جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

0

نگهداری از حیوانات خانگی فواید زیادی برای ما دارد؛ عشق بسیاری که از آنها دریافت می‌کنیم، تاثیرات مختلفی که می‌توانند بر سلامتی ما داشته‌باشند و در عین حال زندگی خوبی که ما می‌توانیم برای آنها فراهم کنیم. با این وجود نگهداری از دوستان پشمالوی ما، به مسئولیت‌ها و وظایف ما اضافه می‌کند. مهم‌ترین مسئولیتی که ما در قبال حیوانات خانگی‌مان داریم، مراقبت از سلامتی جسمی و روانی آنهاست.

سلامت جسمی آنها به طی شدن روند واکسیناسیون ، رژیم غذایی مناسب و معاینات دوره‌ای بستگی دارد؛ اما سلامت روانی آنها از جمله مواردی است که بخش عمده‌ای از آن به نوع زندگی‌شان در کنار ما و توجه و دقت ما به احوال آنها وابسته است. بازی کردن و فعالیت‌های فیزیکی یکی از مهم‌ترین مواردی هستند که می‌توانند در سلامت جسمی و روانی حیوانات تاثیر داشته‌باشند؛ به ویژه برای گربه‌ها که ذاتا شیطون و بازیگوش هستند، بازی کردن یک امر حیاتی محسوب می‌شود. در ادامه این مطلب بهترین اسباب‌بازی‌ها برای گربه را معرفی می‌کنیم.

بهترین اسباب‌بازی‌های گربه

گربه‌ها حیوانات کنجکاو و بازیگوشی هستند و می‌توانند از هر وسیله‌ای برای خود اسباب سرگرمی درست کنند. به خصوص بچه گربه‌ها که تازه با وسایل آشنا می‌شوند می‌توانند با دیدن خیلی از اشیا هیجان‌زده شوند. اما زمانی که می‌خواهیم برای گربه اسباب‌بازی تهیه کنیم بهتر است چند نکته را در نظر بگیریم:

  • گربه‌ها ذاتا شکارچی هستند و دوست دارند طعمه‌های خود را انتخاب و پیدا کنند. اسباب‌بازی‌هایی که حس شکارچی بودن را در گربه‌ها تقویت می‌کنند، معمولا برای‌شان جذاب هستند؛ با این حال باید دقت کنیم که اندازه اسباب‌بازی بزرگ‌تر از بدن گربه و وزن آن بیشتر وزن گربه نباشد تا حیوان بتواند به راحتی آن را حرکت دهد.
  • وسیله بازی که برای گربه انتخاب می‌کنیم نباید از تکه‌های بسیار کوچک تشکیل شده‌ باشد. این احتمال در مورد گربه‌ها وجود دارد که اشیایی که پیدا می‌کنند را وارد دهانشان کنند و ممکن است تکه‌های کوچک اسباب‌بازی گربه‌ها، آنها را با خطر خفگی مواجه کند. مورد دیگری که در این زمینه باید در نظر بگیریم این است که اسباب‌بازی لبه‌های تیز و برنده نداشته‌باشد تا باعث آسیب به گربه نشود.
  • از آنجایی که ممکن است گربه ها به وسایل بازی خود زبان بزنند، بهتر است اسباب‌بازی‌ها را از جنسی انتخاب کنیم که بتوان آنها را تمیز کرد.
  • بهتر است اسباب‌بازی‌های گربه را به مرور در اختیارش قرار دهیم تا همه وسایل برایش جذاب بوده و کنجکاویش را تحریک کند.
  • اگر گربه بالغ و بزرگسال است باید در زمان انتخاب وسیله بازی، شخصیت و سلیقه او را در نظر بگیریم. مثلا برخی از گربه‌ها از وسایل پر سر و صدا خوششان می‌آید در حالی‌که اسباب‌بازی‌های صدادار می‌تواند برای بعضی دیگر از گربه‌ها اضطراب ایجاد کند.
مشاهده
تمام واکسن‌های گربه، آخرین هزینه واکسیناسیون برای گربه

انواع اسباب‌بازی های گربه

بهتر است برای عضو پشمالوی خانه، دو نوع اسباب‌بازی داشته‌باشیم؛ برخی از اسباب‌بازی‌ها باید مناسب زمانی باشند که گربه در خانه تنهاست و باید بدون حضور ما سرگرم شود و در کنار آن بهتر است بازی‌هایی هم داشته‌باشیم که ما و گربه، با هم، در قالب یک فعالیت مشترک از آنها استفاده کنیم.

اسکرچر گربه

یکی از پرفروش‌ترین وسایلی که برای گربه‌ها استفاده می‌شود، اسکرچر است. این وسیله در اندازه‌های مختلف ساخته می‌شود و کمک می‌کند که گربه به جای مبل و فرش خانه، ناخن‌های خود را با آن تیز کند! این وسیله انواع و ابعاد مختلفی دارد، برخی از آنها فضایی برای بالا رفتن و حتی استراحت گربه‌ها دارند و زمینه جست و خیز آزادانه را برای گربه فراهم می‌کنند. اسکرچر وسیله امنی است که وقتی گربه در خانه تنهاست می‌تواند به راحتی از آن استفاده کند.

