جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

0

وقتی که سرپرستی یک حیوان خانگی را به عهده می‌گیریم، زمانی را صرف آموزش او می‌کنیم؛ اما نکته جالبی که باید بدانیم این است که تنها ما نیستیم که به حیوانات درست زندگی کردن را آموزش می‌دهیم، بلکه آنها هم می‌توانند با بودن و زندگی کردن در کنار ما، درس‌های زیای به ما بدهند که در این مطلب می‌خواهیم برخی از آنها را مطرح کنیم:

1– مولتی‌تسک یا چندکاره بودن را فراموش کنید

حیوانات، به ویژه سگ‌ها، زمانی که می‌خواهند کاری را انجام دهند، تمام دقت خود را روی آن متمرکز می‌کنند. حالا مطالعات جدید در دانشگاه استنفورد نشان داده‌است که توجه به صفحات وب مختلف در یک زمان و همچنین بررسی ایمیل‌های کاری، فرد را به اشتباه می‌اندازد و باعث می‌شود در مقایسه با افرادی که روی یک کار تمرکز کرده‌اند، اشتباهات بیشتری داشته‌باشند. مطالعات دیگری هم در همین زمینه انجام شده که نشان می‌دهد افرادی که چند کار را همزمان انجام می‌دهند زمان بیشتری برای هر کار صرف می‌کنند.

2– چرت بزنید!

وقتی که حیوانی در خانه دارید یا به صورت مستمر در محیط خود او را می‌بینید، متوجه می‌شوید زمان‌های زیادی در طول روز را چرت می‌زند. این خصوصیت به ویژه در بین گربه‌ها نمود بیشتری دارد. مطالعه‌ای روی 24000 نفر انجام شده که نشان می‌دهد افرادی که در طول روز دقایقی را به چرت زدن یا خواب کوتاه مدت می‌گذرانند، کمتر از سایر افراد به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند. این پژوهش‌ها نشان می‌دهد که چرت روزانه همچنین عملکرد و کارایی افراد را نیز افزایش می‌دهد. به همین دلیل دفعه بعد که گربه خودتان را دیدید شما هم دقایقی از کار فاصله گرفته و چشم‌های خودتان را ببندید.

3– پیاده‌روی کنید

حیوانات چهارپا به ویژه سگ‌ها و گربه‌ها، در طول روز مسافت زیادی را راه می‌روند و این رفتار آنها می‌تواند ما را هم به افزایش فعالیت روزانه و برداشتن قدم‌های بیشتر ترغیب کند. اثرات فعالیت بدنی مستمر و منظم، به ویژه پیاده‌روی در تحقیقات مختلف ثابت شده‌است که می‌توان برخی از آنها را به صورت زیر مطرح کرد:

  • کمک به کاهش افسردگی
  • کاهش وزن
  • کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه و روده بزرگ
  • تقویت بافت استخوانی
  • هشیاری و بهبود کارکرد ذهن
مشاهده
معرفی بهترین آبخوری‌های هوشمند برای گربه

4– دوستی‌های عمیق ایجاد کنید

برخی از دانشمندان و انسان‌شناسان معتقدند که انسان حیوانی اجتماعی است. بسیاری از حیوانات به ویژه سگ‌ها، با بودن در کنار همنوعان خود و ارتباط برقرار کردن با آنها احساس رضایت از زندگی می‌کنند. تحقیقی که در استرالیا روی 1500 نفر به مدت 10 سال انجام شده هم نشان می‌دهد که افرادی که دوستان بیشتری دارند، تا 22 درصد بیشتر از آنهایی که ارتباطات کمتری تجربه می‌کنند، عمر می‌کنند.

5– در لحظه زندگی کنید

یکی از مهم‌ترین درس‌هایی که می‌توانیم از حیوانات بگیریم زندگی کردن در لحظه است. پژوهشی به نام ” ذهن سرگردان، ذهن ناراحت است” در دانشگاه هاروارد انجام شده که روان‌شناسان این دانشگاه را به این نتیجه رسانده که فعالیت‌های در لحظه مانند ورزش یا روابط جنسی، ذهن را متمرکزتر و فرد را خوشحال‌تر نگه می‌دارد. این نتایج در حالی مطرح شده‌است که به گفته این محققین، برنامه‌ریزی، نوشتن خاطرات و یا فعالیت‌هایی که ذهن را از لحظه‌ای که در آن هست، دور می‌کند، خوشحالی انسان را کاهش می‌دهد.

6– آسان بگیرید و کینه‌ها را دور بریزید

بخشی از زندگی در لحظه بر این پایه استوار است که کینه‌های قدیمی را دور بریزیم. خشم‌های مزمن عملکرد ریه را کاهش می‌دهند در حالی که بخشش و رها شدن از آن خشم، از اضطراب و فشارخون فرد می‌کاهد. محققان معتقدند که افرادی که خطاهای دیگران را می‌بخشند، معمولا عزت نفس بیشتری دارند.

