جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

0

همه افرادی که دوست دارند گربه‌ای را به سرپرستی قبول کنند باید در مورد نژادهای مختلف گربه‌ها اطلاعات کافی داشته‌باشند تا براساس شرایط خودشان بهترین و مناسب‌ترین نژاد را انتخاب کنند که هم آنها از وجود دوست پشمالوی خود لذت ببرند و هم گربه زندگی راحتی را در کنار آنها سپری کند. یکی از محبوب‌ترین گربه‌ها در دنیا که می‌تواند از نژاد گربه‌های مناسب آپارتمان هم محسوب شود، بریتیش‌ به ویژه بریتیش لانگ هیر است که در ادامه این مطلب به صورت کامل خصوصیات مختلف آنها و همینطور مواردی که برای نگهداری از آنها باید در نظر گرفت را توضیح می‌دهیم.

معرفی گربه British Longhair

گربه‌های بریتیش لانگ هیر را نمی‌توان یک نژاد کاملا اصیل در نظر گرفت. این گربه‌ها حدود صد سال پیش به صورت اتفاقی از ترکیب نژاد بریتیش و پرشین به دنیا آمدند و پس از محبوبیتی که در بین انسان‌ها پیدا کردند، پرورش‌دهندگان به عنوان یک نژاد مجزا و دوست‌داشتنی در راستای گسترش جمعیت آنها تلاش کردند.

در حال حاضر سازمان‌هایی که در زمینه شناسایی نژادهای مختلف گربه‌ و ثبت آنها فعالیت می‌کنند، مانند GCCF و The UK Branch Of The Federation International Feline نژاد گربه بریتیش لانگ هیر را شاخه‌ای از گربه بریتیش به شمار می‌آورند.

ویژگی‌های ظاهری گربه بریتیش لانگ هیر

این گربه‌ها اندازه و جثه متوسطی دارند و یکی از دلایل محبوبیت آنها زیبایی و جذابیتشان است. صورت این دوستان پشمالو گرد، چشم‌هایشان گرد و کنجکاو است و معمولا رنگ طلایی دارد که سایه‌های سبز و آبی در آن موج می‌زند. سیبیل‌ها و پدهای صورتشان حالتی شبیه به لبخند زدن ایجاد می‌کند و دست و پاهایشان کوتاه اما عضلانی و متناسب با بدنشان است. این گربه‌ها مثل هر گربه بریتیش دیگری گوش‌های مثلثی، صاف و پشمالو دارند و موهای آنها ضخیم، پرپشت و برگرفته از گربه‌های ایرانی است.

رنگ این گربه‌ها معمولا خاکستری مایل به آبی است اما در رنگ‌های دیگری مانند سفید، کرم و مشکی هم وجود دارند. گربه بریتیش لانگ هیر قدی حدود 30 تا 35 سانتیمتر دارد و می‌تواند وزنی تقریبا بین 3.5 تا 7.5 کیلوگرم داشته‌باشد که ممکن است گربه‌های نر کمی سنگین‌تر باشند.

بین نژادهای مختلف، گربه‌های بریتیش و اسکاتیش شباهت ظاهری زیادی به یکدیگر دارند و هردو هم از جمله محبوب‌ترین نژاد گربه‌های مناسب آپارتمان هستند. فرق گربه بریتیش و اسکاتیش در این است که گربه بریتیش معمولا جثه بزرگتر، وزن بیشتر و گوش‌های بزرگتری دارد. بین این دو نژاد، اسکاتیش‌ها بازیگوش‌تر هستند و جنب‌وجوش بیشتری دارند.

گربه بریتیش لانگ هیر چند سال عمر می‌کند؟

طول عمر گربه‌ها تقریبا در یک محدوده است و مهم‌ترین مورد برای افزایش سال‌های زندگی آنها، مراقبت‌های دقیق و رعایت کردن موارد لازم در حفظ سلامتی آنهاست. گربه بریتیش مو بلند معمولا بین 12 تا 16 سال عمر می‌کند که البته برخی از آنها بیشتر از این سال‌ها هم با خانواده خود زندگی کرده‌اند.

