جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

0

گربه‌ها ذاتا حیوانات بازیگوشی هستند و با اینکه زمان زیادی استراحت می‌کنند، بازی کردن یکی از محبوب‌ترین کارهایی است که در زمان بیداری انجام می‌دهند. برای بسیاری از ما هم زمانی که با گربه‌ها می‌گذرانیم، زمان دلپذیری است. اما از آنجایی که گربه‌ها حیوانات مغروری هستند و ممکن است به راحتی سمت نیایند، بهتر است با دستی پر و بازی‌های مهیج به سمت آنها برویم. در ادامه این مطلب در مورد بازی کردن گربه‌ها و بازی‌های جالبی که ما می‌توانیم با آنها انجام دهیم، صحبت می‌کنیم.

فواید بازی برای گربه‌ها

درست است که گربه‌ها علاقه زیادی به بازی کردن دارند، اما علاوه بر آن، بازی فواید بسیاری هم برای آنها دارد. از لحاظ جسمی، بازی کردن فعالیت بدنی گربه‌ها را افزایش می‌دهد و از آنجایی که خیلی از ما به خاطر علاقه زیادی که به گربه‌ها داریم، زیاد با علاقه و هوس آنها به خوردن غذا و خوراکی‌های مورد علاقه‌شان مخالفت نمی‌کنیم، سوزاندن کالری بیشتر می‌تواند وزن آنها را در بازه طبیعی و سالم نگه دارد. بازی کردن گربه‌ها را سرگرم و شاد می‌کند و اگر مضطرب باشند، استرسشان را کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان داده که گربه‌هایی که اضطراب کمتری دارند و از نظر روانی سالم‌تر هستند، سلامت جسمانی بیشتری هم دارند.

مزایای بازی کردن با گربه‌ برای انسان

بازی کردن با گربه فقط برای گربه مفید نیست. به صورت کلی نگهداری از گربه و بازی کردن با او فواید زیادی برای انسان‌ها دارد. بودن در کنار گربه‌ها تاثیرات روانی و جسمی مختلفی بر ما می‌گذارد. مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که بازی کردن با گربه‌ها از اضطراب و افسردگی انسان‌ها کم می‌کند. گربه‌ها حتی می‌توانند درصد احتمال بروز حملات قلبی را هم کاهش دهند و جالب‌تر اینکه صدای خرخر آنها به ترمیم عضلات و استخوان‌های ما هم کمک می‌کند.

مشاهده
چرا گربه از ظرف خاک استفاده نمی‌کند؟

چطور با گربه بازی کنیم؟

ممکن است بازی کردن با گربه به راحتی بازی کردن با سگ‌ها نباشد اما از آنجایی که گربه‌ها حیوانات کنجکاو و بازیگوشی هستند راه‌های مختلفی برای سرگرم کردن و وقت گذرانی با آنها وجود دارد که می‌توانیم امتحان کنیم. یکی از نکاتی که در مورد انتخاب نوع بازی با گربه‌ها باید در نظر بگیریم این است که هر گربه‌ای شخصیت منحصر به فرد خود را دارد و بهتر است براساس شناختی که از شخصیت دوست پشمالوی خودمان داریم و به کمک آزمون و خطا، بازی مورد علاقه او را پیدا کنیم.

یکی از راه‌های راحت‌تری که به ما کمک می‌کند راه مناسب بازی کردن با گربه را پیدا کنیم، تکیه کردن بر غرایز گربه است. جست‌وجو کردن، تعقیب و گریز، پیدا کردن طعمه و شکار کردن از جمله رفتارهایی هستند که گربه‌ها به صورت طبیعی انجام می‌دهند؛ پس می‌توان بازی را طوری طراحی کرد که این غرایز گربه را تحریک کند. البته در این بین باید در نظر بگیریم که گاهی گربه‌ها به گاز گرفتن یا چنگ زدن دست و بدن ما هم به چشم بازی نگاه می‌کنند و حتی اگر این کار را به آرامی انجام می‌دهند، بهتر است حواس آنها را به اسباب‌بازی‌های مناسب پرت کنیم تا از این کار خودداری کنند.

اگر بازی را با غذا ترکیب کنیم احتمال لذت بردن گربه بیشتر می‌شود. با این کار خوراکی‌های مورد علاقه گربه می‌توانند نقش جایزه و پاداش را برای گربه ایفا کرده و او را تشویق به بازی کنند. استفاده از قوطی‌ها و پازل‌هایی که در آنها تکه‌ای غذا پنهان شده، می‌تواند فعالیت مغزی گربه‌ها را افزایش دهد.  از این روش می‌توانیم برای فعالیت بدنی بیشتر دوستان پشمالو و تپل خود استفاده کنیم.

بهترین بازی ها برای گربه

همانطور که گفته شد، گربه‌ها براساس شخصیت و سلیقه‌شان ممکن است به برخی از بازی‌ها توجه و علاقه بیشتری نشان دهند؛ ما در این قسمت چند بازی محبوب برای گربه‌ها را معرفی می‌کنیم که می‌توانید از میان آنها بازی مورد علاقه گربه خودتان را انتخاب کنید:

مشاهده
همه چیز درباره پرکاری تیروئید در گربه‌ها

تعقیب و شکار

گربه‌ها هر نژاد و اندازه‌ای که داشته‌باشند، شکارچی هستند؛ پس ما می‌توانیم با تحریک علاقه آنها به شکار، سرگرمشان کنیم. برای این کار می‌توانیم از عروسک‌های پارچه‌ای موش، ماهی یا پرنده استفاده کنیم و یا چوب‌های بازی تهیه کنیم که بندی با سرهای پارچه‌ای یا پر دار به آنها متصل است. عروسک یا چوب بازی را در دست می‌گیریم و طوری نگه می‌داریم که کنجکاوی گربه را برانگیزد؛ زمانی که گربه به سمت آن آمد می‌توانیم با تغییر دادن جای عروسک یا چوب، او را به حرکت بیشتر وادار کنیم تا زمانی که عروسک را به دست آورد.

