جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

0

اگر تازه تجربه شگفت‌انگیز داشتن گربه را شروع کرده باشید، احتمالا برخی از رفتارهای گربه شما را متعجب یا حتی نگران کرده است. رفتارهایی مثل تمام روز خوابیدن، تمام شب در تعقیب سایه‌ها بودن، خوردن برخی از گیاهان مرموز خانه و …  در این مقاله به طور کوتاه رفتارهای طبیعی گربه‌ها که ممکت است برای شما غیرطبیعی به نظر برسد را بررسی کرده‌ایم تا دفعه بعد که پشمالوی دوست‌داشتنی شما یکی از رفتارها را انجام داد، نگران نشوید و هم‌نشینی با بهترین دوست خود لذت ببرید.

  1. مالش صورت

گربه‌ای که صورت خود را به شما می‌مالد قصد دارد محبتش را به شما ابراز کند. گربه‌ها غددی روی گونه‌ها و گوشه‌های دهان خود دارند که وقتی که به اعضای بدن شما ساییده شود و تماسی ایجاد شود، مقداری از عطر خود را روی شما باقی می‌گذارند. طبق آداب و عادات گربه سانان، این یک رفتار محبت‌آمیز و از روی احترام است.

  1. آوردن هدایای مرده برای شما!

شما مودبانه به شکارچی پشمالوی خود گفته‌اید: «نه، متشکرم» و هدیه را باز نکرده پس فرستاده‌اید اما گربه اصرار دارد که موش، پرنده یا مارمولک مرده را که شکار کرده به شما هدیه بدهد! آوردن حیوانات مرده برای گربه‌ها طبیعی است، اما شاید بهتر باشد گربه خود را داخل خانه نگه دارید چون شکار ممکن است منبع انگل‌ها و بیماری‌های باکتریایی باشد. در عوض، اسباب‌بازی‌هایی را که گربه‌تان می‌تواند در داخل خانه شکار کند، در اختیارش بگذارید. با این کار در واقع شما اسباب‌بازی را با شکار جایگزین کرده‌اید و نیاز به شکار که از غرایض گربه است را برطرف کرده‌اید.

  1. نوشیدن از توالت!

شما آیین نظافت پر زحمت گربه خود را انجام داده‌اید و با خود فکر می‌کنید که چرا آنها برای تمیز نگه داشتن خود دچار این همه مشکل می‌شوند؟ آخر چرا باید گربه روی توالت فرنگی برود و از آن بنوشد. هیچ کس مطمئن نیست که چرا گربه‌ها این کار را می‌کنند. آب توالت ممکن است طعم شیرین‌تری نسبت به آب راکد برای آنان داشته باشد زیرا با هر بار شستشو تغییر می‌کند و تازه می‌شود. در این مواقع جای هیچ گونه نگرانی نیست تنها در صورت این مسئله مشکل‌ساز می‌شود که از پاک کننده‌های شیمیایی در مخزن توالت فرنگی خود استفاده کرده باشید. اگر این کار پشمالو شما را آزار می‌دهد، حتما درپوش توالت فرنگی را بسته نگه دارید.

  1. خوردن و جویدن گیاهان خانه

خوردن مقادیر کم علف می‌تواند برای گربه‌ها مغذی باشد. اما مقادیر بیشتر، می‌تواند اثر ملین داشته باشد یا باعث استفراغ شود. اگر گربه شما به خوردن سبزه علاقه دارد، حتما از سمی نبودن گلدان‌های خانه خود برای گربه مطمئن شوید. بسیاری از گونه‌های گیاهی برای گربه‌سانان سمی هستند، حتی برخی از گیاهان مانند آلوئه و فیلودندرون و گل برای گربه کشنده هستند. با یک بررسی آنلاین کوچک می‌توانید به راحتی متوجه سمی بودن گیاه خود برای گربه شوید.

مشاهده
رمزگشایی دکتر هریوت از زبان بدن و رفتار گربه‌ها

  1. خوردن پشم

به دلایل نامعلوم، پشم جذابیت خاصی برای گربه‌ها دارد. برخی از گربه‌ها واقعا آن‌ها را می‌خورند و برخی دیگر فقط آنها پشم و نخ را می‌کشند و با آن بازی می‌کنند. حتی ممکن است با ژاکتی در خانه مواجه شوید که بخشی از آن را گربه خورده است.. این رفتار بیشتر در گربه‌هایی که فقط در داخل خانه هستند دیده می‌شود. در مورد اصلاح این رفتار می‌توانید با دامپزشک خود مشورت کنید. استفاده از علف‌های مخصوص گربه می‌تواند راه حل مناسبی در این زمینه باشد.

  1. خواب تمام روز

ممکن است گربه‌ها تنبل و تن‌پرور به نظر برسند اما خوابیدن یا استراحت در طول روز یک ویژگی بقا برای گربه‌ها است. گربه سانان در طول تکامل خود در طبیعت، الگویی برای حفظ انرژی ایجاد کرده‌اند. آنها برای مدت کوتاهی شکار می‌کنند و بقیه روز را در خواب می‌گذرانند. در گربه‌های خانگی نیز الگوی مشابهی جریان دارد. یک بچه گربه در فواصل کوتاه غذا می‌خورد و بازی می‌کند، اما بیشتر وقت خود را در استراحت و خواب می‌گذراند.

  1. پر حرفی گربه‌ها!

