جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

0

کاهش وزن برای هر کسی سخت است؛ دو یا چهار پا! متاسفانه مسئله اضافه وزن و چاقی مختص انسان نیست و حیوانات خانگی هم در دنیای مدرن نیازمند رژیم غذایی و کاهش وزن هستند. اگر به تازگی احساس کردید که گربه شما اضافه وزن پیدا کرده و کمی سنگین‌تر از همیشه به نظر می‌رسد، حتما باید مسئله را جدی بگیرید چون چاقی و اضافه وزن نسبت مستقیمی با طول عمر گربه شما خواهد داشت.

اول باید بدانید که شما تنها نیست؛ مشکل چاق شدن و اضافه وزن گربه‌ها یک مشکل رایج در بین گربه‌های خانگی است. پژوهشگران حیوانات خانگی گزارش کرده‌اند که بیش از نیمی از گربه‌های خانگی ممکن است اضافه وزن داشته یا چاق باشند و به نظر می‌رسد این مشکل با گذشت زمان بدتر می‌شود. در واقع، چاقی شایع‌ترین مشکل مرتبط با تغذیه در گربه‌ها است.

وزن استاندرد گربه خانگی چقدر باید باشد؟

متوسط وزن گربه بالغ خانگی باید بین 3.5 تا 4.5 کیلو گرم باشد. اگر گربه شما شیطان‌تر از آنست که بتوانید روی ترازو قرارش دهید، راه‌های دیگری برای تشخیص اضافه وزن وجود دارد:

-به آرامی دو طرف قفسه سینه گربه خود را فشار دهید. اگر به راحتی می‌توانید دنده‌ها را حس کنید، احتمالاً گربه اضافه وزن ندارند. اگر مجبورید برای رسیدن به دنده‌ها فشار دهید، ممکن است سنگین‌تر از آنچه باید باشد.

-به دور کمر گربه خود نگاه کنید. بدن آنها باید از شکم تا پشت باریک‌تر شود.

-یک کیسه چرخان بین پاهای عقب گربه شما نشان دهنده اضافه وزن گربه شما است.

در حالی که ممکن است فکر کنید یک کیلو اضافی چیز مهمی نیست اما همین یک کیلو ریسک ایجاد بیماری‌های زیادی مثل دیابت، بیماری قلبی، مشکلات تنفسی و پوستی، را افزایش می‌دهد. با افزایش سن گربه‌ها، کاهش قابل توجهی در فعالیت و سرعت متابولیسم آنها بدون کاهش اشتها اتفاق می‌افتد. این امر حفظ وزن ایده‌آل را در طول زمان سخت‌تر می‌کند. دادن رژیم و برنامه غذایی فکر شده، به گربه‌ها کمک می‌کند تا بهتر و طولانی‌تر زندگی کنند. کمک به گربه پشمالوی شما برای کاهش وزن ممکن است ساده‌تر از آن چیزی باشد که فکر می‌کنید در ادامه 7 روش کلیدی برای رژیم دادن به گربه را به شما معرفی کرده‌ایم:

مشاهده
تاثیرات شگفت‌انگیز حیوانات خانگی بر کودکان

اول: مشورت با دامپزشک

هرگز نباید گربه چاق را بدون نظارت دامپزشکی در رژیم غذایی قرار دهید. فیزیولوژی گربه با انسان یا سگ متفاوت است اگر گربه‌ها به مدت دو روز متوالی غذا نخورند، می‌توانند به شکل تهدیدکننده‌ای در معرض بیماری کبدی به نام لیپیدوز کبدی قرار بگیرند. ابتدا باید دامپزشک شما یک معاینه فیزیکی از گربه انجام دهد تا مطمئن شود که هیچ بیماری زمینه‌ای یا مانعی برای کاهش وزن برای گربه شما وجود ندارد.

در قدم بعدی بهترین راه این است که با دامپزشک خود یک برنامه کاهش وزن طراحی کنید. همانطور که ممکن است تجربه‌اش را داشته باشید، تلاش برای شروع یک رژیم بدون برنامه کاهش وزن مناسب می‌تواند یک کار چالش برانگیز را حتی دشوارتر کند. خوشبختانه، وقتی نوبت به طراحی یک برنامه کاهش وزن برای گربه می‌رسد، نیازی نیست به تنهایی این کار را انجام دهید. دامپزشک شما این تخصص را دارد که یک برنامه کاهش وزن موثر بر اساس وضعیت سلامت، سبک زندگی و نیازهای گربه شما تنظیم کند. با مشورت دامپزشک خود، می‌توانید به کاهش وزن گربه‌تان به شیوه‌ای ایمن و سالم کمک کنید.

