جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

2

تصور کنید چراغ‌ها را خاموش کرده‌اید و به تخت‌وخواب می‌روید، چشم‌ها آهسته آهسته گرم می‌شوند تا اینکه صدای سگ خواب را از چشم شما فراری می‌دهد و شما را کلافه می‌کند. شاید نیازی به تصور هم نباشد شما صاحب سگ هستید و به احتمال زیاد تجربه‌های مشابه را از سر گذرانده باشید!  داشتن سگ می‌تواند یک تجربه شگفت‌انگیز و در عین حال خسته‌کننده باشد. به خصوص زمانی که تمام روز را با فرزند پشمالوی  خود بازی می‌کنید و وقتی نوبت به خواب او می‌رسد، سگ شما شب‌ها نمی‌خوابد.

ممکن است سوالات زیادی در ذهن شما ایجاد شود؛ اصلا زمان مناسبی برای خوابیدن سگ است؟ آیا هم‌نشین دوست‌داشتی ما ‌اضطراب جدایی دارد یا نیاز به خسته شدن بیشتری دارد؟ خوب ما شما یا سگ‌تان را نمی‌شناسیم، بنابراین نمی‌توانیم دقیقا به شما بگوییم که مشکل چیست. اما کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که اطلاعات جالب، علمی و مفیدی را در مورد خواب سگ‌ها با شما به اشتراک بگذاریم و به شما نشان دهیم چطور تا با ترفندهای ساده می‌توانید به خواب آرام سگ خود در شب‌ها کمک کنید. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید و اگر تجربه مشابهی دارید که به دیگر پدر و مادرها برای خواباندن آسوده سگ‌ها کمک می‌کند، در انتها با ما اشتراک بگذارید.

چرا سگ نمی‌خوابد؟

بدون شک آوردن یک توله سگ بامزه به خانه بسیار هیجان‌انگیزی است اما شما باید برای آمدن دوست پشمالوی جدید خود برنامه‌ریزی کنید. سوال رایج افرادی که به تازگی صاحب سگ شده‌اند این است که مکان ایده‌آل برای خواب توله سگ کجاست؟

وقتی توله سگ شما تازه وارد خانه شما شد، باید مطمئن شوید که در چند هفته اول در جعبه‌ای نزدیک تخت شما بخوابد. این کار باعث می‌شود تا سگ اضطراب جدایی را تجربه نکند و با دانستن اینکه در کنار شماست، احساس آرامش می‌کند. اما حتما به خاطر داشته باشید که سگ خود را با خود به رختخواب نبرید، چون از سنین پایین عادت بدی برای انجام این کار در سگ ایجاد می‌شود.

پس از پایان دوره 3 هفتهای، جعبه سگ خود را به جای مورد نظرتان در خانه منتقل کنید. اما اگر بیش از یک سگ دارید مطمئن شوید که هر سک در جای خودش می‌خوابد تا رفته رفته سگ با بوی محل خود آشنا شود و به آن عادت کند و از حضور در آنجا احساس آرامش کند.

چطور به سگ آموزش بدهم که در جعبه بخوابد؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، آموزش خوابیدن در جعبه به سگ بسیار آسان است. فقط کافی است جعبه سگ را در گوشه‌ای ساکت در خانه قرار دهید و برای مدتی شب‌ها وقتی سگ احساس خواب‌آلودگی کرد این حیوان دوست‌داشتنی را در تخت‌خواب کوچکش قرار دهید. بعد از مدتی سگ با بوی آن محل آشنا شده و به طور خودکار برای خوابیدن به آنجا خواهد رفت. البته برخی از نژادها ممکن است زمان بیشتری برای خو گرفتن با محل خواب جدیدشان نیاز داشته باشند. داخل جعبه را با ملافه بپوشانید تا سگ شما خواب آرام‌تری را تجربه کند. فقط حواستان باشد که ملافه‌های گران قیمت برای این کار تهیه نکنید. چون احتمال اینکه سگ شما آن را بجود اصلا کم نیست.

