جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

2

انتخاب حیوان خانگی یکی از مسایلی است که افرادی که به حیوانات علاقه دارند، باید برای آن زمان بگذارند و براساس شرایطشان این کار را انجام دهند. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که حیوان مورد علاقه شما سگ‌ها باشند. سگ‌ها نژادهای مختلفی دارند که هرکدام از آنها ویژگی‌ها و شرایط نگهداری مختص به خودشان را دارند؛ به همین دلیل باید پیش از انتخاب آنها با نژادهای مختلف آشنا شویم.

bulldog Infographic
bulldog Infographic

یکی از پرطرفدارترین انواع نژاد سگ، سگ بولداگ است که در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا و انگلیس در رده محبوب‌ترین سگ‌ها قرار می‌گیرد. این پشمالوها برخلاف ظاهرشان که اندکی خشن به چشم می‌آید، حیوانات مهربان و با محبتی هستند؛ پس برای شناخت بیشتر آنها، این مقاله را دنبال کنید.

تاریخچه نژاد سگ بولداگ

دورترین شواهد و اسنادی که وجود دارد، تاریخچه این سگ‌ها را به سال 1210 در انگلستان مربوط می‌داند. این سگ‌ها در یک مسابقه گاوبازی به نام بولبایتینگ Bullbaiting شرکت می‌کردند و همین موضوع باعث شهرت آنها شده‌بود. این مسابقه، بازی بی‌رحمانه‌ای بود که در آن سگ‌ها وارد جنگ با گاوها می‌شدند و باید سعی می‌کردند آنها را شکست دهند. سگ‌هایی این کار را بهتر انجام می‌داند که بدن عضلانی و فک پهن و قدرتمندی داشتند و این خصوصیت از ویژگی‌های بارز بولداگ‌ها بود.

این مسابقه بسیاری از گاوها را زخمی می‌کرد و بسیاری از سگ‌ها را به کشتن می‌داد، به همین دلیل در سال 1835 ممنوع شد. با پایان این بازی، نژاد بولداگ کم‌کم طرفداران خود را از دست داد و مسیر انقراض را پیش گرفته‌بود تا این که نمایشگاه‌هایی که در سال1859 برپا شد، علاقه‌مندان به آنها را افزایش داد. پرورش‌دهندگان این سگ‌ها، ویژگی‌ جنگجویی آنها را به عنوان ویژگی شخصیتی مهار کردند و حیواناتی با خلق و خوی ملایم پرورش دادند که مناسب زندگی زندگی در کنار خانواده‌ها هستند.

خصوصیات ظاهری سگ بولداگ انگلیسی

پاهای کوتاه، بدن عضلانی و پرحجم از ویژگی‌هایی است که این پشمالوها را بامزه و دلنشین می‌کند. قد این سگ‌ها حدودا 35 سانتیمتر و وزنشان بین 18 تا 23 کیلوگرم است که وزن سگ‌های نر معمولا بیشتر از ماده‌هاست. این سگ‌ها موهای بلند یا حجیم ندارند، بلکه موهای بدن آنها، کوتاه و براق است که عضله‌های بدنشان را به خوبی نشان می‌دهد.

موی بدن این سگ‌ها در رنگ‌های مختلفی رشد می‌کند که قهوه‌ای، نارنجی، سفید، قرمز و ترکیبی از این رنگ‌ها در میان آنها به چشم می‌آید. چین‌های روی بدن این سگ‌ها به ویژه اطراف صورتشان از جمله خصوصیات بارزی است که آنها را از دیگر نژادها جدا می‌کند. فک پایین آنها معمولا از فک بالا بزرگ‌تر است و دندان‌های فک پایین در حالت عادی به چشم دیده می‌شود.

سگ بولداگ چند سال عمر می‌کند؟

این نژاد از جمله سگ‌هایی هستند که در مقایسه با سایر نژادها عمر کوتاه‌تری دارند. سگ بولداگ معمولا بین 8 تا 10 سال عمر می‌کند که البته نحوه نگهداری و رسیدگی به حیوان می‌تواند تا حدی روی طول عمر او تاثیر بگذارد.

ویژگی‌های Bulldog

این سگ‌ها اجتماعی و سرزنده هستند و شادی را در محیطی که هستند، گسترش می‌دهند. آنها به ارتباط با والدین خود و افراد خانواده علاقه زیادی نشان می‌دهند و حتی اگر 20 کیلو هم وزن داشته‌باشند، راهی برای جا دادن خودشان در آغوش شما پیدا می‌کنند. درست است که بسیاری از افراد معتقدند که این سگ‌ها حیوانات تنبلی هستند، اما آنها از راه رفتن و فعالیت‌های بدنی روزانه استقبال می‌کنند.