7– قدردانی کنید

شاید ما مثل حیوانات خانگی دم نداشته‌باشیم که وقتی خوشحال یا سپاسگذار هستیم آن را تکان بدهیم اما تحقیقات نشان داده که بین قدردانی کردن از اتفاق‌های زندگی و رفاه و سلامت عمومی رابطه مستقیم وجود دارد. نتایج این مطالعات بیان می‌کند که افرادی که بیشتر سپاسگزاری می‌کنند، فعالیت ورزشی بیشتری در زندگی دارند، خوشحال‌تر هستند و کمتر از مسائل پیش آمده، به ویژه دردهای بدنی و فیزیکی شکایت می‌کنند.

8– کنجکاو باشید

احتمالا گربه‌ها یکی از کنجکاوترین حیواناتی هستند که ما می‌بینیم. درست است که کنجکاوی گربه‌ها ممکن است گاهی برای ما و خودشان دردسر درست کند، اما تا حدی کنجکاو بودن برای انسان‌ها، نه تنها دردسر درست نمی‌کند، بلکه به زندگی معنا می‌دهد. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که افرادی که کنجکاوتر هستند بیشتر زندگی را لمس می‌کنند و احساس می‌کنند سهم بیشتری از زندگی داشته‌اند. مطالعات مختلفی انجام شده که نشان می‌دهد بین کنجکاوی و بهزیستی روانشناختی و ارتقای مهارت و دانش ارتباط مستقیم وجود دارد.

مشاهده
کدام نژاد سگ‌ها بیشتر مستعد بیماری هستند؟

9- شوخی کنید

حتما دیدید که حیوانات گاهی با هم یا با ما شوخی می‌کنند و به راحتی با شوخی‌های ما و دیگران سرگرم می‌شوند. کمی سادگی و شوخی می‌تواند حال ما را در زندگی بهتر کند. متخصصان قلب و عروق در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند به این نتیجه رسیده‌اند که افرادی که قلب سالم‌تری دارند در مقایسه با آنهایی که دچار حملات قلبی شدند، حس شوخ طبعی بیشتری داشتند.

10- ماساژ بگیرید

تا به حال گربه‌ای یا سگ خود را ماساژ داده‌اید؟ اگر این کار را کرده باشید حتما دیده‌اید که چقدر از این کار لذت می‌برند. موسسه تحقیقاتی Touch در دانشکده پزشکی دانشگاه میامی میلر این نتایج را منتشر کرده که ماساژ دادن می‌تواند دردهای جسمی را کاهش دهد، سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و حتی باعث کمک به کنترل بیماری‌هایی مانند آسم و دیابت شود. در یک مطالعه که برای بررسی این موضوع انجام شده، پژوهشگران دریافتند که زنانی که دست همسران خود را گرفته‌بودند، ترس کمتری در برابر برق گرفتگی نشان دادند.

11- آب بنوشید

حیوانات به ویژه سگ‌ها، وقتی بازی می‌کنند مقدار قابل توجهی آب می‌نوشند. حیوانات در زمان فعالیت‌های فیزیکی نوشیدنی‌های مخصوص یا عجیب و غریب استفاده نمی‌کنند، بلکه همان آب برای آنها کافی است. نوشیدن آب بدن را هیدراته نگه می‌دارد، مواد مورد نیاز ماهیچه‌ها و بافت‌های مختلف بدن را تامین می‌کند بدون این که کالری اضافی به بدن وارد کند. در روزهای گرم سال که میزان تعریق بدن زیاد است، آب بیشتری بنوشید.

12- ماهی بخورید

گربه‌ها می‌توانند اهمیت ماهی خوردن را به ما نشان دهند. ماهی‌های قرل‌آلا، سالمون، تن و … سرشار از اسیدها چرب و امگا 3 هستند و می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و فشار خون را کاهش دهند. محققان دانشگاه راش به این نتیجه رسیده‌اند که افرادی که حداقل یک بار در هفته ماهی می‌خورند، تا 60 درصد کمتر به بیماری آلزایمر دچار می‌شوند.

13- محبتتان به دیگران را نشان دهید

سگ‌ها وقتی که شما را دوست دارند، از راه‌های مختلف علاقه خود را نشان می‌دهند. نشان دادن عشق و علاقه، روشی مطمئن برای تحکیم روابط بین فردی است. در همین راستا مطالعه‌ای در ژورنال Personal Relataioship منتشر شده که نشان می‌دهد حتی کوچک‌ترین رفتارها و اعمال فکر شده که نشان‌دهنده علاقه افراد به یکدیگر است، می‌تواند رضایت زوج‌ها از رابطه‌شان را افزایش دهد.