نکته دیگر برای خوابیدن سگ این است که وقتی پشمالوی دوست‌داشتنی را در جعه قرار دادید، رویش را نیز با ملافه بکشید و در جعبه را ببندید. سگ شما رفته رفته خواهد فهمید که انداختن ملافه رویش نشان‌دهنده زمان خواب است.

چه زمانی سگ باید به رختخواب برود؟

چه دوست داشته باشید سگ زود بخوابد یا دیر، همیشه باید یک برنامه خواب خوب برای سگ خود تنظیم کنید و آنها را به ساعت مورد نظر خود عادت دهید. باشگاه کنل آمریکا (بزرگترین انجمن واگذاری سگ در دنیا) پیشنهاد می‌کند که هر شب سگ خود را در ساعت مشخصی بخوابانید.

مشاهده
راهنمای کامل سفر با سگ

صادقانه «زمان مناسبی» برای خواب سگ وجود ندارد اما مهم است که هر شب یک ساعت خواب مشخص داشته باشند. تا زمانی که هر شب یکسان باشد. توجه داشته باشید که توله سگ شما به طور متوسط به 8 ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارد. بنابراین ممکن است بخواهید توله سگ خود را درست قبل از رفتن به رختخواب ببرید تا بتوانید در همزمان از خواب بیدار شوید. فراموش نکنید وقتی سگ شما از خواب بیدار شد، انتظار دارد طبق برنامه خود به دستشویی برود، غذا بخورد و بازی کند. پس بر این اساس سعی کنید ساعت مناسبی را در شب برای خوابیدن سگ پیدا کنید. در کل بهترین پیشنهاد این است که سعی کنید توله سگ خود را با روتین خواب خود هماهنگ کنید.

یک توله سگ چقدر به خواب نیاز دارد؟

توله سگ تا 3 ماهگی به حدود 20 ساعت خواب در روز نیاز دارد. اگر متوجه شدید که توله سگ خود بیش از 20 ساعت در روز می‌خوابد، بهتر است آن را نزد دامپزشک ببرید. هر چند نگران نباشید؛ این فقط برای یک بررسی ساده است تا مشخص شود آیا ممکن است عوامل زمینه‌ای برای بی‌حالی حیوان وجود داشته باشد؟ اما بعد از سه ماهگی سگ به طور متوسط به حدود 6-10 ساعت خواب در شب نیاز دارد این عدد ممکن است بسته به سن و نژاد سگ شما متفاوت باشد.

توجه داشته باشید که اگر سگ تازه وارد خانه شما شده، ممکن است شب بی‌قراری داشته باشد و تمام مدت نخوابد. جای نگرانی نیست سگ به مرور به خانه قدیمی شما و خانه جدید خودش عادت خواهد کرد. به یاد داشته باشید سگ شما احتمالا در طول روز نیز می‌خوابد! به خصوص پس از یک جلسه بازی، ممکن است بخواهد با یک چرت انرژی خود را بازیابد. برعکس، ممکن است فکر کنید اگر توله سگ من در طول روز نخوابد، چه؟ اگر یک توله سگ دارید و بعد از ظهر یا روز چرت نمی‌زند، لازم نیست نگران باشید. حقیقت این است که از آنجایی که توله سگ‌ها جوان هستند، کاملا از عادات خواب خود یا مفهوم خواب آگاه نیستند. یکی از راه‌های عالی برای اطمینان از اینکه سگ چرت‌ مرغوب روزانه‌شان را می‌زند، خسته کردن اوست.

موسیقی می‌تواند به خواب بهتر سگ کمک کند!

ما هم تجربه‌اش را داریم: سعی کردید با توله سگ خود بازی کنید تا او را خسته کنید، به او غذا داده‌اید و حتی به برنامه روزانه خود هم پایبند بوده‌اید. حالا آماده هستید تا بخوابید اما و تنها کاری که سگ شما می‌خواهد انجام دهد این است که بازی کند! این بدون شک یک سناریوی معمولی برای بسیاری از صاحبان سگ است. البته که می‌تواند خسته کننده باشد.

