بود. اضطراب جدایی یکی از رایج‌ترین مشکلات در سگ‌هاست که می‌تواند منجر به برخی رفتارهای مخرب و خطرناک شود.

وقتی سگ شما تنها می‌ماند، ممکن است پارس کند، ناله کند، اثاثیه را بجود و حتی سعی کند فرار کند. شما نباید از این رفتارهای سگ ناامید شوید؛ بهترین کار این است که بفهمید ریشه مشکل از کجاست؟ همه مواردی که به آن اشاره شد می‌تواند نشانه‌ای از اضطراب جدایی، استرس و حتی افسردگی در سگ‌ها باشد، بنابراین مهم است که ریشه مشکل را پیدا کنید و سپس برای درمان آن اقدام کنید. با ما در این مقاله همراه باشید تا از منظر علمی مشکل اضطراب جدایی سگ و افسردگی سگ را با هم بررسی کنیم و راه‌حل‌هایی را برای درمان آن پیدا کنیم.

آیا سگ ‌می‌تواند اضطراب جدایی داشته باشد؟

متاسفانه جواب مثبت است. علائم ظریف اضطراب جدایی در سگ اغلب نادیده گرفته می‌شود یا به رفتار بد سگ تعبیر می‌شود اما اضطراب جدایی در سگ‌ها آنقدرها هم که فکر می‌کنید نادر و کم نیست. در واقع، یک تحقیق نشان داده که 72.5٪ از سگ‌های مورد مطالعه، علائمی از رفتارهای استرسی مانند را نشان می‌دهند که یکی از عوامل مهم آن می‌تواند اضطراب جدایی باشد.

 اضطراب جدایی در سگ‌ها چیست؟

اضطراب جدایی دقیقا چیست؟ اضطراب جدایی به عنوان یک اختلال سلامت روان در نظر گرفته می‌شود و به عنوان «ترس از جدا شدن از یک فرد خاص» تعریف می‌شود. برای سگ، این به این معنی است که آنها از جدا شدن از صاحب خود می‌ترسند و در صورت وقوع واکنش نشان می‌دهند. سگ‌هایی که اضطراب جدایی دارند، اغلب فقط چند دقیقه پس از اینکه آنها را تنها می‌گذارید، دچار وحشت می‌شوند.

البته این این فقط محدود به زمانی نیست که آنها در خانه تنها هستند. اضطراب جدایی درمان نشده اغلب سگ شما را به شدت به شما وابسته می‌کند. پشمالو ممکن است شما را در خانه یا حتی جاهای مثل دستشویی و حمام دنبال کنند یا حتی اگر شخص دیگری بیش از حد توجه شما را به خود جلب کند، مضطرب شود.

5 علت اضطراب جدایی در سگ‌ها

اضطراب جدایی در سگ‌ها می‌تواند با تغییر در روال عادی زندگی شما، مانند جابجایی، بچه‌دار شدن و حتی برنامه کاری جدید ایجاد شود. دلایل زیادی وجود دارد که سگ شما ممکن است تنها بودن را دوست نداشته باشد، اما شروع ناگهانی اضطراب جدایی در سگ‌ها معمولا به دلیل تغییر بزرگ در زندگی آنها ایجاد می‌شود.

حتی سگ ممکن است برای چند سال هر روز چند ساعت در خانه تنها بوده باشد اما به یکباره نتواند تحمل کند که بیش از چند دقیقه در کنارش نباشید. اولین قدم در درمان اضطراب جدایی، درک علت آن است. در ادامه مهم‌ترین دلایل را بررسی کرده‌ایم:

  1. تغییرات خارجی

آیا اخیرا نقل مکان کرده‌اید؟ مهاجرت به یک کشور یا شهر دیگر چطور؟ آیا شما یگ سگ دیگر را به خانواده اضافه کرده‌اید؟ آیا سگ را از پناهگاه پذیرفته‌اید؟ درست مانند ما انسان‌ها که این وقایع ممکن است ما را مضطرب کند، ممکن است با سگ شما نیز همین کار را انجام دهد. تغییرات بزرگ محیطی برای سگ شما ترسناک و گیج‌کننده است، بنابراین مهم است که به آنها کمک کنید تا به راحتی با محیط جدید خود سازگار شوند.