14- بازی کنید

بازی کردن تنها مختص به بچه‌ها نیست و دکتر استوارت در کتابی به نام بازی، این موضوع را مطرح می‌کند. او عنوان می‌کند که بازی کردن در کنار غذا خوردن و خوابیدن یکی از نیازهای اساسی انسان است. بازی کردن، هوش، خلاقیت و مهارت‌های اجتماعی افراد را افزایش می‌دهد؛ پس حیوان خانگی خود را الگو قرار بدهید و هر روز برای خود زمانی را در نظر بگیرید که هدفی جز سرگرمی نداشته باشید.

مشاهده
بررسی تمام دلایل زیاد میومیو کردن گربه

15- از فضای بیرون از خانه لذت ببرید

پیاده‌روی و فعالیت در فضای باز و بیرون از خانه برای سگ‌ها یکی از لذت‌بخش‌ترین لحظات روز است و محققان ما را تشویق می‌کنند که این عادت را از سگ‌ها یاد بگیریم. بودن در طبیعت و فعالیت‌های بیرون از خانه برای ذهن و بدن انسان فواید بسیاری دارد؛ این کار به تناسب اندام انسان کمک می‌کند، سطح ویتامین دی را افزایش و میزان استرس را کاهش می‌دهد. پژوهش‌ها نشان داده که کودکانی که در طبیعت و فضای باز بازی می‌کنند، کمتر علائم ADHD نشان می‌دهند و عملکرد بهتری در مدرسه دارند.

16- در حفظ نظافت کوشا باشید

حتما دقت کرده‌اید که گربه‌ها چند ساعت از روز را صرف تمیز کردن خودشان می‌کنند. این کار برای ما هم لازم است و می‌تواند در جنبه‌های مختلف تاثیرات مثبتی بر زندگی ما داشته باشد. علاوه بر فواید آشکاری که حمام رفتن و مسواک زدن برای سلامتی ما دارد، رعایت بهداشت فردی می‌تواند عزت نفس را هم افزایش دهد. این مسئله کمک می‌کند که افراد بتوانند در شرایط مختلف مانند موقعیت‌های استخدامی بهتر عمل کنند.

17- به زبان بدن دقت کنید

سگ‌ها به کمک نشانه‌های بدنی می‌توانند منظور خود را بیان کرده و همنوعان خودشان را درک کنند. این در حالی است که بسیاری از انسان‌ها به ویژه جوان‌ترها، در این ویژگی چندان توانمند نیستند. توجه به الگوهای رفتاری، تماس‌های چشمی و وضعیت بدنی می‌تواند ما را در فهم منظور دیگران بیشتر راهنمایی کند.

18- حرکات کششی انجام دهید

حرکات کششی در کنار سایر حرکات ورزشی به تناسب اندام انسان کمک می‌کند؛ اما ویژگی‌های این حرکات تنها به این مورد محدود نمی‌شوند. در یک مطالعه 10 هفته‌ای نشان داده‌شده که داوطلبانی که در طول این مدت تنها حرکات کششی انجام دادند در مقایسه با دیگر افراد، تغییرات شگفت‌انگیزی در بدنشان تجربه کرده‌اند. آنها علاوه بر افزایش انعطاف‌پذیری، قدرت و استقامت بیشتری در قسمت‌های مختلف بدنشان داشته‌اند. این پژوهش نشان می‌دهد که حرکات کششی می‌توانند جایگزین حرکات کلاسیک ورزشی در افرادی باشد که به دلیل آسیب‌های فیزیکی از انجام آنها منع شده‌اند.

19- ضد آفتاب بزنید و در سایه باشید

ظهرهای تابستان که بیرون می‌روید حتما گربه‌ها یا سگ‌هایی را می‌بینید که در سایه‌های خیابان دراز کشیده‌اند. متخصصان پوست توصیه می‌کنند که ما هم از همین روش پیروی کنیم و تا حد ممکن در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار نگیریم. اشعه ماورای بنفش خورشید در فصل تابستان به ویژه در بازه زمانی 10 صبح تا 4 بعدازظهر در اوج خود قرار دارد و می‌تواند برای سلامتی پوست و حتی چشم مضر باشد. در این اوقات استفاده از ضدآفتاب‌ها اهمیت بسیاری دارد و خطر ابتلا به انواع سرطان پوست را کاهش می‌دهد.

20- برنامه‌ریزی و روتین خود را بسازید

حیوانات نمی‌توانند تفاوت بین شنبه و دوشنبه را تشخیص دهند، اما همواره به روتین‌های خواب و بازی و نظافت خود پایبند هستند. تحقیقات نشان داده که نظم در ساعات خواب انسان، کیفیت خواب و سلامت او را ارتقا می‌دهد. پژوهشگران معتقدند که برنامه‌ریزی و نظم در غذا خوردن، استحمام و لباس پوشیدن هم می‌تواند نظم خواب را افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ذخیره پست
پسندیدن