جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

0

مثل انسان‌ها برای بسیاری از حیوانات نیز عطسه کردن یک امر طبیعی است؛ البته اگر هر چند وقت یکبار اتفاق بیفتد. حتی برای گربه هم طبیعی است که گاهی اوقات عطسه کند. اما طبیعی نیست که یک گربه چندین بار در روز و برای چند روز متوالی عطسه کند و می‌تواند نشان‌دهنده یک بیماری زمینه‌ای در گربه شما باشد و اگر درمان نشود، می‌تواند بدتر شود و آسیب جدی‌تری ایجاد کند. بنابراین در صورت مشاهده عطسه غیرعادی در گربه، مهم است که با دامپزشک خود در ارتباط باشید.

عطسه می‌تواند در هر نژادی از گربه‌ها رخ دهد و واضح‌ترین علت آن واکنش به گرد و غبار یا آلرژن یا جسم خارجی در مجاری هوایی آن‌ها است. در مورد علل زمینه‌ای عطسه در گربه‌ها، نحوه تشخیص و نحوه درمان آن در این مقاله صحبت کرده‌ایم تا دفعه بعد که گربه پشمالوی شما عطسه کرد بتوانید تفاوت عطسه طبیعی و غیرطبیعی را بدانید و درصورت نیاز اقدامات لازم را زودتر انجام دهید:

دلیل عطسه گربه‌ چیست؟

دلایل زیادی برای عطسه کردن گربه وجود دارد؛ اگر متوجه شدید که گربه شما بیشتر از حد معمول عطسه می‌کند و برای چند روز متوالی عطسه می‌کند، ممکن است به دلایل زیر باشد:

  • عفونت تنفسی فوقانی
  • قرار گرفتن در معرض سم
  • واکنش به گرد و غبار، گرده، یا سایر عوامل حساسیت‌زا
  • جسم خارجی در راه هوایی (مثل یک علف تیز)
  • سرطان (اغلب کارسینوم سلول سنگفرشی یا لنفوم)
مشاهده
مزایا و معیاب catcams یا دوربین‌های گربه‌ای+قیمت دوربین‌ها و نظرات کاربران

در صورت مشاهده عطسه گربه چه کنیم؟

اگر گربه شما گهگاه عطسه می‌کند، احتمالا هیچ نگرانی در مورد آن ندارید. مطمئن شوید که گربه خود را برای یک دوره چکاپ به دامپزشک می‌برید. در صورت وجود نشانه‌های بیماری دامپزشک شما ممکن است بتواند قبل از اینکه بیماری از کنترل خارج شود، برای درمان آن اقدام کند. در بین ویزیت های دامپزشک، می توانید سر و صورت گربه خود را در خانه بررسی کنید تا ناهنجاری ها را بررسی کنید.

اگر گربه شما همراه با عطسه گرفتگی بینی، ترشحات چشمی یا سایر علائم شبیه سرماخوردگی را تجربه می‌کند، ممکن است مشکل عفونت دستگاه تنفسی فوقانی یا مشکل مشابه آن باشد. URIها اغلب باعث می‌شوند که گربه مخاطی را که ممکن است زرد یا سبز رنگ باشد، عطسه کند. چشم‌های گربه نیز معمولا در این مواقع شیشه‌ای، اشک آلود است. ممکن است متوجه تنفس بلند و مشکل در عبور هوا از سوراخ‌های بینی گربه شوید. شاید شبیه سرماخوردگی ما انسان‌ها به نظر برسد، با این تفاوت که گربه‌های سالم اغلب «سرما نمی‌خورند». URI در گربه‌ها اغلب توسط ویروس هرپس گربه یا کلسی ویروس ایجاد می‌شود. درصورت دیدن این علائم حتما گربه خود را برای درمان نزد دامپزشک ببرید.

درمان عطسه گربه

اگر دامپزشک شما مشکوک به یک بیماری ویروسی باشد، ممکن است داروهای ضد ویروسی تجویز کند یا در صورت مشکوک شدن به عفونت باکتریایی، یک دوره آنتی‌بیوتیک تجویز کند. سایر داروها مانند داروهای ضد التهاب نیز بسده به شرایط و میزان بیماری گربهممکن است مجاز باشند یا نباشند. برخی از دامپزشکان نیز قطره‌های بینی نمکی را توصیه می‌کنند.