مشاهده
داستان شگفت‌انگیز هاچیکو؛ سگ وفادار ژاپنی

آنها صلح‌طلب هستند و خودشان را با شرایط وفق می‌دهند. این پشمالوهای دوست‌داشتنی می‌توانند ارتباط خوبی با کودکان داشته‌باشند اما شرط آن این است که به کودکان خود، نحوه درست رفتار کردن با این سگ‌ها را آموزش دهید. ظرفیت و حوصله این سگ‌ها برای بازی و شیطنت محدود است و اگر کودک بیش از حد با او بازی کند بی‌حوصله می‌شود و همراهی نمی‌کند.

بولداگ‌ها اگر به درستی تربیت شوند با حیوانات دیگر هم کنار می‌آیند. برخلاف ظاهر آنها که به نظر کمی خشن می‌آید، این سگ‌ها مناسب نگهبانی نیستند و روحیه پرخاشگری ندارند. بولداگ‌ها زیاد پارس نمی‌کنند اما ممکن است گاهی در مقابل غریبه‌ها چندان راحت به نظر نیایند. یکی از مواردی که این سگ‌ها روی آن حساس هستند، غذا و ظرف غذای آنهاست. اگر نمی‌خواهید پرخاش کردن این سگ‌ها را ببینید بهتر است اجازه دهید در زمینه غذا با حیوان دیگری مشارکت نداشته‌باشند و با خیال راحت خوراکی‌های مورد علاقه‌شان را بخورند.

آیا می‌توان از بولداگ در آپارتمان نگهداری کرد؟

همانطور که گفتیم، نژاد سگ بولداگ، اجتماعی و پر انرژی است و در عین حال سر و صدای چندانی هم ندارد. این خصوصیات، این سگ را یکی بهترین از سگ‌ها برای نگهداری در آپارتمان و خانه تبدیل می‌کند؛ با این حال برای حفظ کیفیت مناسب زندگی او بهتر است نکاتی را در نظر بگیریم. با اینکه این سگ‌ها به اندازه برخی دیگر از نژادها از نظر فیزیکی فعال نیستند، اما روزانه حداقل به 30 دقیقه پیاده روی نیاز دارند.

با این وجود از این سگ‌ها باید در محیط خانه نگهداری کرد و بودن آنها در حیاط و باغ چندان به نفعشان نیست؛ به ویژه در روزهایی از سال که هوا گرم و مرطوب است باید تهویه هوای اتاقی که سگ در آن نگهداری می‌شود را بررسی کرد چون این سگ‌ها پوزه کوتاهی دارند و در هوای گرم و مرطوب به سختی تنفس می‌کنند.

تربیت و آموزش سگ بولداگ

در کنار تمامی ویژگی‌های خوبی که سگ‌های بولداگ دارند، اما لجباز هم هستند و بهتر است آموزششان از سنین کم و با جدیت انجام شود. آموزش این سگ‌ها بهتر است از 8 هفتگی آغاز گردد. از آنجایی که بولداگ‌ها اهل معاشرت هستند و بودن در کنار انسان‌ها را دوست دارند، از دو تا چهار ماهگی آموزششان باید متمرکز بر اجتماعی شدن باشد. اجتماعی شدن این سگ‌ها کمک می‌کند با افراد ناآشنا و کودکان برخورد بهتری داشته‌باشند. برای این که این کار با کیفیت بهتری انجام شود، اگر اطرافیانتان هم سرپرستی سگی را به عهده دارند که از تربیت درست آنها اطمینان دارید، معاشرت با آن حیوانات را به بولداگ خود آموزش بدهید.

تا 6 ماهگی باید سگ اجتماعی شده‌ و بازی با اسباب‌بازی‌های خود را بلد باشد تا بتوان بقیه اقدامات آموزشی را انجام داد. در این زمان ابتدا با آموزش دستورات ساده مانند بیا، بشین و برو شروع می‌کنیم تا در ادامه به دستورات پیچیده‌تر برسیم. یکی از کارهایی که این پشمالوها انجام می‌دهند، گرفتن و جویدن محکم وسایل و اسباب‌بازی‌هایشان است؛ به همین دلیل لازم است که Drop It یا “ولش کن” یا “بندازش” را به حیوان آموزش دهید.

مشاهده
همه ویژگی‌های گلدن‌ رتریور؛ برون‌گرای مهربان!

