جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

0

گربه‌ها هزاران سال است که در کنار مردم زندگی می‌کنند و طبیعی است که ما بخواهیم به یک گربه خیابانی کمک کنیم. گاهی اوقات گربه‌های ولگرد و خیابانی، حیوانات خانگی گمشده‌ای هستند که نیاز به کمک دارند، گاهی اوقات ممکن است گربه‌های وحشی باشند که از ماندن در فضای باز خوشحال هستند. دانستن اینکه چگونه تفاوت این دو را تشخیص دهید و چه کاری می‌توانید برای کمک انجام دهید، ممکن است به معنای تفاوت بین زندگی و مرگ برای یک گربه خیابانی باشد. به یاد داشته باشید که نزدیک شدن به هر حیوانی در فضای باز می‌تواند خطرناک باشد، بنابراین هنگام تلاش برای مراقبت از گربه‌های خیابانی مراقب باشید.

نگهداری از بچه گربه خیابانی

«گربه خیابانی» اصطلاحی است برای توصیف گربه‌هایی که در فضای باز، بدون مالکیت و در گردش آزاد هستند. این گربه‌ها می‌توانند دوستانه، وحشی، بالغ، بچه گربه، سالم، بیمار، تغییر یافته و/یا بدون تغییر باشند. در حالی که تعداد گربه‌های محلی در دنیا ده‌ها میلیون تخمین زده می‌شود، متأسفانه، بسیاری از جوامع هنوز استفاده از روش های منسوخ و ناکارآمد کنترل جمعیت را انتخاب می‌کنند.

اما استفاده از TNRM {Trap-Neuter-Return-Monitor} برای مدیریت جمعیت گربه‌های جامعه می‌تواند کارساز باشد. TNRM روشی است برای به دام انداختن انسان‌دوستانه گربه‌ها، عقیم‌سازی آن‌ها و انجام واکسیناسیون هاری و سپس بازگرداندن آن‌ها به محل مدیریت شده‌شان تا زندگی خود را ادامه دهند. TNRM همچنین شامل یک دوره  مراقب گربه است که غذا را فراهم می‌کند و بر سلامت گربه‌ها نظارت می‌کند. نشان داده شده است که TNRM انسانی‌ترین و کارآمدترین راه برای تثبیت جمعیت گربه‌های جامعه است. با عقیم سازی حداقل 75 درصد از گربه‌ها این روش به تثبیت جمعیت گربه‌های جامعه کمک می‌کند و به مرور زمان تعداد گربه‌ها را کاهش می‌دهد.

با تثبیت جمعیت، گربه‌ها به طور طبیعی فضا، سرپناه و غذای بیشتری خواهند داشت و خطرات کمتری برای بیماری خواهند داشت.طبق اعلام ASPCA، ده‌ها میلیون گربه وحشی و ولگرد در دنیا وجود دارد. بسیاری از این گربه‌ها از مردم دوری می‌کنند اما برخی گربه‌های ولگرد گاهی اوقات مشتاق تعامل انسانی هستند. اما چطور می‌توان از یگ بچه گربه خیابانی مراقبت کرد؟

کمک به گربه برای یافتن خانه خود

اولیم گام برای کمک به گربه این است گه بفهمید گربه واقعا خیابانی است یا یگ گربه خانگی است که گمشده؟ گربه‌های خانگی مانند گربه‌های وحشی رفتار نمی‌کنند، اگرچه اگر گربه‌ای برای مدتی گم شده باشد یا ترسیده باشد، ممکن است به گونه‌ای رفتار کند که وحشی به نظر برسد. اگر گربه به شما نزدیک شد و به نظر نمی‌رسید از انسان‌ها ترسی داشته باشد، احتمالاً حیوان خانگی گم شده‌ای است. قلاده هم یک راه آسان برای شناسایی یک گربه خانگی گمشده است.

همچنین گربه‌های خانگی ممکن است کمتر از گربه‌های وحشی تمیز به نظر برسند، زیرا عادت به زندگی در بیرون از خانه ندارند و نیاز به تمیز کردن بیشتر خود دارند. گربه‌های خانگی ممکن است سعی کنند به شما نزدیک شوند یا وارد خانه شما شوند اما گربه‌های وحشی این کار را نمی‌کنند. یک نشانه دیگر این است که حیوانات‌خانگی گم شده اغلب در هنگام گرسنگی خودشان را به پای انسان نزدیک می‌کنند و می‌مالند اما گربه وحشی این کار را نمی‌کند.

مشاهده
راهنمای کار کردن در خانه همراه با پت!

سعی کنید صاحب گربه را پیدا کنید

بهترین کاری که می‌توانید برای یک گربه خانگی گمشده انجام دهید این است که صاحبش را پیدا کنید. معمولا گربه‌های عقیم‌شده  ماده دور از خانه دور نمی‌شوند، اما گربه‌های نر سالم ممکن است بیشتر سفر کنند و ممکن است از منطقه خود خارج شوند. به دنبال پوسترها یا اعلان‌هایی از گربه گمشده در محله بگردید. یک راه دیگر برای یافتن صاحب گربه، اسکن میکروچیپ گربه است. شما می‌توانید گربه را به دامپزشکی ببرید تا میکروچیپ اسکن شود و اطلاعات گربه خانگی گمشده استخراج شود.