دامپزشک شما می‌تواند غذای مناسب را توصیه کند، به شما بگوید دقیقاً چه مقدار در هر وعده غذا بدهید، وزن‌کشی‌ها را برای نظارت بر سرعت کاهش وزن گربه‌تان برنامه‌ریزی کند و برنامه‌تان را بر اساس نتایج تنظیم کند. قبل از اینکه گربه خود را در رژیم غذایی قرار دهید، حتماً یک ویزیت دامپزشکی را برنامه‌ریزی کنید.

دوم: غذای گربه را اندازه بگیرید

اگر عادت دارید به گربه به هر مقدار که به نظر می‌رسد نیاز دارد، غذا بدهید، الان وقت آن رسیده است که غذای گربه خود را اندازه‌گیری کنید. در مورد اینکه چقدر غذا باید به گربه خود بدهید، حدس نزنید! و این نکته را فراموش نکنید که گربه‌ها تقریبا همیشه وقتی دسترسی نامحدود و آسان به غذا دارند، پرخوری می‌کنند.

مشاهده
راهنمای کامل خرید غذای گربه | کدام غذای گربه واقعا سالم است؟  

برای اینکه گربه خود را به درستی تغذیه کنید، ابتدا باید بدانید که چه مقدار غذا برای دادن به آنها ایده‌آل است. بهترین راه برای تعیین این موضوع این است که از دامپزشک خود بپرسید. آنها قادر خواهند بود مقدار غذای مناسب گربه شما را بر اساس عواملی مانند سلامت، وزن، وضعیت تولید مثل، سطح فعالیت و غیره تعیین کنند.

سوم: تعداد وعده‌های غذایی را افزایش دهید

اگر به گربه روزی دو بار غذا می‌دهید، با همان میزان غذا تعداد وعده‌ها را افزایش دهید. با تقسیم جیره غذایی روزانه به بخش‌های کوچک، می‌توانید به گربه خود کمک کنید تا وزن کم کند. وقتی فاصله بین وعده‌ها بیشتر باشند گربه احساس گرسنگی بیشتری کرده و درنتیجه بیشتر خواهد خورد. با تعدد وعده غذایی این مشکل را حل خواهید کرد.

چهارم: غذای رژیمی گربه

راه دیگر برای رژیم گرفتن گربه این است که به او غذای گربه رژیمی بدهید. غذای رژیمی گربه که غذای کنترل وزن نیز نامیده می‌شود، به طور ویژه برای کمک به گربه‌ها در حفظ وزن سالم تهیه شده است. اکثر برندهای اصلی غذای گربه دارای یک خط غذای رژیمی برای گربه هستند، بنابراین شما انتخاب‌های زیادی خواهید داشت. فقط مطمئن شوید که برند مورد نظر مورد تایید دامپزشکان است.

پنجم: استفاده از غذای مرطوب

غذاهای کنسرو شده گربه نسبت به غذاهای خشک رطوبت بیشتری دارند. گربه‌هایی که غذای مرطوب می‌خورند سریعتر احساس سیری می‌کنند. غذاهای کنسرو شده با کیفیت گربه نیز نسبت به غذاهای خشک معادل پروتئین بیشتری دارند و کربوهیدرات کمتری دارند. این بهتر با نیازهای تغذیه‌ای گربه مطابقت دارد و همچنین به مدیریت وزن کمک می‌کند. احتمالا شما هم باید حدس زده باشید که این روش اصلا روش ارزانی نیست!

مشاهده
دست زدن به گربه‌ خیابانی | توصیه دامپزشکان

ششم: حواستان به تشویقی‌ها باشد!

اگر برای تشویق گربه از غذاها و میان وعده‌های خوشمزه استفاده می کنید باید گفت که متاسفانه این تشویقی‌ها می‌تواند باعث افزایش میزان کالری روزانه باشد. پس در دادن تشویقی‌ها کمی خساست به خرج دهید!

هفتم: ورزش و بازی هدایت شده

شما می‌توانید از طریق ورزش و بالا بردن سطح فعالیت به کاهش وزن گربه خود کمک کنید. سعی کنید از بازی‌ها درجهت افزایش فعالیت گربه استفاده کنید. مثلا:

-زمان‌بندی منظم بازی روزانه گربه (با اشاره‌گرهای لیزری یا اسباب‌بازی‌های چوبی)

-افزودن فضاهای عمودی در خانه برای پریدن (درخت گربه یا قفسه گربه)

دادن اسباب‌بازی‌های پازل به گربه‌ (توپ‌ها یا پازل‌های خوراکی)

در پایان فراموش نکنید کاهش وزن ناگهانی در گربه می‌تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی شود. کاهش وزن در گربه سخت است و هیچ راه کوتاهی وجود ندارد و رسیدن به آن به یک فرایند فعال نیاز دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ذخیره پست
پسندیدن