جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

0

گربه‌ها مانند ما انسان‌ها نیستند و حتی نمی‌توانند شکلات را بچشند و مزه آن را حس کنند. همچنین برخی از غذاها نه تنها برای آنها مزه ندارند، بلکه برای سلامتی آنها نیز بسیار خطرناک هستند. بنابراین در حالی که فکر می‌کنیم که بهترین سرپرست برای این حیوانات دوست داشتنی هستیم، ممکن است برخی مواقع به آنها آسیب برسانیم. غذاهایی وجود دارند که حتی برای گربه‌های ما سمی هستند و ما باید به آنها توجه کنیم چرا که رعایت ایمنی همیشه بهتر از این است که در آینده تأسف بخوریم.

ما در مجموعه پشمالو دوست داریم تا همیشه گربه‌های شما سالم باشند و به همین خاطر می خواهیم راه حل‌هایی ارائه دهیم که زندگی گربه‌ها طولانی‌تر شود؛ به همین خاطر تصمیم گرفتیم 10 نوع غذا را به شما معرفی کنیم که باید از حتما از دادن آنها به گربه خود خودداری کنید.

شیر و محصولات لبنی

بیشتر گربه‌ها که سن بیشتری دارند نمی‌توانند لاکتوز را تحمل کنند. اگرچه ممکن است عطر و طعم شیر و لبنیات را دوست داشته باشند، اما هرگز نباید به آنها شیر و دیگر مواد لبنی داده شود، زیرا برای معده آنها بسیار مضر است. مصرف لبنیات می‌تواند باعث استفراغ و اسهال شود. اگر گربه شما تشنه است، به جای شیر می‌توانید به او آب دهید.

2. شکلات و آبنبات

دو ماده در شکلات وجود دارد که می‌تواند برای گربه‌ها بسیار مضر باشد: کافئین و تئوبرومین که می‌توانند به راحتی توسط بدن انسان جذب شود، اما گربه‌ها قادر به انجام این کار نیستند. به محض اینکه گربه شکلات بخورد، مواد داخل شکلات برای آنها سمی می‌شود و می‌تواند باعث نارسایی کبد شود.

مشاهده
معرفی کامل گل و گیاهان سمی برای گربه‌ها+تصاویر گیاهان

همچنین توضیه می‌کنیم که به گربه‌ها آبنبات نیز ندهید. آب نبات مملو از شکر است که می‌تواند برای سلامتی گربه بسیار مضر باشد، مانند آنچه برای ما انسان‌ها است. همچنین، برخی از آب نبات‌ها حتی می‌توانند گربه‌های ما را مسموم کنند و همچنین باعث خفگی آنها شوند.

گوشت و ماهی خام

گوشت و ماهی خام می‌تواند حاوی باکتری و انگل باشد که در برابر آنتی بیوتیک‌ها مقاوم هستند و باعث بیماری‌های شدید می‌شوند. چربی بیش از حد انواع گوشت نیز می‌تواند باعث ایجاد بیماری به نام پانکراتیت یا همان التهاب لوزالمعده شود.

تخم مرغ خام

تخم مرغ خام را هرگز نباید به گربه‌ها بدهید. وقتی تخم مرغ خام باشد، ممکن است درون آن باکتری باشد که می‌تواند روده گربه‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین، پروتئینی داخل تخم مرغ خام وجود دارد که جذب آن برای گربه‌ها بسیار سخت است و می‌تواند باعث کمبود ویتامین شود. اگر می‌خواهید به گربه خود تخم مرغ بدهید، به او تخم مرغ پخته شده بدهید و ترجیحاً آنها را با غذای روزش مخلوط کنید.

پیاز، سیر و پیازچه

حتی مقدار کمی از این خوراکی‌ها می‌توانند برای گربه‌ها بسیار خطرناک باشند. خوردن پیاز، سیر و پیازچه باعث کم خونی همولیتیک می‌شود و گلبول‌های قرمز خون گربه‌ها را ضعیف و آسیب پذیر می‌کند. در این حالت در گربه‌ها تنگی نفس، درد شکم و تغییر رنگ ادرار را مشاهده خواهید کرد.

انگور و کشمش

این میان وعده‌های سالم برای انسان‌ها می‌تواند مشکلات جدی برای گربه‌های دوست داشتنی ما به وجود آورند. انگور و کشمش برای آنها بسیار سمی است و می‌تواند باعث نارسایی کلیه شود، که بعدا می‌تواند به بیماری‌های جدی کلیه تبدیل شود. دلایل این واکنش هنوز ناشناخته است.

خمیر مایه

بزرگترین مشکل در مورد خمیر مایه که به صورت خام خورده می‌شود این است که می‌تواند پس از بلعیدن تخمیر شود و روده‌های گربه را مسدود کند. پس از خوردن خمیر مایه و همچنین تخمیر آن در بدن و روده گربه، مخمر قندهایی به وجود می‌آورند که حاوی الکل هستند و برای گربه‌ها بسیار سمی است.

مشاهده
رفتارهای طبیعی گربه‌ها که به نظر غیرطبیعی می‌آید!