  1. اعضای جدید خانواده
مشاهده
100 اسم پیشنهادی برای سگ براساس شخصیت‌های کارتونی!

اگر رفتارهای مخرب سگ شما با ورود یکی از اعضای جدید خانواده به خانه شما همزمان باشد، این امر می‌تواند دلیل استرس سگ شما باشد. بچه‌های جدید مخصوصاً برای سگ‌ها چالش برانگیز هستند زیرا نه تنها یک فرد جدید وجود دارد، بلکه آن شخص تمام وقت شما را هم می‌گیرد و باعث می‌شود کمتر برای پشمالو وقت بگذارید.

هم‌اتاقی‌های جدید و حیوانات خانگی جدید نیز می‌توانند تأثیر مشابهی روی سگ داشته باشند. در این شرایط، عادات مخرب سگ شما ممکن است حتی وقتی در کنار شما قرار دارد هم بروز کند و حتی پشمالو حالتی تهاجمی به خود بگیرد.

  1. تغییر روتین سگ

سگ‌ها طبق روال معمول و یکسان روزانه رشد می‌کنند، بنابراین اگر برنامه شما به شدت تغییر کند، مانند بازگشت به دفتر پس از یک سال کار از خانه، ممکن است سگ شما از این موضوع خوشحال نباشد. تغییرات بزرگی مانند حضور در خانه در ساعات مختلف روز، یا ایجاد اختلال در فعالیت‌های عادی آن‌ها مانند پیاده‌روی یا غذا خوردن اغلب منجر به این می‌شود که سگ شما برای جلب توجه رفتارهایی مخرب نشان دهد

  1. اندوه و غم

یکی دیگر از دلایلی که سگ شما ممکن است استرس داشته باشد زمانی است که یک فرد یا یک بچه دیگر را از دست می‌دهد. سگ‌ها نیز مانند ما احساس غم و اندوه می‌کنند و می‌دانند که چه زمانی خانه‌شان یک حضور آشنا را از دست داده است.

این می‌تواند شامل مرگ در خانواده باشد (انسان یا حیوان)، یا حتی عدم حضور خواهر یا برادری که برای دانشگاه یا سربازی می‌روند. در هر صورت، این تغییر بزرگ می‌تواند باعث ایجاد اضطراب جدایی در سگ وفادار و دوست‌داشتنی شما شود.

  1. بیماری

سگ‌هایی که در حال بهبود یا مدیریت یک بیماری یا جراحت هستند، به احتمال زیاد کمی مضطرب‌تر از دوران قبل از بیماری خود می‌شوند. متاسفانه ما نمی‌توانیم درد، ناراحتی، مراجعه به دامپزشک، جراحی و شیوه زندگی را برای آنها توضیح دهیم بنابراین معمولاً حیوانات خانگی در طول دوره نقاهت یا پس از آن احساس نیاز اضافی می‌کنند.

علائم اضطراب جدایی در سگ‌ها

فکر می‌کنید سگ شما اضطراب جدایی دارد؟ ممکن است حق با شما باشد. اما اگر مطمئن نیستید، به خلق و خوی آن‌ها، کارهایی که هنگام دوری از شما انجام می‌دهند و حتی سلامت عمومی و عادات غذایی آن‌ها توجه کنید. درست مانند ما انسان‌ها، اضطراب می‌تواند روی بسیاری از مسائل و رفتارهای سگ اثر بگذارد. در ادامه رایج‌ترین علائم اضطراب سگ را با هم مرور می‌کنیم:

  • ادرار و مدفوع: آیا سگ شما در خانه ادرار یا مدفوع می‌کند، اما فقط زمانی که شما بیرون از خانه هستید؟ اگر جواب مثبت است یعنی سگ ممکن است اضطراب جدایی داشته باشد. اما اگر سگ زمانی که شما در خانه هستید نیز باز هم ادرار یا مدفوع کند، به احتمال زیاد فقط باید آموزش‌های لازم برای دستشویی رفتن را ببیند.
  • پارس کردن وقتی شما رفتهاید: اضطراب جدایی در سگ‌ها ممکن است باعث شود در تمام مدتی که تنها هستند پارس کنند، زوزه بکشند یا ناله کنند. اگر از همسایه‌ها تماس می‌گیرید یا متوجه می‌شوید که هر زمان که از سگ دور می‌شوید، به نظر می‌رسد سگتان سر و صدا می‌کند، ممکن است از اضطراب جدایی رنج ببرد.
  • جویدن و تخریب وسایل: برای برخی از سگ‌ها، بهترین راه برای مقابله با اضطراب جدایی، جویدن هر چیزی است که در دسترس‌شان است. آنها همچنین ممکن است سطل زباله را بیاندازند، به درها و دیوارها آسیب بزنند، در حیاط خانه حفاری کنند، یا با قرار گرفتن در مناطق ناامن (به طور تصادفی) به خود آسیب برسانند.
  • قدم زدن در یک مسیر مشخص: ممکن است وقتی در خانه هستید متوجه قدم زدن بی‌وقفه سگ نشوید. سگ شما ممکن است به جلو و عقب راه برود، به طور مداوم در یک دایره راه برود، یا بارها و بارها با یک الگو راه برود.
  • لیس زدن بیش‌از حد: اگر متوجه ریزش اضافی موهای سگ شده‌اید ممکن یک دلیل این باشد که سگ برای تسکین، بیش از حد خودش را می‌لیسد. همچنین سگ ممکن است به شدت پنجه‌هایش را لیس بزند یا بجود. این مورد ممکن است برای‌تان عجیب به نظر برسد، اما وقتی به عادات عصبی ناخن جویدن افراد در هنگام استرس فکر می‌کنید، درک آن برای سگ چندان سخت نیست.
مشاهده
12 بازی برای آموزش سگ که حال هر دوی شما را خوب می‌کند!

سگ شما ممکن است یکی یا همه این علائم را داشته باشد. اگر این کار را انجام دهند، به احتمال زیاد اضطراب جدایی دارند. حالا بیایید در مورد نحوه برخورد و درمان آن صحبت کنیم.

چطور اضطراب جدایی در سگ را درمان کنیم؟

هر سگی متفاوت است، بنابراین هیچ راه حلی ثابتی برای اضطراب جدایی وجود ندارد. درمان اضطراب سگ نیاز به زمان، صبر و کمی آزمون و خطا دارد، بنابراین انتظار رفع سریع آن را نداشته باشید. برای اشتباهات آماده باشید و در طول این فرایند تا جایی که می‌توانید سازگار و حمایت‌کننده باشید. با گذشت زمان، می‌توانید اعتماد به نفس سگ خود را تقویت کنید، کارهای سالم و ایمن را آموزش دهید و رفتارهای مخرب را برای همیشه متوقف کنید. در ادامه برخی از راه‌حل‌های درمان اضطراب جدایی در سگ‌ها را با هم مرور می‌کنیم:

یک روتین قابل پیش‌بینی داشته باشید

با داشتن برنامه روزانه سگ خود را آرام کنید. این روتین باید شامل زمان ورزش، زمان تغذیه، زمان تمرین، زمان بیرون از خانه و هر زمان دیگری که سگ شما به آن نیاز دارد، باشد. سعی کنید از قبل برای تغییرات روتین برنامه‌ریزی کنید تا بتوانید تغییرات را با سگ خود قبل از رسیدن به زمان بحران، تمرین کنید.

نیازهای سگ خود را برآورده کنید

آیا سگ شما به اندازه کافی ورزش می‌کند؟ آیا او به اندازه کافی بیرون می‌رود تا به دستشویی برود؟ آیا او آموزش کافی دیده است؟ با برآورده کردن نیازهای سگتان (به طور مداوم)، حتی زمانی که نمی‌توانید توجه کامل خود را به او معطوف کنید، او به احتمال زیاد آرام می‌گیرد. بهتر است شما فعالیت‌ها را مطابق با نیازهای سگ خود تنظیم کنید و مطمئن شوید که او بدون توجه به برنامه شلوغ شما، آنچه را که نیاز دارد به دست می‌آورد.