مشاهده
چند راه ساده و موثر برای لاغر شدن گربه‌ها

رفتار و شخصیت گربه بریتیش لانگ هیر

از مهم‌ترین ویژگی‌های رفتاری و خلق و خوی این نژاد گربه‌ می‌توان به آرام بودن آنها اشاره کرد. این گربه‌ها مهربان و دوست‌داشتنی هستند و به خانواده خود علاقه زیادی پیدا می‌کنند. البته محبت آنها نسبت به ما شاید چندان شبیه به ابراز علاقه ما به آنها نباشد؛ چون گربه بریتیش لانگ هیر خیلی از محکم در آغوش گرفته‌شدن خوشحال نمی‌شود و به جای آن ترجیح می‌دهد به آرامی در کنار ما بنشیند؛ آنها حتی چندان علاقه‌ای ندارند که ما برای جابه‌جا کردن از زمین بلندشان کنیم و احتمالا دوست دارند استقلال خودشان را داشته‌باشند.

این گربه با بقیه اعضای خانواده هم به خوبی کنار می‌آید و می‌تواند ارتباط خوبی با کودکان، بزرگسالان و حیوانات دیگر به ویژه سگ‌ها و گربه‌ها ایجاد کند. البته یکی از نکات مهمی که خانواده‌هایی که بچه کوچک دارند باید به آن توجه کنند، این است که به کودک آداب رفتار با حیوانات را آموزش دهند و همینطور اگر سن بچه خیلی کم است حتما ارتباط بچه و گربه در حضور یک شخص بزرگسال برقرار شود تا گربه و کودک هردو در آرامش باشند.

نگهداری از گربه British Longhair

نگهداری از هر جانداری ویژگی‌ها و الزامات خود را دارد تا بتوانیم زندگی سالم و طولانی مدتی برای آن فراهم کنیم. نگهداری از گربه‌ها موارد مهمی مانند تغذیه آنها، فراهم کردن فضای مناسب برای زندگی، معاینات روتین و انجام به موقع واکسن‌های گربه و عقیم‌سازی گربه را در بر می‌گیرد؛ اما اینها تمام شرایطی نیستند که باید برای نگهداری از بریتیش‌ها در نظر بگیریم.

دندان‌های گربه بریتیش مو بلند باید به صورت روزانه مسواک شود تا از ایجاد رسوب و جرم جلوگیری کنیم. برای اینکه گربه‌ها راحت‌تر با مسواک زدن کنار بیایند می‌توانیم بعد از انجام این کار گربه را با دادن جایزه و خوراکی‌های مورد علاقه‌اش خوشحال کنیم. برای گرفتن ناخن‌های گربه بهتر است چند روز یکبار اندازه آنها را بررسی کنیم؛ معمولا هر دو هفته یک بار زمان مناسبی برای کوتاه کردن ناخن‌ها محسوب می‌شود. همانطور که از اسم این گربه‌ها مشخص است، آنها موهای تقریبا بلندی دارند که بهتر است به صورت روزانه شانه شوند؛ ریزش این موها اندازه متوسطی دارد که در برخی فصول سال مثل بهار و پاییز این میزان شدت می‌گیرد.

یکی از مهم‌ترین شرایطی که باید برای زندگی بهتر گربه‌ها فراهم کرد، تامین ظرف خاک مناسب است؛ علاوه بر نوع و اندازه ظرف خاک، فضایی که ظرف قرار می‌گیرد هم اهمیت زیادی دارد. گربه‌ها ترجیح می‌دهند ظرف خاکشان در فضایی خصوصی گذاشته شود تا حریم شخصی خودشان را داشته‌باشند؛ به همین دلیل لازم است برای هر گربه ظرف مخصوص به خود و حتی یک ظرف بیشتر را فراهم کنیم.

