جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

0

عقیم سازی سگ فواید زیادی دارد. چه عقیم کردن سگ ماده و چه اخته کردن سگ نر، این روشی است که دامپزشکان توصیه می‌کنند. زیرا به کاهش رها شدن سگ، جلوگیری از برخی بیماری‌ها و کاهش خطر مشکلات رفتاری کمک می‌کند.

البته که عوارض ناشی از عقیم‌سازی سک نادر است. با این حال از آنجایی که عمل‌های عقیم‌سازی نیازمند مداخلات جراحی هستند، هنوز خطرات و ریسک‌هایی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند. در ادامه بیشتر در مورد عوارض احتمالی پس از عقیم کردن سگ صحبت می‌کنیم و به شما می‌گوییم در صورت بروز موارد غیرمحتمل عارضه باید به چه علائم و نشانه‌هایی توجه داشته باشید.

عوارض بعد از عقیم سازی سگ

عقیم سازی فرایندی است که طی آن حیوان نابارور می‌شود؛ در اکثر موارد هم عمل عقیم سازی  غیرقابل برگشت است. عمل عقیم سازی برای سگ‌های نر و ماده و زنان متفاوت است:

عقیم سازی سگ نر: عقیم سازی سگ نر شامل برداشتن بیضه سگ می‌شود. انجام این کار نه تنها از تولید اسپرم جلوگیری می‌کند، بلکه تولید هورمون تغییر رفتار مرتبط با پرخاشگری و سایر مسائل مشکل‌ساز را نیز متوقف می‌کند.

عقیم سازی سگ ماده: در سگ‌های ماده عمل عقیم سازی شامل برداشتن تخمدان‌های سگ (اووفورکتومی) یا هر دو تخمدان و رحم (اواریوهیسترکتومی) می‌شود. هر دو شکل عمل عقیم سازی از تولید تخمک و هورمون جلوگیری می‌کند. با این حال، اغلب عمل تخمدان هیسترکتومی توسط دامپزشکان توصیه می‌شود زیرا از بیماری‌هایی مانند سرطان رحم و پیومتر در سگ‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

هورمون‌های تولید شده جنسی بر عوامل بسیاری در رشد فیزیکی و رفتاری سگ تاثیر می‌گذارد. عقیم سازی اکثریت تولید تستوسترون و استروژن در بدن سگ را از بین می‌برد. به عنوان مثال، سگ ماده دیگر چرخه فحلی (دوران تمایل به آمیزش جنسی) خود را نخواهد داشت و رفتارهای نامنظم و پرخاشگرایانه فحل را نشان نخواهد داد.

مشاهده
داستان شگفت‌‌انگیز سوانسی جک | سگ قهرمانی که جان 27 نفر را نجات داد

سگ‌های نر هم بعد از عمل عقیم سازی کمتر تهاجمی خواهند بود زیرا نیازی به رقابت برای یک ماده ندارند و به طور کلی رفتار نشانه‌گذاری ادرار کمتری انجام می‌دهند.

مشکلات جسمانی بعد از عقیم سازی سگ

باز هم باید تاکید کنیم که با انجام اقدامات احتیاطی مناسب، احتمال عوارض عقیم کردن سگ بسیار کم است و این یک جراحی جزئی محسوب می‌شود. با این حال، در صورت بروز هر یک از موارد زیر همچنان باید هوشیار باشیم:

هماتوم، تحریک و تورم: محل برش برای اخته شدن یا عقیم‌سازی متورم، قرمز یا ممکن است پوست پوست شود. اما این یک زخم است که باید نسبتا سریع التیام یابد. در سگ‌های نر حتی ممکن است به نظر برسد که گویی هنوز بیضه در کیسه خود دارند، اما این به دلیل تورم است و پس از چند روز فروکش می‌کند و این به معنای عارضه عقیم سازی پس از عمل نیست. با این حال، اگر تورم خیلی حاد شد یا ترشحات چرکی وجود داشت، باید دوباره به دامپزشک مراجعه کنید.

استفراغ و اسهال: به دلیل بیهوشی عمومی، سگ شما کمی سرگیجه خواهد داشت و متابولیسمش تغییر می‌کند و ممکن است به صورت استفراغ و اسهال ظاهر شود. استفراغ و اسهال اگر بیش از 24 ساعت ادامه یابد، حتما باید به دامپزشک مراجعه کنید.

بقایای تخمدان: در برخی از سگ‌های ماده ممکن است پس از جراحی مقداری بافت تخمدان باقی بماند. این می‌تواند منجر به مشکلات هورمونی، عفونت یا مشکلات دیگر شود. به همین دلیل است که در موارد بسیار نادر، حتی سگ های عقیم شده نیز ممکن است به بیماری‌هایی مانند پیومترا مبتلا شوند.

خطر عفونت: خطر ابتلای سگ شما به عفونت داخلی بسیار کم است، اما در صورت متورم شدن و سفت شدن شکم سگ، باید همیشه علائم را بررسی کنیم. از آنجایی که محل برش احتمالا سگ را تحریک می‌کند، آنها تمایل دارند ناحیه زخم را لیس بزنند. به همین دلیل، باید یک یقه الیزابتی را دور گردن آن‌ها قرار دهیم تا از این اتفاق جلوگیری کنیم، زیرا باکتری‌های دهان آن‌ها می‌توانند زخم را عفونی کنند یا ممکن است بخیه‌ها را بردارند.

مشاهده
همه ویژگی‌های نژاد هاسکی؛ پادشاه سیبری

زخمی که بهبود نیافته است: به همین ترتیب، اگر سگ محل برش را لیس بزند یا به هر طریفی مرطوب شود یا به چیزی کوبیده شود، ممکن است زخم به خوبی خوب نشود. در این موارد باید پشمالو را نزد دامپزشک برید زیرا خوددرمانی می‌تواند وضعیت را بدتر کند.