اما موسیقی‌هایی وجود دارد که ممکن است به خواب توله سگ شما کمک کند. تحقیقاتی برای اثبات این موضوع انجام شده است. در سال 2002، مطالعه‌ای توسط دکتر دبورا ولز انجام شد تا نشان دهد سگ‌ها هنگام گوش دادن به موسیقی کلاسیک در مقایسه با ژانرهای دیگر، آرامش و استراحت بیشتری دارند. دکتر دبورا با اندازه‌گیری ضربان قلب سگ‌ها در هنگام پخش موسیقی‌های مختلف، علاوه بر اثبات این موضوع متوجه شد سازهای کلاسیک مانند صدای چنگ اغلب می‌توانند باعث شوند که سگ‌ها به حالت آرام بخش بروند و راحت‌تر آرام شوند. بنابراین اگر به دنبال موسیقی در اواخر شب هستید که برای فرزند پشمالوی خود موسیقی‌های آرامش بخش پخش کنید.

بیشتر بخوانید: صداهای خوشایند و ناخوشایند برای سگ‌ها | چه آهنگی برای سگ بگذاریم؟!

چرا توله سگ شب‌ها ناله می‌کند؟

خوب، حالا شما موفق شده‌اید به یک روتین پایبند باشید و سگ را با آرامش بخوابانید، اما کمی بعد با صداهای ناراحت‌کننده از توله سگ خود بیدار می‌شوید، مانند گریه، ناله یا پارس کردن. این یعنی چی؟ سگ شما ممکن است به چند دلیل این کار را انجام دهد:

  • تنهایی: از آنجایی که توله سگ شما هنوز جوان است و تازه وارد خانه شما شده، می‌تواند خیلی سریع احساس تنهایی کند. از این گذشته، آنها احتمالا قبلا به خوابیدن با مادرشان عادت داشتند. ممکن است متوجه شوید که توله‌سگتان برای جلب توجه شما پارس می‌کند یا گریه می‌کند. برای جلوگیری از این موضوع، جعبه خواب سگ را نزدیک تخت خود قرار دهید.
  • صداها: اگر در یک منطقه پر سر و صدا مانند یک شهر و محله شلوغ با حیوانات دیگر زندگی می‌کنید، توله سگ شما به خوبی می‌تواند صداها را دریافت کند. بالاخره شنوایی آنها خیلی بهتر از ماست. و همین سر و صداها ممکن است خواب سگ را مختل کند.
  • سگهای دیگر: آیا سگ دیگری در محله خود دارید؟ گاهی اوقات سگ‌ها فعالیتی به نام پارس گروهی انجام می‌دهند. این زمانی است که یک سگ شروع به پارس کردن می‌کند، سگی دیگر نیز دنبال می‌کند، و به همین ترتیب، مانند یک اثر دومینو تکرار می‌شود. توله سگ شما هم ممکن است این کار را انجام دهد چون به غریزه اولیه خود یعنی عضوی از یک دسته بودن باز می‌گردد.
  • آب و هوا: گوش‌های توله سگ شما ممکن است به طوفان‌ها، رعد و برق و آتش‌بازی نیز حساس باشد.
مشاهده
غذاهایی که سگ شما هرگز نباید بخورد

شما همیشه نمی‌توانید از این اختلالات اجتناب کنید، به خصوص اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که مستعد این مشکل است. می‌توانید با پخش موسیقی یا گذاشتن یک پنکه یا خرید یک دستگاه نویز سفید، احتمال ناله کردن توله سگ خود را کاهش دهید.

دستگاه نویز سفید به جلوگیری از اختلالات صدایی خارج از منزل کمک می‌کند و صدای آرامش بخشی را برای سگ شما ایجاد می‌کند تا به او کمک کند سریع بخوابد. البته هنوز مطمئن نیستیم که نمونه‌های استاندارد این دستگاه در ایران موجود هست یا خیر.