موش اسباب‌بازی برای گربه

موش، ماهی و حیوانات پارچه‌ای و ابری کوچک از جمله بهترین اسباب‌بازی‌ها برای گربه‌ها هستند. این وسیله حس شکارچی بودن را در گربه تقویت می‌کند و او را به جنب‌وجوش درمی‌آورد. اگر این اسباب‌بازی‌ها با پارچه‌ها یا پرهای رنگی تزئین شده‌باشند، برای گربه جذاب‌تر می‌شوند. از آنجایی که گربه می‌تواند به راحتی موش اسباب‌بازی را با دست خود جابه‌جا کند، وقتی در خانه تنها هست هم می‌تواند با آن بازی کند.

اسباب بازی گربه برج سه طبقه

این وسیله بازی از طبقات پلاستیکی تشکیل شده که روی هم سوار می‌شوند و می‌توان آنها را از هم جدا و به هم وصل کرد. توپ‌های گردی داخل مسیر این طبقات وجود دارند که گربه می‌تواند آنها را حرکت دهد و در طبقات بچرخاند. این اسباب‌بازی معمولا با رنگ‌های شاد و از جنس پلاستیک ساخته می‌شود تا با وجود ایمنی زیاد برای گربه جذاب هم باشد. برج‌های چند طبقه از جمله وسایلی هستند که گربه به تنهایی و بدون نیاز به ما هم می‌تواند با آنها بازی کند.

مشاهده
چه غذایی برای بچه گربه خیابانی مناسب است؟

اسباب‌بازی گربه توپ و تونل

توپ و تونل از قطعاتی تشکیل شده که در حالت‌های مختلف می‎توان آنها را کنار هم چید و یک مسیر با حالت دلخواه درست کرد؛ پس از آن گربه می‌تواند توپ رنگی را داخل این مسیر به حرکت دربیاورد و آن را دنبال کند. این وسیله از پلاستیک ساخته شده و به راحتی تمیز می‌شود.

چوب بازی گربه

یکی از بهترین وسایلی که می‌توان گربه را با آن سرگرم کرد، چوب بازی است. این اسباب‌بازی معمولا آویزی از جنس پارچه و پر با رنگ‌های متنوع، توپ‌های حصیری یا زنگوله‌های صدادار دارد که گربه‌ را هیجان‌زده می‌کند و تلاش می‌کند که آن را به دست بیاورد. بازی با این وسیله نیاز به حضور ما دارد و کمک می‌کند که زمان باکیفیت‌تری با دوست پشمالویمان بگذرانیم.

توپ رنگی برای گربه

شاید به نظر برسد توپ‌ها اسباب‌بازی‌هایی تکراری شده‌اند اما این احتمال بیشتر در ذهن ما مطرح می‌شود و شواهد نشان داده که گربه‌ها احتمالا برعکس ما فکر می‌کنند. توپ‌های پلاستیکی و پارچه‌ای رنگی از جمله وسایلی هستند که در هر خانه‌ای که گربه‌ای زندگی می‌کند، وجود دارند. این توپ‌ها معمولا قیمت مناسبی دارند، به راحتی جابه‌جا می‌شوند و گربه می‌تواند به تنهایی خود را با آنها سرگرم کند.

چرخ ورزش گربه

برای گربه‌هایی که انرژی زیادی دارند و عاشق دویدن هستند یا حتی گربه‌هایی که اضافه وزن دارند و باید فعالیتشان را افزایش دهند، چرخ ورزش وسیله مناسبی است. در خانه‌هایی که فضای کمی برای بازی گربه وجود دارد هم، این اسباب‌بازی اوقات فراغت گربه را پر می‌کند. معمولا چرخ ورزش به قفل مجهز است و می‌توان در مواردی که استفاده نمی‌شود حرکت آن را محدود کرد. این وسیله ممکن است در مقایسه با دیگر اسباب‌بازی‌ها انتخاب گران‌تری محسوب شود اما گربه می‌تواند به تنهایی هم از آن استفاده کند.

مشاهده
آشنایی کامل با نژاد بریتیش شورت هیر

اسباب‌بازی‌های بی‌خطر برای گربه‌ها

ایمنی اسباب‌بازی‌ها مهم‌تر از هیجان‌انگیز بودن آنهاست. زمانی که یک وسیله بازی را برای گربه خود انتخاب می‌کنیم، باید مطمئن شویم که هیچ نوع آسیبی به دوست پشمالوی ما وارد نمی‌کند. اسباب‌بازی بی‌خطر برای گربه نباید قطعات کوچک یا لبه‌های تیز و برنده داشته‌باشد.

بهتر است برای گربه اسباب‌بازی تهیه شود که نیاز به باتری نداشته‌باشد، اما اگر در خانه وسیله بازی باتری‌دار وجود داشت باید حواسمان به ابعاد باتری باشد، اسباب‌بازی را فقط زمانی که خودمان نظارت داریم در اختیار گربه قرار دهیم و بعد از بازی بلافاصله باتری، به ویژه باتری‌هایی با اندازه کوچک را از وسیله بازی خارج کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ذخیره پست
پسندیدن