مرگ: خطری که هر صاحب سگ از آن می‌ترسد. قرار دادن سگ تحت بیهوشی می‌تواند واکنش نامطلوبی به همراه داشته باشد که منجر به مرگ شود. با این حال، لازم به ذکر است که مطالعات متعدد از جمله تحقیق مجله معتبر Veterinary Journal نشان داده که میزان مرگ و میر ناشی از عقیم سازی در سگ‌ها عملا بسیار ناچیز و چیزی حدود 0.03٪ است.

عواقب عقیم سازی سگ

همان‌طور که اشاره کردیم، عقیم سازی سگ عوارض نسبتا کمی دارد و میزان مرگ و میر این عمل بسیار پایین است و سایر عوارض هم به راحتی قابل درمان هستند. در ادامه برخی از مشکلات رفتاری که ممکن است عقیم کردن سگ موجب به وجود آمدنشان شود را بررسی می‌کنیم:

افزایش خطر چاقی بعد از عقیم سازی سگ

 سگ‌های عقیم شده به دلیل تفاوت‌های هورمونی به راحتی وزن اضافه می‌کنند. با این حال، این یک افسانه است که سگ‌های عقیم شده به طور طبیعی چاق می‌شوند. چاقی ناشی از غذای زیاد و ورزش نکردن است زیرا سگ‌ها کالری‌های غیر ضروری را نمی‌سوزاند. تا زمانی که ما یک رژیم غذایی متعادل و فرصت کافی برای ورزش سگ فراهم کنیم، می‌توانید از عواقب چاقی در سگ‌ها جلوگیری کنید.

بی اختیاری ادرار بعد از عقیم سازی سگ

در سگ‌های ماده، بی اختیاری می‌تواند به دلیل عدم تعادل استروژن در خون رخ دهد. به همین دلیل، یکی از شایع‌ترین عواقب عقیم کردن سگ‌های ماده است.

احتمال کم کاری تیروئید بعد از عقیم سازی سگ

 با عمل عقیم سازی همچنین خطر کم کاری تیروئید احتمالی در سگ‌ها افزایش می‌یابد. البته در صورت بروز این مشکل، می‌توان با داروهای مناسب آن را مدیریت کرد.

مشاهده
چطور سگ را تربیت نکنیم؟ بدترین روش برای آموزش سگ

افزایش پرخاشگری بعد از عقیم سازی سگ

در سگ‌های ماده ممکن است تعادل سطح هورمون‌های مردانه و زنانه به هم بخورد. در نتیجه عقیم سازی سگ ماده، ممکن است سطح هورمون‌های زنانه کاهش یابد و منجر به افزایش سطح تستوسترون شود. به خصوص در مورد سگ‌های ماده‌ای که از پیش مشکلات پرخاشگری داشته‌اند. به همین دلیل، دامپزشکان ممکن است سگ‌های ماده را که دارای مشکلات پرخاشگری هستند را متفاوت از سایرین ارزیابی کنند.

احتمال شکستگی استخوان بعد از عقیم سازی سگ

 وقتی سگی که هنوز به طور کامل رشد نکرده عقیم شود، خطر شکستگی استخوان افزایش می‌یابد. این به این دلیل است که هورمون‌هایی که بر رشد استخوان تأثیر می‌گذارند در اندام‌های جنسی نیز تولید می‌شوند. عقیم کردن سگ خیلی زود یک قصور دامپزشکی محسوب می‌شود. به همین دلیل، ما باید جزئیات درستی در مورد سگ خود به دامپزشک ارائه دهیم.

چه زمانی اثرات منفی عقیم کردن سگ را می‌بینیم؟

هیچ دوره زمانی خاصی وجود ندارد که در آن بتوانید تغییراتی را در رفتار یا شخصیت سگ خود مشاهده کنید. این به عوامل بسیار زیادی و همچنین زمان عارضه سگ بستگی دارد. به عنوان مثال، زخم پس از بهبودی عفونی نمی‌شود، اما ممکن است تا مدتی پس از انجام عمل، تغییراتی را در رفتار سگ مشاهده نکنید.

بسیار بعید است رفتارهایی را در سگی مشاهده کنید که قبل از عمل جراحی وجود نداشته است. سگی که قبلاً به طور نامناسب علامت گذاری ادراری می‌کند، احتمالاً پس از عقیم سازی نیز این کار را انجام می‌دهد.

اما سگ‌هایی که بعد از رسیدن به بلوغ جنسی عقیم شده‌اند، ممکن است همچنان برخی رفتارهای مشکل ساز از خود نشان دهند، اما این بدان معنا نیست که آنها رفتارهای جدیدی را شروع خواهند کرد. ما نمی‌توانیم رفتار دقیق سگ پس از عقیم‌سازی را به‌طور پیش‌بینی کنیم، زیرا نژاد سگ متفاوت است.

فط مهم است که ما این نکته مهم را بدانیم که تغییرات در رفتار و حتی سلامت جسمی سگ احتمالاً فوری نخواهد بود. به طور کلی، یک دوره بین 4 تا 6 ماه زمان کافی خواهد بود تا ببینیم آیا روش عقیم سازی بر رفتار آنها تأثیر مثبت یا منفی داشته است. به عنوان صاحب سگ، ما باید مراقب هرگونه تغییر احتمالی در وضعیت رفاهی آنها باشیم و در صورت نیاز به دامپزشکی مراجعه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ذخیره پست
پسندیدن