قایم باشک

یکی از بازی‌های مورد علاقه گربه‌ها قایم باشک است که علاوه بر سرگرم کردن او، حواس پشمالوی خانه را هم امتحان می‌کند. این بازی را می‌توانیم زمانی انجام دهیم که گربه نسبت به صدای ما و صدا کردن اسمش واکنش نشان می‌دهد؛ در این شرایط می‌توانیم جایی از خانه پنهان شویم و او را صدا کنیم تا ما را پیدا کند. این بازی برای گربه‌هایی که نیاز به فعالیت فیزیکی بیشتری دارند، گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

بازی رفتن و آوردن

همیشه اینطور به نظر می‌‌آمد که این بازی که وسیله را جایی بندازیم تا حیوان برود و آن را بیاورد، مخصوص سگ‌هاست، اما مدتی است که محققان به این نتیجه رسیدند که گربه‌ها هم از این بازی خیلی خوششان می‌آید. برای این کار می‌توانیم از توپ یا اجسام کروی استفاده کنیم که راحت‌تر حرکت می‌کنند. توپ‌های زنگوله دار یا وسایلی که صدا می‌دهند به ویژه برای گربه‌های نابینا یا آنهایی که بینایی کمتری دارند، انتخاب بهتری هستند.

البته مطالعه‌ای که پژوهشگر دانشگاه ساسکس انجام داده این موضوع را مطرح می‌کند که گربه‌ها به سلیقه خودشان این بازی را انجام می‌دهند؛ ممکن است زمانی وارد این بازی بشوند و زمانی نه؛ یا یک جسمی که برایشان جذاب را بیاورند و شی دیگری را نه. به صورت کلی گربه‌ها کنترل کردن بازی را دوست دارند و ما هم چاره‌ای نداریم جز این که بپذیریم که خیلی وقت‌ها آنها رئیس خانه هستند!

مشاهده
لیست کامل خوراکی‌های ممنوعه گربه

عبور از تونل یا مانع

یکی دیگر از بازی‌هایی که فعالیت فیزیکی گربه را افزایش می‌دهد، عبور از تونل‌های مخصوص گربه و یا مانع است. برای این که گربه این بازی را یاد بگیرد می‌توانیم سمت دیگر مانع یا تونل پارچه‌ای بنشینیم، خوراکی کوچکی در دست داشته‌باشیم و نام او را صدا کنیم.

یاد دادن حقه

گربه‌ها می‌توانند حقه‌ها و شیرین‌کاری ها را یاد بگیرند. برای این کار می‌توانیم مقداری خوراکی در دست نگه داریم و ابتدا اجازه دهیم که گربه آن را بو کند؛ سپس دستوری به گربه بدهیم و اگر درست کار را انجام داد خوراکی را به او بدهیم. این کار باعث می‌شود گربه کاری که از او می‌خواهیم را یاد بگیرد.

بازی های موبایلی با گربه

بله درست خواندید! گربه ها میتوانند با موبایل بازی کنند و ساعت ها سرگرم شوند. بازی های موبایلی که مخصوص گربه ها طراحی و ساخته شده یکی از راه های سرگرم کردن و بازی کردن با گربه است. مقاله 10 بهترین بازی موبایلی با گربه را بخوانید و چند بازی مخصوص برای پشمالوترین عضو خانواده دانلود کنید.

روزی چند ساعت با گربه بازی کنیم؟

متخصصان سلامت و رفتار گربه‌ها توصیه می‌کنند که هر روز با گربه بازی کنیم. زمانی که در باید به این کار اختصاص دهیم می‌تواند بین 30 تا 60 دقیقه باشد، اما بهتر است این زمان را به فواصل کوتاه مثلا 10 تا 15 دقیقه تقسیم کنیم، چون گربه‌ها به صورت طبیعی در بازه‌های زمانی کوتاه فعال هستند.

ساخت اسباب بازی برای گربه

این که ما چقدر برای اسباب‌بازی‌های گربه هزینه اقتصادی می‌کنیم تاثیری در میزان سرگرم شدن او و علاقه به بازی ندارد؛ پس گاهی می‌توانیم با وسایل ساده، خودمان اسباب‌بازی‌های مهیج و جالبی درست کنیم. مثلا گربه‌ها علاقه زیادی به وسایل گرد و کروی مانند کاغذ مچاله شده دارند، می‌توانیم از کاغذهای باطله برای این کار استفاده کنیم.

گلوله‌های کاموا هم می‌توانند گزینه خوبی باشند اما از آنجایی که گربه می‌تواند تکه‌های نخ را قورت دهد و به مشکلات خطرناک گوارشی دچار شود، بهتر است تنها زمانی آن را در اختیارش قرار دهیم که خودمان نظارت دقیق داریم. یک کارتن خالی نیز می‌تواند وسیله جالب دیگری باشد که گربه بتواند خود را درون آن جای دهد یا در آن پنهان شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ذخیره پست
پسندیدن