جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

0

چند سالی است که کار کردن در خانه برای برخی موقعیت‌های شغلی، رایج و عادی شده و بسیاری از سازمان‌ها کارمندانی دارند که یا تمام وقت دور کار هستند و یا به صورت ترکیبی، گاهی در سازمان و گاهی هم از خانه کار می‌کنند. این اتفاق پس از همه‌گیری کرونا افزایش هم پیدا کرد و بسیاری از کارمندان از این روش کار، استقبال کردند.

 کار کردن از راه دور و در خانه، ساعات و هزینه رفت‌وآمد کارکنان را کاهش می‌دهد و از سمت دیگر، طبق تحقیقات انجام شده، بهره‌وری در بسیاری از سازمان‌ها را تا 40 درصد بالا می‌برد؛ این اتفاق همچنین گردش کار کارکنان را هم تا 12 درصد کم کرده‌است. کار کردن در خانه مزایا و معایبی دارد که در طول این چند سال در پژوهش‌های مختلف به آن پرداخته شده‌است و افراد در برخی مشاغل می‌توانند براساس شرایط خود به نتایج آنها استناد کنند.

یکی از دلایلی که روی تصمیم به کار کردن در خانه تاثیر می‌گذارد، وجود حیوانات خانگی است. تنها گذاشتن حیوانات در خانه یکی از مواردی است که والدین حیوانات باید برای آن برنامه‌ریزی کنند و به همین دلیل برخی از آنها کار کردن در خانه را ترجیح می‌دهند. انجام کارها و مسئولیت‌های مختلف زمانی که دوستان پشمالوی ما در خانه حضور دارند، فواید و معایبی دارد که در ادامه این مطلب به آنها اشاره می‌کنیم و همچنین بیان می‌کنیم که با چه ترفندهایی می‌توان این موقعیت را بهتر مدیریت کرد.

حضور حیوانات خانگی در زمان کار

در زمان همه‌گیری کرونا و روزهای قرنطینه، شاهد افزایش تعداد حیوانات خانگی در سراسر دنیا بودیم. طبق آمارهای منتشر شده، در آن روزها، از هر 5 خانواده آمریکایی، یک خانواده، حیوان جدیدی را به سرپرستی پذیرفتند. حضور حیوانات استرس آن دوران را کاهش می‌داد و به انسان‌ها کمک کرد بتوانند از پس سختی ایام قرنطینه بربیایند.

این اتفاق در حالی افتاد که بسیاری از افراد در خانه به صورت آنلاین مشغول به کار بودند. حضور حیوانات خانگی در محیطی که افراد شاغل فعالیت می‌کردند، دیدگاه بسیاری را به کار کردن تغییر داد و برای آنهایی که از شرایط رضایت داشتند، این فکر را ایجاد کرد که رویه پیش آمده را، پس از پایان پاندمی هم ادامه دهند.

مشاهده
کدام نژاد سگ‌ها بیشتر مستعد بیماری هستند؟

براساس یک نظرسنجی که روی 1000 کارمند انجام شد، 75 درصد افراد ترجیح می‌دهند کار خود را در خانه و در کنار حیوان خانگیشان ادامه دهند. سایت onevet سه مطالعه بر روی صاحبان سگ‌هایی انجام داده که در خانه کار می‌کنند؛ 88% این افراد اظهار کردند که وجود سگشان باعث شده آنها بازدهی بیشتری داشته‌ باشند و همچنین 87% هم معتقدند زمانی که در کنار سگشان کار می‌کنند، استرس ناشی از رویدادهای کاری در آنها کاهش پیدا می‌کند. جالب اینجاست که پت‌ها در استخدام و ماندگاری نیروهای کار هم موثر بوده‌اند!

مزایای کار کردن در کنار حیوانات خانگی

ارتباط انسان‌ها و برخی از حیوانات به قرن‌های دور برمی‌گردد و آنها همیشه وقت زیادی در کنار هم گذرانده‌اند. براساس نوع زندگی انسان در هر برهه تاریخی، حیوانات نقش به خصوصی برای آنها ایفا کرده‌اند؛ در زندگی مدرن امروزی هم بسیاری از حیوانات در کنار انسان‌هایی هستند که از خانه یا محیطی غیر از فضای سازمانی کار می‌کنند. بودن حیوانات در این شرایط فوایدی دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • کاهش احساس انزوا: زمانی که فرد از خانه کار می‌کند، حتی اگر تماس‌ها و جلساتی با همکاران خود داشته‌باشد، ممکن است کم‌کم احساس انزوا کند؛ کار کردن در کنار حیوانات خانگی این احساس تنهایی را در انسان کاهش می‌دهد و به او احساس تعلق می‌بخشد. از طرف دیگر، این اتفاق به حیوان زمان بیشتری برای ارتباط با والد خود می‌دهد.
  • کاهش تنش‌های ذهنی: هر موقعیت شغلی، استرس‌ها و بار ذهنی مربوط به خود را دارد. در زمان کار، فرد ممکن است ساعت‌ها درگیر مشغله‌های مربوطه باشد و زمانی برای استراحت خود در نظر نگیرد. بودن حیوانات در این موقعیت، باعث می‌شود شخص هرازگاهی برای توجه به دوست پشمالوی خود از میز کار فاصله بگیرد، برای مدتی ذهن خود را از مشکلات جدا کرده و با نگاه به حیوان زیبا و بامزه خود کمی آرامش پیدا کند.
  • افزایش بازدهی: تحقیقات نشان داده که کار کردن در کنار حیوانات خانگی، بازدهی و کیفیت عملکرد افراد را افزایش می‌دهد. وجود این پشمالوهای بامزه، چه بازی و جست‌وخیز کنند و چه به آرامی کنار پای ما بخوابند، انگیزه کار کردن را در ما بالا می‌برد.
  • افزایش تحرک و وقت گذراندن با حیوان خانگی: همانطور که گفته شد، کار کردن در خانه در اتلاف وقت صرفه‌جویی می‌کند و کمک می‌کند زمان شخص در رفت‌وآمد به محیط کار و ترافیک نگذرد؛ این اتفاق کمک می‌کند که فرد بتواند وقت بیشتری با حیوان خانگی خود بگذراند، با او بازی کند و او را برای پیاده‌روی بیرون از خانه ببرد.
  • تنظیم وقت و ویزیت‌های منظم دامپزشکی: یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌هایی که ما در قبال حیوانات خانگی داریم، رسیدگی به سلامتی آنها و چکاپ کردن در زمان‌های مشخص است. برخی افراد به دلیل مشغله‌های کاری ممکن است نتوانند در زمان‌های تعیین شده حیوان خانگی خود را برای معاینه به دامپزشکی ببرند؛ کار کردن در خانه این امکان را فراهم می کند که فرد بتواند برای امور مختلف زندگی خود برنامه‌ریزی کند.
مشاهده
بهترین راه برای جلوگیری از پارس کردن زیاد سگ

