جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

0

همه می‌خواهند پشمالوترین عضو خانواده همیشه شاد باشد اما تقویم‌های اجتماعی فشرده یا برنامه‌های کاری شلوغ گاهی اوقات می‌تواند به معنای تنهایی حیوان خانگی ما باشد. به گفته کارشناسان و دامپزشکان، ریزش بیش از حد مو و آسیب خز ممکن است نشان‌دهنده کسالت، تنهایی و حتی اضطراب شدید جدایی در میان حیوانات خانگی باشد. اگر حیوان خانگی شما از دست دادن علاقه به زمان بازی یا افزایش خواب را تجربه می‌کند، ممکن است علائم هشدار‌دهنده «تنهایی» را بروز داده باشد. انزوای بیش از حد برای دوست پشمالوی شما حتی می‌تواند باعث رفتارهای مخربی مانند زوزه کشیدن، ناله‌کردن و پاره کردن مبلمان شود.

ما با دامپزشکان و کارشناسان حیوانات خانگی مشورت کردیم تا علائمی را که نشان می‌دهد حیوان خانگی شما تنهاست و به کمک نیاز دارد را بتوانید شناسایی کنید:

نشانه اول: پت دائما شما را در خانه دنبال می‌کند

داشتن حیوان خانگی که از اتاقی به اتاق دیگر شما را تعقیب می‌کند یا هر زمان که در معرض دید هستید ناله می‌کند، ممکن است نشانه‌هایی از تنهایی یا اضطراب جدایی را نشان دهد. دکتر آرمین صداقتی دامپزشک در این باره می‌گوید: «ممکن است یک حیوان خانگی تنها گاهی یکی از اعضای خانواده را در اطراف خانه دنبال کند تا به همراهی‌ای که میل دارد، برسد. اگرچه برای حیوانات غیرعادی نیست که بخواهند به انسان‌های مورد علاقه خود نزدیک شوند، اما داشتن حیوان خانگی که شما را از اتاقی به اتاق دیگر تعقیب می‌کند یا هر زمان که در معرض دید هستید ناله می‌کند ممکن است نشانه‌هایی از تنهایی یا اضطراب جدایی باشد.»

مشاهده
100 اسم پیشنهادی برای سگ براساس شخصیت‌های کارتونی!

نشانه دوم: حیوان خانگی شما به اندازه گذشته بازیگوش نیست

اگر حیوان خانگی شما که قبلا پرانرژی بود اکنون بی‌حال و تنبل به نظر می‌رسد، ممکن است تنهایی دلیل اصلی باشد. دکتر موحد در این باره به ما می‌گوید: «یکی از نشانه‌های شگفت‌انگیز تنهایی در حیوانات خانگی عدم علاقه به زمان بازی است. حیوانات تنها ممکن است اغلب آنقدر مضطرب یا ناراضی باشند که با صاحب خود یا سایر حیوانات خانگی همراه نشوند. به نحوی مطمئن شوید که حیوان خانگی شما مکررا به جمع حیوانات دیگر دسترسی دارد و سعی کنید به طور مداوم با آنها بازی کنید.»

نشانه سوم: ابتلا به «لیک گرانولوم»

همه نشانه‌های تنهایی در حیوانات خانگی رفتاری نیستند. یک سگ تنها ممکن است شروع به لیسیدن یا گاز گرفتن خز خود کند و باعث ریزش مو یا آسیب‌های دیگر شود. دکتر پوریا غفاری دراین باره می‌گوید: «لیک گرانولوم‌ یک ضایعه رایج بی‌حوصلگی یا اضطراب در سگ‌ها است و به صورت زخم‌های دایره‌ای کوچکی که اغلب روی کارپوس یا مچ دست سگ است، ظاهر می‌شود. بسیاری از لیک گرانولوم‌ها (lick granulomas) در ابتدا کوچک هستند اما می‌توانند به ضایعات پوستی بزرگی تبدیل شوند که نیاز به مداخله پزشکی و حتی جراحی دارند. بردن سگ خود به دامپزشک و شناسایی محرک لیسیدن وسواسی او بهترین کاری است که می‌توانید در صورت مشاهده شواهدی از لیک گرانولوم انجام دهید.»