مشاهده
رایج‌ترین دلایل بوی بد سگ و نحوه درمان آن

به سگ فضای خودش را بدهید

سگ شما باید تخت، جعبه، اتاق یا تشک مخصوص به خودش را داشته باشد تا بخوابد، استراحت کند و با اسباب‌بازی‌ها بازی کند. با گذشت زمان، سگ شما این مکان را برای خود جایگاه ویژه‌ای در نظر می‌گیرد، بنابراین هر زمان که آنجا دراز می‌کشد احساس راحتی و آرامش می‌کند و می‌تواند اضطرابش را کاهش دهد.

از تشویقی استفاده کنید

وقتی سگی برای پیروی از دستوراتی مانند نشستن و ماندن آموزش داده می‌شود، به احتمال زیاد، با خوراکی‌ها و تشویقی‌هایی به او آموزش داده می‌شود. شما می‌توانید همین کار را انجام دهید تا به سگ خود آموزش دهید که اضطراب جدایی نداشته باشد. هنگامی که سگ شما ناله می‌کند، یا حفاری می‌کند، یا حتی پارس می‌کند، نباید این رفتارها را با یک غذا تقویت کنید. در عوض، رفتارهایی مانند آرام شدن، آرام بودن و نشان دادن استقلال را تقویت کنید. به یاد داشته باشید که سگ خود را نادیده نگیرید اما به آنها بفهمانید که به رفتارهای خوب مانند آرام بودن و در فضای خود بودن،  پاداش می‌دهید.

به هیچ وجه تنبیه نکنید

هر کاری که انجام می‌دهید، هرگز بر سر سگ خود به خاطر اضطراب جدایی فریاد نزنید، سرزنش نکنید یا تنبیه نکنید. فراموش نکنید آنها عمدا نافرمانی نمی‌کنند؛ این یک واکنش طبیعی به استرس یا پریشانی است. استفاده از تنبیه به جای آموزش و کمک، ممکن است مشکل را بدتر کند.

دارو را امتحان کنید

اگر سگ شما اضطراب جدایی شدید دارد، آموزش و تمرینات معمول ممکن است جواب ندهد. در موارد شدید اضطراب جدایی، داروهای ضد اضطراب می‌توانند به سگ شما کمک کنند تا با زمان‌های انزوا، بدون حملات عصبی یا رفتار مخرب، مقابله کند. این معمولا آخرین راه حل برای سگ‌هایی است که به دلیل رفتارهای مخرب خود در معرض آسیب فیزیکی قرار می گیرند. باید با یک دامپزشک یا یک رفتارشناس دامپزشکی مشورت کنید، و در صورت صلاحدید آنها دارو را تهیه کنید.

نکته پایانی

برای بیشتر موارد اضطراب جدایی، تمرینات روتین و مکمل‌های طبیعی مناسب ممکن است همان چیزی باشد که سگ شما را آرام نگه می‌دارد. فراموش نکنید یک سگ خسته کمتر احتمال دارد که مخرب باشد. می‌توانید قبل از رفتن از خانه، با سگ به یک پیاده‌روی طولانی خوب بروید یا 30 دقیقه تا یک ساعت با سگ خود بازی کنید. این نه تنها آنها را خسته می‌کند، بلکه به آنها امکان می‌دهد تا آن کیفیتی را که می‌خواهند، یک به یک با شما داشته باشند.

همچنین رفتاری را امتحان کنید که آنها را مشغول نگه دارد. استفاده از یک اسباب‌بازی پازل مانند می‌تواند سگ شما را تا 45 دقیقه مشغول نگه دارد، که زمان مناسبی برای آماده شدن و ترک خانه‌تان قبل از اینکه متوجه شوند، است. جویدنی‌های طبیعی یکی دیگر از گزینه‌های عالی برای مشغول نگه داشتن سگ شما هستند. سعی کنید برای آنها جویدنی‌های سالم و بی‌خطر تهیه کنید.

امیدواریم با خواندن این مقاله توانسته باشیم به برطرف کردن اضطراب جدایی پشمالوترین عضو خانواده شما کمک کرده باشیم. تجربیات‌تان را از اضطراب جدایی سگ در بخش نظرات برای‌مان بنویسید و دیگر صاحبان سگ را آگاه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ذخیره پست
پسندیدن