معایب کار در خانه همراه با حیوانات خانگی

درست است که کار کردن در خانه در کنار حیوانات خانگی فواید زیادی دارد، اما به این معنا نیست که چالشی در این مسیر وجود ندارد. براساس ادراک، سلیقه و شخصیت هر فرد، این اتفاق هم مانند بسیاری دیگر از شرایط، سختی‌ها‌ و معایب خود را دارد که در این بخش به آنها اشاره می‌کنیم:

  • عدم تمرکز: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ممکن است حضور حیوانات در زمان کار، برای فرد ایجاد کند، از بین بردن تمرکز است. حیوانات با ایجاد سر و صدا، ضربه زدن به دست و پا یا نشستن روی وسایل کار می‌توانند حواس ما را از پروژه‌ای که به تازگی شروع کردیم یا نیاز به دقت زیاد در آن داریم، پرت کنند. از طرف دیگر در طول جلسات آنلاین می‌توانند با بازیگوشی‌هایشان تماس‌های کاری را مختلف کنند.
  • استرس بیشتر: جست‌وخیز و فعالیت‌های بدنی حیوانات، در زمان کار علاوه بر پرت کردن حواس ما می‌تواند استرس‌هایی را هم برایمان ایجاد کند. آنها به این طرف و آن طرف می‌پرند، وسایل را جابه‌جا می‌کنند و برای ما استرس به وجود می‌آورند که نکند بلایی سر خودشان یا اشیای خانه بیاورند.

نکات مهم در زمان کار در حضور حیوان خانگی

با همه خوبی‌ها و بدی‌ها، در حال حاضر بسیاری از افراد در زمان کار در کنار حیوانات خانگی خود هستند و باید شرایط موجود را مدیریت کنند. برای پیش‌برد راحت‌تر کار ما نکاتی را مطرح می‌کنیم که توجه به آنها کمک‌کننده است:

1. پیش از شروع کار به حیوان خانگی غذا بدهید

یکی از مواردی که باعث می‌شود دوستان پشمالوی ما به ما رجوع کنند، دریافت غذاست؛ به همین دلیل بهتر است روتینی را در نظر بگیرید که در آن غذای حیوان پیش از شروع کار داده شود و پت به مرور عادت کند که در همان زمان منتظر غذا و خوراکی‌هایش باشد. برای کنترل برخی رفتارهای حیوان می‌توان از خوراکی‌های مورد علاقه‌اش استفاده کرد و آنها را پس از یک رفتار مناسب به عنوان پاداش به حیوان داد.

مشاهده
چطور گربه خیابانی را خانگی کنیم؟

2. قبل از کار، با حیوان بازی کنید

گذراندن زمان و بازی کردن با حیوان پیش از آغاز کار کمک می‌کند که حیوان انرژی خود را تخلیه کند و با رغبت بیشتر منتظر تمام شدن کار شما بماند. برای این منظور می‌توان ابتدای روز سگ را برای پیاده‌روی و هواخوری بیرون برد و یا با گربه مدت زمانی را بازی کرد.

3. فضای ویژه‌ای را به حیوان اختصاص دهید

برای این که حیوان تمرکزتان را به هم نزند، می‌توانید فضایی از خانه را، دور از جایی که خودتان مشغول به کار هستید، به او اختصاص دهید. مثلا می‌توان برای گربه‎‌ای که علاقه‌مند به دیدن منظره طبیعی بیرون از خانه است، یک تخت گربه در کنار پنجره قرار داد تا در زمانی که شما مشغول به کار هستید، او با دیدن پرنده‌ها سرگرم باشد.

4. حیوان خانگی را در طول جلسات مشغول نگه دارید

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کارمندانی که در خانه کار می‌کنند این است که حیوان خانگی‌شان در طول جلسات آنلاین برای آنها مزاحمت ایجاد کند. برای جلوگیری از این اتفاق می‌توان پیش از شروع جلسه آنها را به روش‌های مختلف سرگرم کرد؛ مثلا می‌توانید به سگتان یک تشویقی جویدنی بدهید تا مدتی با آن مشغول باشد.

کار کردن در خانه با حیوانات هم برای انسان‌ها و هم برای حیوانات فواید مختلفی دارد؛ این کار هم شما و هم حیوان خانگی‌تان را جوان‌تر و شاداب‌تر نگه می‌دارد اما برای تصمیم‌گیری نهایی، بررسی شرایط مختلف لازم است و باید دقت کنیم که در هر تصمیمی رعایت حد تعادل، موضوع پر اهمیتی است.

منبع: dutch.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ذخیره پست
پسندیدن