جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

0

ممکن گربه‌ای را از خیابان به خانه بیاورید و بزرگ کنید یا گربه‌ای را به سرپرستی قبول کنید، در این صورت ممکن است ندانید سن گربه دقیقا چقدر است؟ اگر گربه دارید و نمی‌دانید چند ساله است، با ما در این مطلب همراه ما باشید.

تشخیص سن گربه

بهترین عامل برای اندازه‌گیری سن گربه‌ها «عنبیه» است؛ عنبیه به طور طبیعی با افزایش سن گربه تغییر می‌کند، بنابراین عموما دامپزشکان برای تعیین سن گربه به دقت عنبیه را بررسی می‌کنند. همچنین دندان‌ها و خزهای پشمالوها و همچنین علائم بلوغ جنسی می‌تواند در تعیین سن گربه کمک کند. در ادامه با هم بررسی می‌کنیم تا ببینیم شاخص‌های سنی گربه‌ها چه مواردی را شامل می‌شوند:

گام اول تشخیص سن گربه: دندان‌ها

دندان‌های شیری ابتدا در بچه گربه‌هایی که بین 2 تا 4 هفته سن دارند ظاهر می‌شوند. در این مدت دندان‌های دائمی آن‌ها در زیر دندان‌های شیری در حال رشد هستند، به طوری که تا ۳ تا ۴ ماهگی بچه گربه، دندان‌های دائمی جایگزین دندان‌های شیری فعلی می‌شوند. تا 6 ماهگی، گربه باید تمام دندان‌های بالغ خود را داشته باشد.

در گربه‌هایی که بیش از 6 ماه سن دارند، میزان لکه یا جرم روی دندان‌های گربه نیز می‌تواند نشان دهنده سن گربه باشد، اما کمبود جرم گربه لزوماً به این معنی نیست که گربه شما جوان است، بلکه ممکن است فقط به معنای این باشد که صاحب قبلی به طور مرتب دندان‌های گربه را تمیز کرده است. تراش یا علائم آسیب در مینای دندان یا از دست دادن دندان در گربه‌های مسن‌تر که زمان بیشتری برای ایجاد مشکل و آسیب به دندان‌هایشان در زمین خوردن یا دعوا داشته‌اند، شایع‌تر است.

مشاهده
بعد از پیدا کردن بچه‌ گربه چه‌کار کنیم؟

گام دوم تشخیص سن گربه: بلوغ جنسی

بچه گربه نر بین 6 تا 12 ماهگی به بلوغ جنسی می‌رسد. با این حال، گاهی اوقات ممکن است تا اواخر 18 ماهگی نیز طول بکشدو رخ دهد. نشانه بلوغ گربه‌ها نز شامل پاشیدن ادرار برای تعییم قلمرو و بیضه‌های برجسته‌تر است.

گربه های ماده اولین چرخه فحلی (دوران تمایل به آمیزش جنسی) خود را در سنین 5 ماهگی تا 12 ماهگی تجربه می‌کنند. با این حال، طول نور خورشید که گربه در معرض آن قرار می‌گیرد، همراه با وزن گربه نیز بر شروع اولین چرخه فحلی گربه تاثیر دارد. یک گربه ماده که چرخه فحل خود را تجربه می‌کند به شما علائمی واضح مثل صدای ناله در شب می‌دهد. علاوه بر این، یک گربه ماده می‌تواند باردار شود و اولین کودک خود را در سن 7 و نیم ماهگی به دنیا بیاورد.

گام سوم تشخیص سن گربه: میزان بلندی خز

مو یا خز یک بچه گربه نرم و ظریف است و با بزرگ شدن بچه گربه، پوشش خز آنها ضخیم‌تر و درشت‌تر می‌شود. حتی ممکن است رنگ آن تغییر کند و تیره‌تر یا روشن‌تر شود. گربه‌ها همچنین می‌توانند با افزایش سن لکه‌های خاکستری یا سفید در خز خود ایجاد کنند.

گربه‌های جوان معمولا تمیزتر هستند و بیشتر خودشان را لیس می‌زنند و تمیز می‌کنند. گربه‌های مسن‌تر اغلب در رویکرد خود نسبت به نظافت، آرامش بیشتری دارند ضمن اینکه سن، آرتروز و مشکلات دندانی می‌تواند باعث کاهش اشتیاق آنها برای نظافت شود.

گام چهارم تشخیص سن گربه: چشم‌های گربه

بچه گربه‌های سالم یا گربه‌هایی که کمتر از 10 سال سن دارند چشمانی بسیار روشن و شفاف دارند.گربه‌هایی که مسن‌تر هستند، اغلب ظاهری ابری و مه‌گرفته در چشمان خود دارند.

مشاهده
سالی، گربه‌ای که خانواده را از سوختن نجات داد!

این نکته نیز بسیار مهم است که با افزایش سن گربه‌ها، طبیعی است که عنبیه آنها تغییری را نشان دهد. با افزایش سن گربه آتروفی عنبیه ممکن است رخ دهد که باعث شکسته شدن قسمت داخلی عنبیه می شود به طوری که مردمک چشم گربه به اندازه گذشته کوچک نمی‌شود؛ لبه داخلی عنبیه نیز می تواند موج دار شود.

عنبیه گربه یکی از بهترین شاخص‌های سن آنها است زیرا تغییر عنبیه یک ویژگی طبیعی است که با پیر شدن گربه همراه است و هیچ درد یا مشکلی برای گربه ایجاد نمی‌کند. فهمیدن سن گربه به هیچ وجه ساده نیست و بعید است که بتوانید بدون اطلاع از پیشینه گربه، بتوانید سنش را دقیق حدس بزنید.

پیشنهاد ما این است که گربه خود را به دامپزشکی ببرید زیرا  آنها می‌توانند با تجربه‌ای که دارند، تمام عوامل فوق را در نظر بگیرند. ضمن اینکه آنها همچنین از تجهیزاتی برای گوش دادن یا رصد اندام‌های بدن گربه و ارزیابی سلامت آنها استفاده دارند که می‌توانند تصویری نسبتاً دقیق از سن واقعی گربه به شما ارائه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ذخیره پست
پسندیدن