جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

0

همه کسانی که گربه دارند می‌دانند که گربه‌ها به لیزر و نور آن علاقه دارند. یک چیز بسیار کوچک و بدون بو و عطر، آن نقطه قرمز کوچک مطمئناً می‌تواند گربه‌ها را تا ساعت‌ها مشغول کند؛ دلیل سرگرم شدن آنها با این نور قرمز رنگ نیز این است که آنها هرگز قادر به گرفتن آن نیستند. با این وجود همیشه بحث‌های بسیاری در مورد این نور قرمز رنگ برای دوست‌داران گربه وجود دارد که آیا این نور می‌تواند بازی خوبی برای دوستان پشمالو آنها باشد یا خیر. با تمام این حرف‌ها چرا گربه‌ها لیزر را تعقیب می‌کنند و آیا زمان آن رسیده است که لیزر را کنار بگذارید و سراغ اسباب بازی‌های دیگر بروید؟

دلیل جذابیت لیزر برای گربه‌ها

لیزر به دلیل ماهیتی که دارد برای گربه بسیار جذاب است؛ این نور آنها را به هیجان می‌آورد و باعث تحریک آنها می‌شود. فقط به این دلیل که گربه شما هر روز صبح برای گرفتن غذا کار سختی ندارد و با چند میو میو کردن غذای خود را به دست می‌آورد، به این معنی نیست که کارهای سخت و با هیجان را نمی‌تواند انجام دهد.

زمانی که نور لیزر روی دیوار و یا هر نقطه‌ی دیگری بیفتد، گربه حس می‌کند که حشره و یا حیوانی در حال تکان خوردن است و سعی در گرفتن آن دارد. به همین ترتیب، ذاتا گربه کارهایی را انجام می‌دهد که معمولا در این موقعیت انجام می‌دهد، به ویژه ذاتا گربه سانان به شکار و گرفتن حیوانات علاقه دارند. در واقع نباید از گربه خود توقع کاری غیر از کار این کار را داشت باشید چرا که دویدن و گرفتن شکاری در ذات آنها قرار دارد و برای این کار به قوه تفکر نیاز ندارند.

مشاهده
چرا گربه عطسه می‌کند؟

گربه‌ها چگونه لیزرها را می‌بینند

وقتی گربه شما لیزر را تعقیب می‌کند، عامل دیگری نیز در اینجا وجود دارد و این عامل جدای از این واقعیت است که به نظر جذاب می‌رسد. این عامل بسیار کمک می‌کند تا درک درستی از چگونگی عملکرد چشم گربه‌ها و تفاوت آنها با چشم انسان داشته باشید.

شبکیه یکی از ساختارهای اصلی چشم است. سلول گیرنده نور از دو نوع سلول اصلی تشکیل شده است. میله‌ها با دید کم نور و تشخیص حرکت سر و کار دارند، در حالی که مخروط‌ها به چشم کمک می‌کنند رنگ را ببیند. چشمان انسان تعداد مخروط بیشتری نسبت به میله دارد، به این معنی که ما جهان را با نشاط بیشتری می‌بینیم. از طرف دیگر گربه‌ها میله‌های بیشتری نسبت به مخروط‌ها دارند که باعث می‌شود حتی در تشخیص کوچک‌ترین حرکات نیز مهارت داشته باشند.

این موضوع چه ارتباطی با لیزر دارد؟ این ویژگی باعث می‌شود که نادیده گرفتن نور و لیزر برای آن سخت باشد. لحظه‌ای که لیزر را برای گربه می‌اندازید، واقعا نمی‌تواند تشخیص دهد که باید آن را بخورد و یا اینکه اگر موفق به این کار نشود به خوی درنگی خود روی آورد.

بحث بر سر گربه‌ها و لیزرها

شاید تعجب آور باشد، اما بحث در مورد لیزر و گربه یکی از بحث‌هایی است که صحبت درباره آن بسیار زیاد است و صحبت درباره اینکه آیا لیزر برای گربه خوب است یا نه، هنوز هم ادامه دارد.

بسیاری از افرادی که با این موضوع مشکل دارند این است که لیزر را به عنوان وسیله‌ای برای آزار گربه در نظر می‌گیرند و آن را اصلا خوب نمی‌دانند. به یاد داشته باشید، که گربه این نقطه قرمز را هدفی برای خوردن و شکار می‌داند و این کار می‌تواند آن را کلافه کند. حتی اگر این کار سرگرم کننده باشد، اما باز هم این کار اصلا برای بازی گربه نیست و آن را به هیچ عنوان سرگرم نمی‌کند.

مشاهده
چطور گربه خیابانی را خانگی کنیم؟

لیزر یک هدف دست نیافتنی است و هر چقدر مهارت شکار گربه شما عالی باشد، هرگز به خوردن آن نمی‌انجامد و درنگی گربه را برآورده نمی‌کند. بسیاری از گربه‌ها خیلی زود ماهیت گول زنندگی این بازی را درک می‌کنند و از تلاش دست می‌کشند. بسیاری از افراد این رفتار گربه را نمی‌پسندند و گربه را مجبور به عکس العمل به این نور می‌کنند. بسیاری از گربه‌ها نیز در این حالت به تخریب یا پرخاشگری روی می‌آورند. اگر متوجه شدید این رفتارها از گربه شما سر می‌زند، احتمالا زمان آن فرا رسیده است که دست از این کار بردارید و دیگر این کار را انجام ندهید.

برای اینکه به گربه خود کمک کنید تا از بازی لذت ببرد و آن را تنها یک سرگرمی بداند، بعد از انداختن لیزر به آن یک اسباب بازی بدهید و یا با آن رفتار خوب  مهربانانه‌ای داشته باشید. به این ترتیب، حتی اگر لیزر را شکار نکند از کار خود خوشحال می‌شود و لذت همان گرفتن شکار را احساس می‌کند.

نکات ایمنی در مورد لیزر گربه‌ها

تنها به شرطی می‌توانید این کار را انجام دهید که گربه شما از این کار لذت ببرد و مشکلی با آن خوی درنگی خود نداشته باشد. تعقیب لیزر یک روش خارق العاده برای گربه شما برای انجام برخی تمرینات بدنی و ذهنی است و همچنین به شما اجازه می‌دهد تا کمی انرژی گربه‌ی خود را تخلیه کنید – کاری که گربه‌های خانگی دوست دارند در خانه انجام دهند.

البته، شما هنوز هم باید اطمینان حاصل کنید که نکات ایمنی را رعایت می‌کنید تا به گربه خود در هنگام بازی آسیب نرسانید. در اینجا باید دو مورد مهم را به خاطر داشته باشید.

مشاهده
همه اطلاعات مهم درباره مالت گربه

نور را مستقیماً در چشم گربه خود نتابانید. حتی لیزرهای اسباب بازی نیز نوری فوق العاده زیاد از خود ساطع می‌کنند، بنابراین نباید مستقیماً آن را به گربه خود بتابانید (یا خودتان!). اگر این کار را انجام دهید، می‌توانید مشکلات بینایی و یا آسیب دیدگی چشم برای گربه خود به وجود آورید.

تعداد زیادی اسباب بازی دیگر در اختیار گربه خود قرار دهید. اگر لیزر تنها سرگرمی گربه شما برای بازی شود، در نهایت می‌تواند باعث سرخوردگی و احساس شکست در او شود. برای گربه‌ی خود اسباب بازی‌های بسیار و مناسب او تهیه کنید و آن را با این اسباب بازی‌ها سرگرم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ذخیره پست
پسندیدن