مشاهده
مزایا و معیاب catcams یا دوربین‌های گربه‌ای+قیمت دوربین‌ها و نظرات کاربران

آیا می‌توان گربه بریتیش لانگ هیر را در خانه تنها گذاشت؟

 در کنار تمامی موارد گفته‌شده توجه به نکاتی که سلامت روانی گربه را در کنار سلامتی جسمی او تامین می‌کند، از اهمیت زیادی برخوردار است. این نژاد گربه ممکن است در مقایسه با سایر نژادها تحرک کمتری داشته‌باشد و زمانی از روز را ترجیح بدهد در خلوت خودش بگذراند. این موضوع کمک می‌کند که بتوانیم برای چند ساعتی این گربه را در خانه تنها بگذاریم که گزینه مناسبی برای کارمندان و افراد پرمشغله محسوب می‌شود.

با این حال این زمان نباید بیش از حد طولانی شود و وقتی که در خانه هستیم باید مدتی را با دوست پشمالوی خود بگذرانیم؛ به ویژه که عدم تحرک می‌تواند سلامت جسم و روان گربه را تحت تاثیر قرار دهد. به صورت متوسط زمانی حدود سی دقیقه در روز را باید برای بازی و تحرک این گربه در نظر بگیریم که ممکن است که زمان به بازه‌های ده تا پانزده دقیقه تقسیم شود.

برای اینکه بتوانیم گربه را به تحرک ترغیب کنیم می‌توانیم از جوایز و تشویقی‌های خوراکی استفاده کنیم. از طرف دیگر برای بازی کردن با آنها می‌توانیم براساس سلیقه و ترجیح گربه اسباب‌بازی مورد نظرش را انتخاب کنیم. معمولا عروسک‌های کوچک پارچه‌ای، چوب‌های دستی که بندی برای بازی دارند و اسکرچرها گزینه مناسبی برای بازی با گربه‌ها هستند.

تعذیه نژاد British Longhair

گربه‌ها گوشت‌خوارند و پایه اصلی تغذیه آنها را انواع مختلف گوشت‌ها تشکیل می‌دهد؛ اما رژیم غذایی این حیوانات باید تعادل داشته‌باشد تا بتواند تمامی مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن آنها را تامین کند. به همین دلیل در غذای آنها لازم است که از انواع سبزیجات، غلات و کربوهیدارت‌ها به اندازه مشخص استفاده شود. امروزه شرکت‌های مختلفی در زمینه تهیه و تولید غذای مخصوص به حیوانات مختلف فعالیت می‌کنند که می‌توانیم از میان برندهای معتبر و باکیفیت، گزینه‌های مناسب دوست پشمالوی خودمان را انتخاب کنیم.

برای انتخاب غذای آماده باید توجه کنیم که در ساخت غذا از گوشت واقعی استفاده شده‌ و افزودنی‌های مصنوعی جای مواد طبیعی را نگرفته‌ باشد. برخی افراد ترجیح می‌دهند که خودشان در خانه برای گربه غذا درست کنند؛ اگر شما هم از این گروه افراد هستید، بهتر است در مورد نوع، میزان و نحوه پخت غذا با دامپزشکتان مشورت کنید تا از دریافت مواد مورد نیاز و سلامت حیوان مطمئن باشید.

همانطور که گفته شد، گربه‌های بریتیش لانگ هیر خیلی پر جنب‌وجوش نیستند و این موضوع آنها را مستعد چاقی و اضافه وزن می‌کند. به همین دلیل لازم است که پس از مشورت با دامپزشک در مورد میزان غذای آنها، وعده‌های غذایی را در اندازه‌های مشخص و نه به صورت یک جا در اختیار گربه قرار دهیم. مورد دیگری که باید به آن توجه کنیم، میزان آب مصرفی است. گربه باید در طول روز به اندازه کافی آب تازه بخورد و لازم است که ظرف آب او مرتب شسته شود تا فضایی برای رشد باکتری‌ها به وجود نیاید.