برای این کار می‌توانید از اسباب‌بازی یا خوراکی‌های جایگزین استفاده کنید تا حیوان در صورت رها کردن وسیله‌ای که در دهان داد، با وسیله مورد علاقه‌اش سرگرم شود. نهایتا تا یک سالگی، بولداگ باید آموزش‌های اولیه را یاد گرفته‌باشد و یک برنامه غذایی و ورزشی روتین و منظم داشته‌باشد. با توجه به این که این سگ‌ها، حیوانات باهوشی هستند، پس از این سن می‌توان دستورات پیچیده‌تر را به آنها آموزش داد.

نظافت و بهداشت سگ بولداگ

با این که بولداگ‌ها موی بلندی ندارند، اما همان موهای کوتاه هم تا حدی ریزش دارند؛ به همین دلیل، برس کشیدن 2 تا 3 بار در هفته، به ویژه در ایامی که ریزش موی سگ بیشتر است، می‌تواند به این موضوع کمک کند. امور نظافتی یکی از مواردی است که باید این سگ‌ها را به آن عادت داد، چین و چروک صورت آنها در عین حال که بامزه و دوست‌داشتنی است اما به نظافت و شست‌وشوی منظم نیاز دارد در غیر این صورت، پس از غذا و آب خوردن، به واسطه وجود رطوبت، این چین‌ها می‌توانند به محلی برای رشد آلودگی و باکتری‌ها تبدیل شوند.

برای آموزش نظافت و تمیزکاری به این حیوانات، می‌توان این فرایند را برای آنها به بازی تبدیل کرد؛ می‌توان به اسباب‌بازی‌های آنها کمی کره بادام‌زمینی یا خوراکی دلخواه آنها را زد و زمانی که حیوان مشغول بازی و لذت بردن از خوراکی مورد علاقه‌اش است، کم‌کم تمیز کردن چین‌های صورت را برای او عادی کرد. برای تمیز کردن چین و چروک صورت حیوان می‌توان از پنبه یا پارچه و گاهی کمی آب‌اکسیژنه استفاده کرد. اگر از این محلول استفاده می‌کنید باید مراقب باشید که به چشم حیوان نزدیک نشوید. در حین انجام تمیزکاری، گوش‌ها و ناحیه زیر دم بولداگ را از یاد نبرید و بدن سگ را کامل تمیز کنید. بهتر است سگ‌ها هر روز مسواک بزنند، پس آنها را از کودکی به این کار عادت دهید؛ در کمترین حالت، هفته‌ای سه بار دندان‎های آنها را مسواک کنید.

انواع سگ بولداگ

از آنجایی که خواستگاه سگ بولداگ، انگلستان بوده، به این نژاد بولداگ انگلیسی یا بریتیش بولداگ هم گفته می‌شود. این سگ‌ها به دلیل محبوبیتی که داشتند، با نژادهای دیگر ترکیب شده‌اند و انواع مختلفی از نژاد بولداگ را تشکیل داده‌اند که برخی از مطرح‌ترین آنها، نام‌های زیر هستند:

  • بولداگ آمریکایی: این سگ‌ها از بولداگ انگلیسی لاغرتر و قد بلندتر هستند و کمی روحیه نگهبانی دارند. این حیوانات طول عمر بیشتری دارند و می‌توانند 10 تا 15 سال زندگی کنند.
  • بولداگ فرانسوی: بولداگ فرانسوی انتخابی شیک و لوکس بین خیلی از ثروتمندان محسوب می‌شود. این سگ‌ها در مقایسه با بولداگ انگلیسی کوچک‌تر هستند و گوش‌های کشیده و تیزی دارند که به زیباییشان اضافه می‌کند. جالب است بدانید که بولداگ فرانسوی محبوب ترین نژاد سگ در آمریکا است.
  • بولداگ استرالیایی: سگ‌های بولداگ استرالیایی شخصیت قوی‌تر و روحیه نگهبانی بیشتری در مقایسه با دیگر بولداگ‌ها دارند و بسیار باهوش و وفادار هستند.

قیمت سگ بولداگ

با وجود این که خرید و فروش حیوانات می‌تواند برای بسیاری از آنها ناراحت‌کننده باشد، برخی از افراد برای دستیابی به نژادهای خاص، حیوان مورد نظرشان را می‌خرند. در حال حاضر در ایران سگ‌های بولداگ با قیمتی از حدود 8 میلیون تومان به بالا فروخته می‌شوند.