اگر تلاش شما برای یافتن خانه اصلی گربه خانگی گمشده شکست خورد، ممکن است وقت آن رسیده باشد که خانه جدیدی برای گربه پیدا کنید. گربه‌های خانگی برای زندگی در فضای باز مناسب نیستند، بنابراین ممکن نباید گربه را در جایی که پیدا کردید رها کنید. اگر تمایل دارید گربه را به فرزندی قبول کنید، اول پشمالو را نزد دامپزشک ببرید تا واکسینه شود و از نظر مشکلات بیماری گربه‌های خیابانی بررسی شود یا در صورت نیاز عمل عقیم سازی گربه انجام شود. به شما پیشنهاد می‌کنیم قبل از تصمیم به سرپرستی، هزینه نگهداری گربه را هم حتما درنظر داشته باشید.

اگر هم نمی‌توانید گربه را به فرزندی قبول کنید، پشمالو را به پناهگاهی ببرید تا برایش خانه خوبی پیدا شود یا از طریق شبکه اجتماعی خود آگهی واگذاری گربه منتشر کنید.

شرایط پذیرش سرپرستی گربه

شما اول باید مطمئن شوید که گربه وحشی نیست. گربه‌های وحشی دقیقاً شبیه گربه‌هایی هستند که ما در خانه‌های خود نگهداری می‌کنیم (در واقع همان گونه‌ها هستند) اما گربه‌های وحشی توانایی اجتماعی برای زندگی در خانه‌ها با انسان‌ها را ندارند. اگرچه پذیرش یک گربه وحشی غیرممکن نیست، اما می تواند برای شما و همینطور گربه بسیار دشوار باشد.

  1. گربه‌های وحشی ترجیح می‌دهند در بیرون از خانه زندگی کنند و احتمالاً یک کلونی در نزدیکی خود دارند که به آن تعلق دارند. اما گربه‌های خانگی خضور آدم‌ها را ترجیح می‌دهند و از زندگی که شامل بودن در داخل خانه است لذت می‌ برند.
  2. این نکته مخصوص افرادی است که از پیش یک حیوان خانگی در خانه دارند و حالا می‌خواهند سرپرستی یک گربه خیابانی را بر عهده بگیرند. در این شرایط شما باید گربه را از سایر حیوانات خانگی خود جدا کنید. هنگامی که تصمیم گرفتید یک گربه خیابانی را به فرزندی قبول کنید، باید مطمئن شوید که خطری برای سلامتی حیوانات خانگی دیگری که ممکن است در خانه داشته باشید وجود نداشته باشد. حتی اگر گربه دوستانه رفتار کرد نباید خطر انتقال بیماری را به حیوانات خانگی دیگر خود نادیده بگیرد.
  3. گربه را در اتاقی جدا از سایر حیوانات خانگی یا کودکان کوچکی که ممکن است داشته باشید قرار دهید؛ تا زمانی که گربه به دامپزشک مراجعه نکرده و واکسینه نشده، اجازه ندهید سایر حیوانات خانگی شما مستقیماً با گربه ارتباط برقرار کنند.
  4. اولین نکته مهم برای پذیرش گربه خیابانی واکسینه کردن است. حتی اگر گربه‌ای که به فرزندی قبول می‌کنید بالغ باشد، ممکن است واکسینه نشده باشد. واکسیناسیون برای جلوگیری از آلوده شدن گربه شما به یک بیماری قابل پیشگیری و همچنین جلوگیری از انتقال چنین بیمار‌ هایی به گربه های دیگر منطقه یا خانه شما بسیار مهم است.تعدادی واکسن وجود دارد که گربه‌ها حتما باید دریافت کنند از جمله هاری، لوسمی گربه و ویروس نقص ایمنی گربه.
  5. نکته دیگر این است که نباید انتظار داشته باشید گربه به سرعت با شرایط محل زندگی جدیدش کنار بیاید پس صبور باشید و عجله نکنید. شما نمی‌توانید بدانید که گربه ممکن است قبل از ورود به خانه شما چه تجربه‌هایی داشته، بنابراین فاصله خود را حفظ کنید تا یاد بگیرید که چگونه گربه با محیط جدید خود سازگار می شود.
  6. گربه را به آرامی و به صورت کنترل شده به سایر حیوانات خانگی در خانه خود معرفی کنید. با نگه داشتن گربه در باکس حمل گربه شروع کنید، به این ترتیب گربه یا سگ شما این فرصت را دارد که گربه جدید را بدون تماس بو کند. گربه را تحت فشار قرار ندهید و اجازه دهید زمانی که می‌خواهد به مکان امنش برود. در غیر این صورت ممکن است از سوی شما یا سایر حیوانات خانگی‌تان احساس خطر کند.
  7. اگر یک بچه گربه تنها پیدا کرده‌اید اول باید مطمئن شوید که مادرش در کنارش نیست. باید 24 ساعت بچه‌گربه را به حال خودش رها کنید تا مطمئن شوید بچه گربه مادری ندارد. در غیر این صورت نزدیک شدن و دست زدن شما به بچه گربه باعث می‌شود مادر دیگر بچه‌گربه را نپذیرد و او را رها کند. اگر قصد دارید از یک بچه گربه مراقبت کنید حتما پیشنهاد می‌کنیم مقاله راهنمای کامل مراقبت از بچه گربه همراه با جدول رشد بچه گربه را مطالعه کنید.
مشاهده
چطور از سگ و گربه نابینا مراقبت کنیم؟