مشاهده
چطور بدون گربه سفر کنیم؟ راهنمای 10 مرحله‌ای

آموزش به بریتیش لانگ هیر

این گربه‌های دوست‌داشتنی قابل آموزش هستند اما شاید در مقایسه با برخی دیگر از نژادهای گربه چندان تمایلی به مشارکت در حقه‌ها و بازی ‌نشان ندهند. برای آموزش دادن به آنها بهتر است بازی و یادگیری را از سن کم شروع کنیم تا در جلسات کوتاه بتوانند به آموزش عادت کنند. برای این کار بهتر است صبر و حوصله زیادی داشته‌باشیم و از تشویق کردن کلامی، جایزه و خوراکی دادن استفاده کنیم. آموزش رفتارهای اجتماعی هم از سنین پایین می‌تواند بریتیش‌ها را به مواجهه با انسان‌ها و دیگر حیوانات عادت دهد و کمک کند که خود را راحت‌تر با موقعیت‌های مختلف تطبیق دهند.

بیماری‌های رایج در گربه بریتیش مو بلند

برخی بیماری‌ها در بین هر نژاد حیوانی در مقایسه با نژادهای دیگر ممکن است شیوع بیشتری داشته‌باشد. گربه‌های بریتیش لانگ هیر به صورت کلی گربه‌های قوی و سالمی محسوب می‌شوند اما در بین آنها هم برخی از بیماری‌ها ممکن است نگرانی بیشتری را رقم بزنند:

  • کلیه پلی کیستیک

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که ممکن است این گربه‌ها را درگیر کند، بیماری PKD یا کلیه پلی کیستیک است که به صورت ژنتیکی می‌تواند انتقال پیدا کند. این بیماری باعث به وجود آمدن کیست‌های مختلف در کلیه می‌شود و احتمال نارسایی کلیه را افزایش می‌دهد. این مشکل به وسیله سونوگرافی قابل تشخیص است و در حال حاضر درمان قطعی برای آن وجود ندارد، اما مصرف برخی از داروها که دامپزشک توصیه می‌کند، می‌تواند شرایط گربه را کنترل کرده و از پیشرفت بیماری جلوگیری کند. امروزه بسیاری از پرورش‌دهندگان این گربه‌ها سعی می‌کنند به وسیله آزمایش‌های ژنتیک، گربه‌های مستعد برای ابتلا به این بیماری را غربال کنند.

  • کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (HCM)

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک مشکلی رایج در بین بسیاری از نژادهای گربه است که باعث ضخیم‌تر شدن ماهیچه‌های قلب شده و می‌تواند پمپاژ و خون‌رسانی را با مشکل مواجه کند. معاینات روتین و انجام اکوکاردیوگرافی می‌تواند به تشخیص این بیماری کمک کند و گربه با مصرف داروهای لازم می‌تواند زندگی طولانی و سالمی داشته‌باشد.

در کنار این مشکلات همانطور که گفته‌شد، چاقی و اضافه وزن یکی از مهم‌ترین خطراتی است که سلامت این گربه‌ها را تهدید می‌کند که باید با مشورت دامپزشک برای نرمال نگه داشتن وزن گربه برنامه‌ریزی کرد.

هزینه‌های نگهداری از گربه بریتیش لانگ هیر

نگهداری از گربه‌ها زمینه‌های مختلفی دارد که هرکدام می‌توانند هزینه‌‌ای مجزا در بر داشته‌باشند. بهترین راه برای نگهداری از حیوانات، به سرپرستی گرفتن آنهاست، اما در همه کشورها برخی نژادها که خاص‌تر هستند، فروخته می‌شوند. قیمت این گربه‌ها براساس ویژگی‌های آنها، رنگ و ظاهرشان متفاوت است.

غذای گربه، ظروف غذا و خاک، اسباب‌بازی‌ها و باکس از جمله مواردی هستند که باید برای گربه خریداری شوند؛ از طرف دیگر ویزیت‌های روتین دامپزشکی، واکسیناسیون و عقیم‌سازی هم هزینه‌های خود را دارند. به صورت کلی نگهداری از گربه‌ها می‌تواند ماهانه هزینه‌ای بین 2 تا 8 میلیون تومان داشته‌ باشد.

با توجه به موارد گفته شده، امیدواریم اطلاعات کامل در مورد این نژاد گربه را به دست آورده باشید و در صورت قبول سرپرستی آنها، لحظه‌های خوبی در کنار دوست پشمالوی خود سپری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ذخیره پست
پسندیدن