مشاهده
راه و روش سفر رفتن با حیوانات خانگی

اگر گربه شما پس از درمان اولیه URI بهبود نیافت، دامپزشک شما ممکن است به دنبال بیماری‌های زمینه‌ای باشد که سیستم ایمنی گربه شما را تضعیف می‌کند، مانند ویروس لوسمی گربه یا ویروس نقص ایمنی گربه. این بیماری‌ها قابل درمان نیستند اما اغلب می‌توان آنها را مدیریت کرد و به گربه‌ها اجازه می‌دهد تا زندگی نسبتا سالمی داشته باشند. سایر بیماری‌های جدی‌تر نیز می‌توانند باعث URI در گربه‌ها شوند. شاید دامپزشک شما شما برای تشخیص بهتر انجام آزمایش‌هایی را به شما توصیه کند.

اگر بعد از انجام آزمایش هنوز علت اصلی بیماری مشخص نشد، دامپزشک شما ممکن است رینوسکوپی را توصیه کند. رینوسکوپی با قرار دادن یک دوربین کوچک در مجرای بینی برای بررسی ناهنجاری‌ها در زمانی که گربه تحت بیهوشی است، انجام می‌شود. گربه‌ها گاهی اوقات اجسام خارجی ریز مانند تیغه‌های علف را وارد مجاری هوایی خود می‌کنند. این اغلب می‌تواند در فرایند طی رینوسکوپی کشف و حذف شود. موارد دیگری که ممکن است در طی رینوسکوپی پیدا شوند عبارتند از پولیپ بینی، تومورها، تورم راه هوایی فوقانی یا بدشکلی‌های آناتومیک. پولیپ‌ها و تومورها ممکن است در طول عمل قابل برداشتن باشند در برخی موارد خاص، یک روش جراحی جداگانه یا تصویربرداری پیشرفته مانند سی تی اسکن مورد نیاز است.

چطور از عطسه گربه جلوگیری کنیم؟

اگر گربه شما چند روزی است که به طور مکرر عطسه می‌کند اما هیچ نشانه دیگری از بیماری ندارد، بهتر است برای مشاوره با دامپزشک خود تماس بگیرید اما برای جلوگیری از عطسه در آینده می‌توانید این چند کار را در خانه انجام دهید:

  • آیا خاک و بستر جدید گربه تغییر کرده است؟ زباله‌های گرد و غباری و یا معطر ممکن است باعث عطسه گربه‌ها شود. سعی کنید بستر گربه را طوری عوض کنید که گرد و غبار کمی بلند شود.
  • آیا از محصولات جدیدی در خانه خود استفاده میکنید؟ برخی از گربه‌ها به بوی پاک کننده‌ها، شمع‌ها، روغن‌های معطر، استنشاق دود، مواد شوینده و عطر حساس هستند. سعی کنید از محصولاتی استفاده کنید که بدون بو یا ملایم هستند. می‌توانید برای تمیز کردن برخی سطوح محصولات ساده مانند سرکه رقیق شده و جوش شیرین را در نظر بگیرید.
  • آیا خانه شما نیاز به نظافت دارد؟ شاید گرد و غبار یا گرده‌ای در خانه شما وجود داشته باشد که گربه شما به آن واکنش نشان می‌دهد. به یاد داشته باشید که گربه‌ها زمان زیادی را در نزدیکی زمین می‌گذرانند. خانه خود را کاملا گردگیری کنید و جاروبرقی بکشید. سطوح را با یک پاک کننده غیر سمی و بدون عطر تمیز کنید.
مشاهده
سگ و گربه می‌توانند شیر پاستوریزه بخورند؟

امیدواریم با خواندن این مقاله دفعه بعد که گربه پشمالو و دوست‌داشتنی شما عطسه کرد، بدانید با یک عطسه خطرناک مواجه هستید یا یک عطسه معمولی و بامزه. تجربه‌های خود را از عطسه گربه و نحوه درمان آن را با دیگران در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ذخیره پست
پسندیدن