گربه خیابانی که به تازگی بچه‌دار شده

اگر یک گربه خیابانی به تازگی بچه به دنیا آورده باشد، بهتر است آنها را برای چند روز رها کنید. اگر کسی بخواهد آنها را جابجا کند، مادر ممکن است بچه گربه‌ها را رد کند یا حتی بکشد. پس اگر به نظر می‌رسد که مادر و بچه گربه سالم هستند و در یک منطقه امن هستند، بهتر است آنها را به حال خود رها کنید و آنها را حرکت ندهید مگر اینکه در معرض خطر باشند. اگر هم به نظر می‌رسد که مادر و یا بچه گربه‌ها بیمار یا مجروح هستند، مراجعه به دامپزشک محلی برای مشاوره بهترین و سریع‌ترین راه برای کمک است.

مراقب‌های اولیه از گربه

گربه‌ها مانند سایر حیوانات خانگی در قدم اول به پناهگاه و غذا و آب نیاز دارند. اگر یک یا دو گربه خیابانی در حیاط یا پارکینگ شما شما آمده باشند بد نیست به آنها غذا بدهید، اما عاقلانه است که به نیازهای طولانی مدت آنها فکر کنید. به عنوان مثال، می‌توانید سرپناهی بخرید یا بسازید که از چوب ساخته شده باشد یا از یک ظرف پلاستیکی ساخته شده باشد که دری از کنار آن بریده شده است. حتی مقوا اگر به خوبی مهر و موم و عایق باشد کار می‌کند. نیازی به ساختن پناهگاه بزرگ نیست، زیرا گربه‌ها برای راحت ماندن در هوای سرد به گرمای بدن متکی هستند.

پناهگاه و جای خواب گربه

چه ساخته شده و چه خریداری شده، هر پناهگاهی باید با فوم عایق بندی شود تا گربه‌ها را راحت نگه دارد. البته روزنامه‌ها نیز کار می کنند، اما از پتوها دوری کنید زیرا ممکن است گربه ها روی آنها ادرار کنند و پناهگاه را بدبو و کپک زده کنند. قرار دادن پناهگاه در سایه در طول ماه‌های گرم‌تر می‌تواند آن‌ها را خنک نگه دارد.

مشاهده
تیپ شخصیتی گربه شما چیست؟

گرسنگی گربه

وقتی برای گربه‌ها غذا تهیه می‌کنید، ایده‌آل است که فقط یک بار در روز به مقدار کافی غذا بدهید. این برنامه به آنها اطلاع می‌دهد که چه زمانی وقت شام است و هر روز در آن زمان ظاهر می‌شوند. بعد از 30 تا 45 دقیقه کاسه را بردارید تا روز بعد.

غذاهای کنسرو شده به دلیل محتوای چربی بالاتر که انرژی بیشتری نسبت به غذای خشک دارد، برای زمستان ایده‌آل است. اگر در پرداخت هزینه غذا مشکل دارید، برخی از پناهگاه ها و سازمان های حیوانات خانگی در منطقه شما ممکن است غذای رایگان برای گربه ارائه دهند. فروشگاه‌های حیوانات خانگی ممکن است غذای با تخفیف یا رایگان را برای نگهبانان گربه‌های خیابانی ارائه دهند، بنابراین دریابید که چه منابعی در منطقه شما موجود است.

آب و هیداراته بودن گربه

یک گربه کم آب ممکن است گرفتگی معده، سردرد و از دست دادن انرژی را تجربه کند، بنابراین تأمین آب تازه در تابستان و زمستان ضروری است که دسترسی به آن در نزدیکی پناهگاه آنها آسان باشد. در فصل زمستان، هوا خشک‌تر می‌شود که رطوبت را از پوست گربه خارج می‌کند و لرزش انرژی زیادی مصرف می‌کند. به همین خاطر آب می‌تواند به تقویت سیستم کلی گربه کمک کند.

امیدواریم از بودن در کنار همنشین جدید و دوست‌داشتنی خود نهایت لذت را ببرید. اگر تجربه‌ای از پذیرش سرپرستی گربه خیابانی داشتید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ذخیره پست
پسندیدن