آجیل

آجیل‌ها چربی زیادی دارند و خوردن آنها توسط گربه‌ها باعث می‌شود این حیوانات دوست داشتنی ما به راحتی چاق شوند. در حالی که آجیل‌ها حاوی پروتئین‌ها و چربی‌هایی هستند که برای ما انسان‌ها سالم هستند، اما گربه‌ها نمی توانند آنها را به راحتی هضم کنند. سطح بالای چربی، همچنین می توانند منجر به مشکلات معده شود که در پی آن گربه استفراغ را نیز تجربه خواهد کرد.

قارچ

ما باید از دادن قارچ به گربه‌های خود خودداری کنیم. اگرچه مقدار کمی از قارچ‌های فروشگاهی ممکن است هیچ ضرری نداشته باشد، اما برخی از انواع قارچ‌ها دارای سمومی هستند که می‌تواند منجر به مشکلات شدید سلامتی در گربه‌ها شوند. همیشه نوع قارچ را بررسی کنید و از سمی نبودن آن برای گربه خود مطمئن شوید.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی نارس و برگ و ساقه آن ماده‌ای دارد که برای گربه‌ها بسیار سمی است. مصرف این ماده می‌تواند منجر به استفراغ، گشاد شدن مردمك چشم، از دست دادن اشتها و بسیاری از علائم دیگر شود.

داروی شما

مصرف دارویی که برای انسان تجویز می‌شود یکی از مهمترین دلایل مسمومیت در گربه‌ها است. همان‌طور که برای فرزندان خود این مراقبت را انجام می‌دهید و داروها را از دسترس آنها دور نگه می‌دارید، همه داروها را در جایی قرار دهید که گربه نیز نتواند به آنها دسترسی داشته باشد. هرگز به گربه خود داروی بدون نسخه ندهید، مگر اینکه توسط دامپزشک توصیه شود. موادی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن در مسکن‌ها و داروهای سرماخوردگی می‌توانند برای گربه شما کشنده باشند.

جگر

مقادیر کمی جگر خوب است، اما خوردن زیاد جگر می‌تواند باعث مسمومیت ویتامین A شود. این یک بیماری جدی است که می‌تواند استخوان‌های گربه شما را تحت تأثیر قرار دهد. علائم آن شامل تغییر شکل استخوان‌ها، رشد استخوان در آرنج و ستون فقرات و پوکی استخوان می‌شود. مسمومیت ویتامین A همچنین می‌تواند باعث مرگ شود.

مشاهده
بعد از گاز گرفتن گربه خیابانی چه کار کنیم؟

غذای سگ

 

خوردن گاه به گاه غذای سگ به گربه شما آسیب نمی‌رساند. اما غذای سگ جایگزین غذای گربه نیست. آنها ترکیبات مشابهی دارند. اما غذای گربه مخصوصاً برای نیازهای گربه تهیه شده است که شامل پروتئین بیشتر و همچنین ویتامین‌های خاص و اسیدهای چرب است. خوردن مداوم غذای سگ می‌تواند گربه شما را دچار سوء تغذیه شدید کند.

کافئین

کافئین به مقدار زیاد می‌تواند برای گربه کشنده باشد و هیچ پادزهری برای آن وجود ندارد. علائم مسمومیت با کافئین شامل بی قراری، تنفس سریع، تپش قلب و لرزش عضلات می‌شود. علاوه بر چای و قهوه، کافئین در کاکائو، شکلات، نوشابه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا مانند ردبول یافت می‌شود. همچنین در برخی از داروهای سرماخوردگی و مسکن نیز کافئین وجود دارد.

تن ماهی

گربه‌ها می توانند به تن ماهی اعتیاد پیدا کنند. مقدار متعادلی تن ماهی احتمالاً صدمه‌ای به گربه‌ها نخواهد زد. اما اگر قرار باشد گربه به صورت مداوم و روزانه تن ماهی بخورد که برای انسان تهیه شده، می‌تواند منجر به سوء تغذیه شود زیرا تمام مواد مغذی مورد نیاز گربه را نخواهد داشت. همچنین، تن ماهی زیاد باعث مسمومیت با جیوه می شود.

آنچه گربه‌ها می‌توانند بخورند

گربه‌ها گوشتخوار هستند و به گوشت احتیاج دارند. صحبت با دامپزشک در مورد غذای گربه و پیروی از دستورالعمل‌های روی برچسب تمام مواد غذایی مخصوص گربه ها به شما کمک می‌کند برنامه غذایی گربه خود را متعادل کنید و گربه شما سالم بماند. دادن گاه به گاه گوشت گاو بدون استخوان یا برنج قهوه‌ای می‌تواند یک پیشنهاد خوب برای گربه شما باشد. اما بهتر است آن را در اندازه نرمال و قابل قبول از نظر پزشکی نگه دارید.

آیا غذای خاصی وجود دارد که گربه شما همیشه در خانه به دنبال آن است؟ آن را با ما بخش در نظرات به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ذخیره پست
پسندیدن