درست مثل ما آدم‌ها، برخی از گربه‌ها بیشتر از دیگران حرف می‌زنند و پرحرف هستند! یعنی ممکن است در طول روز میو و ناله کنند. نژادهای آسیایی، به ویژه گربه‌های سیامی، مستعد صدا زدن و حرف زدن‌های زیاد هستند. تا زمانی که گربه شما مضطرب نیست یا به نظر نمی‌رسد دردی را تحمل می‌کند، حرف زدن و میو میو کردن‌های زیاد جای نگرانی ندارد. اما حواستان به الگوهایی صدایی پشمالو باشد؛ یعنی اگر یک گربه که معمولا ساکت است، ناگهان شروع به صدا زدن و شروع سر و صدا می‌کند باید  مورد بررسی قرار بگیرد. تغییر در رفتار صدایی گربه می‌تواند نشانه یک وضعیت پزشکی مانند پرکاری تیروئید باشد.

  1. وقتی گربه شما را ورز می‌دهد!

شلوارهای جدید شما ممکن است دچار مشکل شوند، اما جای نگرانی نیست گربه شما خوب است. وقتی پشمالو روی پاهای شما می‌پرد تا پاهای شما را ورز دهد، به این معنی است که احساس آرامش، راحتی و امنیت می‌کند. ورز دادن پاها مانند خمیر خیلی زود به یک عادت تبدیل می‌شود؛ در واقع این کاری است که اکثر بچه گربه‌ها هنگام شیردهی با مادرشان انجام می‌دهند.

مشاهده
بعد از گاز گرفتن گربه خیابانی چه کار کنیم؟

  1. لیسیدن انگشت

اگر گربه شما عادت به لیسیدن انگشتان شما دارد، دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. اولین مورد این است که گربه شما طعم عرق یا لوسیون دست شما را دوست دارد. در برخی موارد، لیسیدن می‌تواند یک رفتار آرامش بخش باشد. اما حواستان باشد اگر گربه شما را بیش از حد لیسید و علائم دیگری از اضطراب را نشان داد، شاید بد نباشد با دامپزشک خود مشورت کنید.

  1. نئشه شدن گربه!

شاید باور کردنش سخت باشد اما گربه‌ها می‌توانند حالتی از نئشگی را تجربه کنند. بله! برخی از گیاهان این کار را با گربه می‌کند. متداول‌ترین گیاهی که گربه‌ها را فضانورد می‌کند، گیاه کتنیپ (catnip) است. مواد شیمیایی مجود در این این گیاه در واقع واکنشی شبیه به مسومیت در گربه ایجاد می‌کند. در برخی از گربه‌ها، این گیاه شیطانی حتی ممکن است باعث توهم شود. نیپک برای گربه‌ها سمی نیست. با این حال، خوردن مقادیر زیاد می‌تواند منجر به استفراغ یا اسهال شود. نیپک نباید به گربه‌های باردار داده شود.

  1. عطسه کردن

مثل ما آدم‌ها گربه‌ها نیز در برابر آلرژی، تحریک سینوس‌ها و عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی آسیب‌پذیر هستند که علائم ممکن است شامل عطسه و آبریزش‌بینی باشد. عطسه در گربه‌ها اغلب ناشی از عفونت ویروسی است که از اطراف گربه‌های آلوده دیگر گرفته شده است. سایر علل عطسه مکرر ممکن است شامل آلرژن‌های استنشاقی یا حتی تومورها باشد. اگر عطسه بیش از چند روز ادامه داشت، حتما با دامپزشک خود مشورت کنید.

  1. بازی تمام شب

گربه‌ها به طور طبیعی تمایل دارند در شب فعال باشند؛ یعنی زمانی که بینایی برترشان به آنها اجازه می‌دهد مخفیانه طعمه را ببینند. اکثر گربه‌های اهلی برنامه خود را طوری تنظیم می‌کنند که وقتی مردم بیدار هستند فعال باشند اما همیشه این اتفاق نمی‌افتد. اگر پشمالوی شما جغدمسلک و شب‌زنده‌دار است، سعی کنید یک جلسه بازی شدید و یک وعده غذایی کامل قبل از خواب برای او تهیه کنید. انبوه فعالیت باید دراکولای شب‌زنده‌دار درون گربه را از بین ببرد، بنابراین هر دوی شما می‌توانید یک خواب خوب شبانه داشته باشید. اما اگر گربه‌ای که به راحتی در شب می‌خوابیده و مدتی است که الگوی خواب او تغییر کرده و شب‌ها بیدار می‌ماند، ممکن است نشانه پرکاری تیروئید باشد.

  1. درخشش در تاریکی چشم

بسیاری از فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، مانند مصریان باستان، گربه‌ها را به عنوان موجودات الهی و فرازمینی پذیرفته و تحسین کرده‌اند. این واقعیت که چشمان آنها در تاریکی می‌درخشد، فقط بر رمز و راز گربه‌ها می‌افزاید. وگرنه توضیحی نسبتا پیش پا افتاده برای این پدیده وجود دارد. چشم‌های گربه‌سان دارای لایه‌ای از بافت به نام tapetum lucidum است که نور را از طریق شبکیه منعکس می‌کنند. این به تسهیل دید در شب استثنایی آنها کمک می‌کند.

مشاهده
همه چیز درباره عقیم سازی گربه؛ از دلایل تا هزینه عقیم‌ کردن

امیدواریم با خواندن این مطلب دلیل رفتاری به نظر غیر طبیعی گربه خود را پیدا کرده باشید و از نگرانی درآمده باشید. در انتها تجربه‌هایتان از رفتارهای متفاوت گربه پشمالی و دوست‌داشتی خود را در بخش نظرات با ما اشتراک بگذارید تا لبخند به لب بخوانیم و لذت ببریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ذخیره پست
پسندیدن