نشانه چهارم: گربه‌های تنها دچار ریزش مو می‌شوند

صاحبان گربه می‌دانند که گربه‌ها علاقه زیادی به تمیز نگه داشتن خود دارند. گربه‌های تنها که به حال خود رها می‌شوند، گاهی اوقات سطح بهداشت خود را وسواس‌گونه بالا می‌برند و به وضعیتی به نام «سندرم شکم برهنه» مبتلا می‌شوند.

مشاهده
تلفن و آدرس تمام دامپزشکی‌های شبانه‌‌روزی تهران [بهار ۱۴۰۳]

دامپزشک ایمان وفایی دراین باره می‌گوید: «وقتی گربه‌ها به دلیل غیبت صاحب خود مضطرب هستند، اغلب بیش از حد خود را می‌لیسند. این کار معمولا می‌تواند منجر به ریزش مو در قسمت پایین شکم گربه شود. ریزش مو به دلیل نظافت بیش از حد اغلب می‌تواند با رشد مجدد مو شناسایی شود و این نشان می‌دهد که گربه به جای تلاش برای رشد مو، موهای خود را از بین می‌برد.»

نشانه پنجم: آنها در طول روز بیش از حد معمول می‌خوابند

توجه به اینکه حیوان خانگی شما در طول روز بیشتر می‌خوابد یا در طول شب آرام نمی‌گیرد، می‌تواند نشانه‌ای از احساس تنهایی یا بی‌حوصلگی باشد. حیوانات خانگی تنها اغلب در طول روز زیاد می‌خوابند زیرا هیچ حواس‌پرتی برای‌شان وجود ندارد. این چرت زدن در طول روز می‌تواند منجر به بی‌قراری در عصر یا بیدار شدن در نیمه شب شود. البته بسیاری از حیوانات خانگی نسبت به بسیاری از انسان‌های بالغ به خواب بیشتری نیاز دارند. سگ‌ها و گربه‌ها معمولا به ۱۲ ساعت خواب در روز نیاز دارند تا سالم و شاد باشند. حیوانات خانگی تنهاتر احتمالا بیشتر در روزها می‌خوابند و بیشتر شب‌ها را در بیداری سپری می‌کنند.

نشانه ششم: حیوانات خانگی که صاحب یا دوست خود را از دست داده‌اند

دکتر صبا پورموسی دامپزشک می‌گوید: «اگر حیوان خانگی شما دوست حیوانی یا انسانی را از دست داده باشد که بسیار نزدیک به آن بوده، گاهی اوقات نزدیک محل مورد علاقه آن شخص در خانه می‌نشیند یا در تخت حیوان دیگر می‌خوابد. اگرچه هیچ کاری نمی‌توانید برای بازگرداندن یک فرد یا حیوان خانگی انجام دهید که زندگی خود را برای همیشه ترک کرده، اما عشق و توجه زیاد به حیوان خانگی خود در حالی که او خود را با غیبت تطبیق می‌دهد، می‌تواند به او کمک کند احساس امنیت بیشتری داشته باشد و کمتر احساس تنهایی کند.»

مشاهده
راه و روش سفر رفتن با حیوانات خانگی

نشانه هفتم: اشتهای پت شما کاهش می‌یابد

یکی از نشانه‌های تنهایی حیوان خانگی می‌تواند تغییر در اشتها باشد. یک پت تنها ممکن است کمتر از قبل شروع به خوردن یا نوشیدن کند. تغییر در الگوهای تغذیه ممکن است با استرس یا اضطراب مرتبط باشد و تنهایی یکی از دلایل احتمالی آن است.

نشانه هشتم: شروع رفتارهای مخرب

زوزه کشیدن بیش از حد ممکن است نشانه‌ای از این باشد که دوست پشمالوی شما بدون حضور شما احساس بی‌حوصلگی یا کم‌تحرکی می‌کند. برخی از حیوانات خانگی چنان ترسی از تنها ماندن دارند که ممکن است اثاثیه را جابه‌جا کنند یا حتی فرش را پاره کنند. در این موارد این احتمال وجود دارد که پت شما به جای تنهایی ساده، از اضطراب جدایی رنج می‌برد. اضطراب جدایی از موارد رایج در بین حیوانات خانگی است که باید آن را جدی بگیرید و با مراجعه به دامپزشک راه‌حلی برای آن پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ذخیره پست
پسندیدن