بیشتر بخوانید: بهترین راه برای جلوگیری از پارس کردن زیاد سگ

چرا سگ من شبها تشنه است؟

وقتی یک توله سگ به زندگی خود اضافه می‌کنید، باید مسئولیت‌پذیر باشید و مراحل رشد او را زیر نظر بگیرید. یعنی تا بزرگسالی. باید واقعاً به او کمک کنید تا به مقدار کافی آب بنوشد. اگر توله سگ شما در طول روز آب کافی دریافت نکند، ممکن است به دلیل تشنگی بیش از حد در شب از خواب بیدار شود. ما نمی توانیم دقیقا به شما بگوییم که توله سگ شما باید در طول شب چقدر آب بنوشد، چرا که می‌تواند به نژاد و جثه او بستگی داشته باشد. توله سگ شما ممکن است دچار کم آبی شود و به همین دلیل ممکن است در طول شب بسیار تشنه باشد. علائم بارز کم آبی آنها، داشتن زبان خشک، لثه‌های خشک، بزاق تنبل و غلیظ است.

اگر سگ بخواهد در تخت من بخوابد چه؟

اجازه دادن به توله سگ در تخت خواب موضوعی بحث برانگیز برای بسیاری از صاحبان سگ است. شما خواهید دید که برخی تصمیم می‌گیرند توله سگ خود را در به رخت‌خواب خود ببرند و برخی دیگر این کار را نمی‌کنند. ما توصیه می‌کنیم توله سگ خود را شب در جعبه یا تختش نگه دارید. ما می‌دانیم که وسوسه انگیز است که به توله سگ خود اجازه دهید در رختخواب شما با شما بخوابد، زیرا آنها شما را دوست دارند. اما خوابیدن با توله‌سگ خود باعث می‌شود که او به خوابیدن با شما وابسته شود.

فراموش نکنید سگ را تا جوان است باید به تخت خود عادت دهید. پس از آن که یک بزرگسال شد و کاملاً در خانه آموزش دید، اشکالی ندارد که اجازه دهید سگتان هر چند وقت یکبار با شما بخوابد. اما در ماه‌های ابتدایی زندگی سگ، اگر به او اجازه دهید مرتب با شما بخوابد، او به علامت‌گذاری قلمرو خود و اضافه کردن عطر متمایز خود به تخت شما عادت کند.

این نکته را هم فراموش نکنید اگر آلرژی دارید، خوابیدن با توله سگ ممکن است باعث ایجاد آلرژی خاص در شما شود. مهمتر از آن، اگر سگ شما نسبت به صداهای اطراف شما هوشیار باشد، کیفیت خواب بدی را تجربه خواهید کرد.

آیا سگ‌ها می‌دانند ما چه زمانی خواب هستیم؟

تا به حال فکر کرده‌اید که سگ شما می‌داند که خواب هستید؟ شما در حال خواب هستید؟ بله سگ شما متوجه می‌شود خواب هستید به خصوص اگر با او در یک اتاق بخوابید. خوب، این کار را می کند. به خصوص اگر تصمیم بگیرید که با توله سگ خود در یک اتاق بخوابید و آن را در جعبه ای کنار خود قرار دهید.  آنها می‌توانند تغییرات شیمیایی بدن شما را از طریق نفس شما بو کنند و تشخیص دهند. توله سگ شما معمولا اگر در رختخواب شما بخوابد با نفس شما را استشمام می‌کند تا بفهمد خواب هستید یا بیدار شده‌اید.

مشاهده
8 راه اثبات شده برای آرام کردن سگ

آیا سگ‌ها خواب و کابوس می‌بینند؟

بدون شک، نگاه کردن به توله سگ خود و تلاش برای درک اینکه آیا خواب یا کابوس می‌بیند، می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد. حقیقت این است که آنها هر دو را تجربه می‌کنند. مانند انسان‌ها، توله سگ شما دو نوع خواب را تجربه ‌م‌یکند:

  • خواب حرکت سریع چشم REM
  • خواب حرکت غیر سریع چشم NREM

به طور معمول اگر توله سگ شما REM را تجربه کند، ممکن است رویاهای واضحی ببیند، و این اغلب در توله‌سگ‌ها به صورت تکان خوردن، پلک‌هایشان در خواب نشان داده می‌شود. گاهی اوقات لرزش یا رویا بین نژادها می‌تواند متفاوت باشد اما در توله سگ‌های کوچکتر بیشتر از توله‌های بزرگتر رخ می‌دهد.