مشاهده
راهنمای نگهداری از سگ در فصل تابستان و هوای گرم

تغذیه سگ Bulldog

مثل تمامی سگ‌ها، پایه رژیم غذایی سگ بولداگ پروتئین است؛ این پروتئین می‌تواند از منابعی مانند گوشت گوسفند، گاو، مرغ، بوقلمون، انواع ماهی و تخم‌مرغ تامین شود. علاوه بر پروتئین، رژیم غذایی این سگ باید ترکیباتی غنی از غلات و سیزیجات هم باشد. از بین غذاهایی که ما مصرف می‌کنیم، بولداگ‌ها می‌توانند جو دوسر، بلغور، گندم، ذرت، بادام‌زمینی، بادام هندی، فندق، سیب، بروکلی، هویج، کاهو، زیتون، نارگیل، موز و فلفل‌دلمه‌ای را استفاده کنند. این سگ‌ها در مقایسه با نژادهای دیگر، فعالیت بدنی کمتری دارند و مستعد اضافه‌وزن هستند؛ به همین دلیل کالری مصرفی آنها در طول روز باید براساس سن و شرایطشان توسط دامپزشک مشخص شود.

بیماری‌های رایج نژاد بولداگ

نژاد بولداگ هم مانند تمامی حیوانات، می‌تواند به صورت ژنتیکی، مستعد ابتلا به برخی بیماری‌ها باشد. با اینکه با تزریق به موقع واکسن‌های سگ و تمدید واکسیناسیون و دوره‌های ضدانگل می‌توان از بعضی بیماری‌ها جلوگیری کرد، اما بیماری‌های دیگری هم در کمین این سگ‌ها نشسته‌اند:

  • مشکلات چشمی: بولداگ‌ها چشم‌های حساسی دارند و چند مشکل شایع ممکن است چشم آنها را درگیر کند. چشم گیلاسی سگ یکی از رایج‌ترین بیماری‌ها بین این سگ‌هاست. در این بیماری یک برامدگی قرمزرنگ در کنار چشم حیوان به وجود می‌آید که دلیل آن بزرگ شدن و افتادگی غده اشکی در پلک سوم است. خشکی چشم هم یکی دیگر از مشکلاتی است که این پشمالوهای کوچک را تهدید می‌کند. برای جلوگیری از بروز این مشکل می‌توان با مشورت با دامپزشک، از داروهای شست‌وشوی چشم برای این سگ‌ها استفاده کرد.
  • مشکلات مفصلی و استخوانی: بعضی از این سگ‌ها ممکن است درگیر مشکلات استخوانی و مفصلی مانند دیسپلازی هیپ شوند. این مشکل بیشتر در لگن حیوان دیده می‌شود و لنگ زدن در راه رفتن و ایستادن را رقم می‌زند. پشمالوهای بولداگ در معرض آسیب‌های مفصلی و رباط هم هستند و ممکن است در طولانی مدت به مسائلی مانند آرتروز دچار شوند.
  • بیماری‌های تنفسی: نقص راه هوایی فوقانی که از سندروم راه هوایی براکیسفالیت ناشی می‌شود، می‌تواند تعداد زیادی از بولداگ‌ها را درگیر کند. این حیوانات به صورت کلی پوزه کوتاهی دارند که گاهی ممکن است تنفس را برای آنها دشوار کند. پنومونی بیماری دیگری است که ریه این حیوان را درگیر می‌کند و به بافت‌ها اطراف آن هم آسیب می‌زند.
  • تیروئید و بیماریهای قلبی: پرورش این نژاد و ترکیب آنها با نژادهای دیگر، استعداد ابتلا به برخی بیماری‌ها را در آنها افزایش داده‌است که از جمله آنها می‌توان به پرکاری تیروئید اشاره کرد. این بیماری باعث ایجاد مشکلات هورمونی و تغییر متابولیسم این سگ‌ها می‌شود. بیماری‌های قلبی هم می‌توانند برای این سگ‌ها خطرآفرین باشند. ناهنجاری‌های قلبی می‌توانند جریان خون در بدن این پشمالوها را با مشکل مواجه کنند و به همین دلیل معاینات دامپزشکی باید به صورت روتین برای آنها انجام شود.

یکی از مشکلات دیگری که این سگ‌ها دارند و ممکن است شما را هم آزار دهد، خروپف کردن است. این اتفاق به دلیل فرم صورت و پوزه آنها رخ می‌دهد که در زمان خواب و حتی بیداری می‌تواند صداهای مختلفی ایجاد کند.

در مقایسه با برخی نژادها، بولداگ‌ها ممکن است به ویزیت‌های دامپزشکی بیشتری نیاز داشته‌باشند که علاوه بر درگیری عاطفی و زمانی، هزینه نگهداری از سگ را هم افزایش می‌دهد. با وجود این، بولداگ‌های مهربان، پشمالوهای پرانرژی هستند که حال همه افراد خانواده را بهتر می‌کنند؛ به همین دلیل با در نظر گرفتن تمامی ویژگی‌های گفته‌ شده، می‌توانید برای پذیرش سرپرستی آنها تصمیم گرفته و اقدام کنید.

منابع: AKC | vet4healthypet

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ذخیره پست
پسندیدن