در مورد کابوس‌ها نیز باید گفت که توله سگ شما آنها را خواهد دید. شاید بیدار کردن توله سگ خود در این مواقع منطقی به نظر برسد. اما اگر این کار را انجام دهید، توله سگ خود را در معرض خطر قرار دهید. مثلا اگر در این شرایط سگ خود را از خواب بیدار کنید، ممکن است با شما پرخاشگرانه رفتار کند و چند دقیقه طول بکشد تا متوجه شوید شما کی هستید.

توله سگ‌ها برای رشد مغز و بهبود فعالیت‌های ذهنی خود به خواب بدون مزاحمت نیاز دارند. با این حال، اگر می‌بینید که توله سگ به طور مکرر کابوس می‌بیند، باید از توله سگ خود فیلم بگیرید و برای اطمینان بیشتر به دامپزشک خود نشان دهید.

علاوه بر این، می‌توانید یک دفتر نیز تهیه کنید و زمان‌هایی که توله سگ شما کابوس می‌بیند را یادداشت کنید. در دفتر یادداشت کنید که چه مدت از آخرین کابوس او می‌گذرد؟ چه چیزی قبل از خواب خورده؟ آیا امروز  رویدادی ناراحت‌کننده را پشت سر گذاشته است؟  سپس می‌توانید الگوهایی را شناسایی کنید تا ببینید آیا برای توله سگتان اتفاق آزاردهنده‌ای افتاده یا خیر ؟ مثلا ممکن است بخواهید نوع غذایی که قبل از خواب می‌خورد را تغییر دهید یا اسباب بازی مورد علاقه‌اش را در اختیارش بگذارید.

اگر سگ نخوابید سرزنش نکنید

مهم نیست که چقدر تلاش می کنید گاهی اوقات سگ خوابش نمی‌برد. شاید طبیعی باشد که سگ خود را به خاطر نخوابیدن یا اذیت کردن دعوا و یا تنبیه کنید، اما اینکار فقط باعث ایجاد حس ترس در او می‌شود. به عنوان صاحب سگ، آخرین چیزی که می‌خواهید این است که دوست پشمالوی شما ازتان بترسد.

گاهی اوقات، اگر توله سگ خود را در حال انجام رفتار بدی مانند ناله کردن یا گریه در شب دیدید سعی کنید به او یک نشانه کلامی بدهید. می‌توانید از نشانه‌های کلامی خاصی مانند گفتن «اوه اوه» یا کف زدن استفاده کنید. بنابراین هرگاه آن رفتار بد را انجام می‌دهند، به جای ایجاد حس ترس در آنها، با چنین نشانه‌‌هایی او را از کار بدش آگاه کنید.

نکته‌هایی نهایی

پیدا کردن یک دوست پشمالو چهارپا یک مکمل عالی برای هر خانه‌ای است اما باید برای آن آماده باشید، به خصوص در مورد خواب. وقتی یک توله سگ می‌گیرید، بهتر است چند هفته اول او را در اتاق خود نگه دارید تا دچار اضطراب جدایی نشوید.

اجازه ندهید توله سگ شما از سنین پایین در رختخواب شما بخوابد زیرا باعث ایجاد یک عادت بد می‌شود و تخت شما را با محل خواب خود اشتباه می‌گیرد. از طرفی ممکن است آلرژی ایجاد کند و عطری در رختخواب شما باقی بگذارد که خواب شما را مختل کند.

بهترین کار این است که وقت خواب آنها را در یک جعبه یا تخت نزدیک خود بگذارید. توجه داشته باشید که توله سگ شما ممکن است در شب به دلیل تنهایی یا شنیدن صداهای خارجی مانند رعد و برق یا سگ‌های دیگر در بیرون از خواب بیدار شود. این کاملا طبیعی است.

اگر پخش موسیقی به آنها کمکی نکرد. سعی کنید سگ را چند ساعت قبل از خواب با ورزش منظم یا بازی‌های ذهنی خسته کنید.

در نهایت، بزرگ کردن توله سگ و خواباندن آن می‌تواند در مراحل اولیه مشکل ساز باشد. اما اگر از کودکی رفتارهای درست را اجرا کنید، بعدا نتیجه آن را خواهید گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ذخیره پست
پسندیدن