جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

1

وقتی که در مورد تمیزی حیوانات صحبت می‌شود، احتمالا گربه‌ها از اولین حیواناتی هستند که به ذهن ما می‌آیند. این پشمالوهای دوست‌داشتنی به بهداشت خودشان اهمیت زیادی می‌دهند و زمان زیادی را در روز صرف این مورد می‌کنند. گربه‌ها با لیس زدن بدنشان، خود را تمیز می‌کنند و از آنجایی که روی سطح زبانشان پرزهای زبری دارند، این کار باعث می ‌شود که مقداری از موهای بدنشان هم وارد دستگاه گوارششان شود.

موهای وارد شده معمولا بدون ایجاد مشکلی از بدن گربه دفع می‌شوند اما گاهی که موها با هم جمع می‌شوند، یک گلوله ایجاد می‌کنند که نمی‌تواند به راحتی از دستگاه گوارش حیوان خارج شود. گربه‌هایی که در طبیعت زندگی می‌کنند، به ویژه در بهار و تابستان، در طبیعت و باغچه‌ها چمن یا علف می‌خورند و همین کار باعث بالا آوردن آنها می‌شود که گلوله مو را هم از دستگاه گوارش آنها خارج می‌کند.

اما گربه‌هایی که داخل خانه زندگی می‌کنند که روزبه‌روز هم به تعدادشان اضافه می‌شود، و همینطور سایر گربه‌ها در فصل زمستان، این امکان را ندارند که علف بخورند؛ به همین دلیل باید راه دیگری را انتخاب کنیم که بتوانیم گلوله‌های مو را از بدن آنها خارج کنیم. اگر گلوله‌های مو در سیستم گوارش حیوان باقی بماند، ممکن است به مشکلات مختلفی از جمله کاهش اشتها، از دست دادن وزن یا حتی انسداد روده بی‌انجامد. برای این که گربه‌ها استفراغ نکنند و در عین حال موها به راحتی از دستگاه گوارش آنها خارج شود، از مالت استفاده می‎‌کنیم. در ادامه این مطلب بیشتر به معرفی مالت و استفاده از آن برای گربه می‌پردازیم.

مالت گربه چیست؟

مالت یا خمیر مالت گربه، همانطور که از نام آن مشخص است، بافتی خمیری با رنگی کمی تیره‌تر از عسل دارد. این خمیر از چربی‌ها و روغن‌های گیاهی، عصاره مالت، فیبر و مخمر تشکیل شده است. یکی دیگر از موادی که معمولا در مالت گربه وجود دارد، روغن پارافین خوراکی است. این ماده به حرکت بهتر روده‌های گربه کمک می‌کند و بدون اینکه هضم شود از روده خارج می‌گردد.

مشاهده
راهنمای کامل خرید غذای گربه | کدام غذای گربه واقعا سالم است؟  

سهولت خارج شدن این ماده از روده کمک می‌کند که گلوله‌های مو هم از روده بیرون بیایند و از طرف دیگر باعث اضافه شدن وزن گربه هم نمی‌شود. مالت گربه توسط شرکت‌ها و برندهای مختلفی ساخته می‌شود و می‌تواند ترکیبات اضافه‌تری علاوه بر آنچه گفته‌ شد هم داشته باشد؛ برخی از برندها به آن انواع ویتامین‌ها یا مواد مغذی دیگر را هم اضافه می‌کنند که هم می‌تواند سلامت گربه را ارتقا دهد و هم مزه بهتری داشته باشد.

فواید خوردن مالت گربه

مهم‌ترین خاصیت خوردن مالت این است که به خارج شدن موها از دستگاه گوارش گربه کمک می‌کند، اما این تنها ویژگی این محصول نیست. خوردن مالت به دلیل وجود کربوهیدارت و برخی ویتامین‌ها، می‌تواند به خوبی انرژی مورد نیاز بدن گربه را تامین کند. از طرف دیگر مالت کمک می‌کند که گربه‌ راحت‌تر دوران پس از بیماری را پشت سر بگذارد، بعد از عمل‌های جراحی مانند عقیم‌سازی، بهتر وزن بگیرد یا وزن خود را از دست ندهد.

چطور به گربه مالت بدهیم؟

ممکن است برخی از گربه‌ها اوایل به راحتی با خوردن مالت کنار نیایند. برای اینکه بتوانیم مالت را به گربه بدهیم می‌توانیم آن را با بازی یا همراه با غذا به گربه بخورانیم. البته این کار کمی ریسک دارد چون اگر گربه طعم مالت را دوست نداشته باشد ممکن است غذا خود را هم نخورد. یکی دیگر از روش‌ها این است که کمی از مالت را به گوشه دهان گربه بمالیم تا برای پاک کردنش به آن زبان بزند.

برای ساخت بسیاری از مالت‌ها به آن مواد خوراکی خوشمزه‌ای اضافه می‌شود که به ذائقه گربه خوشایند بیاید؛ با این حال از آنجایی که گربه‌ها حیوانات باهوش و مستقلی هستند، ممکن است هرکدامشان نوع خاصی از مالت را دوست داشته باشند و از خوردن برخی برندها پرهیز کنند. به همین دلیل احتمال دارد لازم باشد چند نوع از آنها را امتحان کنیم تا گزینه دلچسب دوست پشمالوی خودمان را پیدا کنیم. معمولا گربه‌ها وقتی از یک نوع مالت خوششان می‌آید، آن را مستقیم از بسته‌بندهایی که شبیه به خمیردندان است، با علاقه می‌خورند.

مشاهده
همه اطلاعات مهم درباره هاری گربه

گربه چه مقدار مالت باید بخورد؟

گربه‌ها نژادهای مختلفی دارند که هر نژاد حجم و طول موی مخصوص به خودش را دارد. از طرف دیگر در فصول مختلف، میزان ریزش موی گربه متفاوت است که می‌تواند حجم متفاوتی از گلوله‌های مو را ایجاد کند. بهترین راه برای پیدا کردن اندازه دقیق مالت گربه، مشورت با دامپزشک است تا براساس شرایط دوست پشمالوی شما این مقدار را مشخص کند. با این حال به صورت معمول اگر گربه موهای کم یا معمولی دارد و فصل ریزش مو نیست، دو بار در هفته به اندازه یک بادام، یا حدود 2 تا 3 سانتی‌متر، می‌توان از مالت به گربه داد. اگر گربه موهای بلندی دارد یا فصل ریزش موهای حیوان است، تعداد دفعات می‌تواند به چهار بار در هفته هم برسد.

از چه سنی به گربه مالت بدهیم؟

زمانی که گربه تازه به دنیا می‌آید و تا چند وقت پس از آن، ریزش موی چندانی ندارد و از طرفی رشد سیستم گوارش حیوان کامل نشده است؛ اما به مرور موها شروع به ریزش می‌کنند تا گربه فضایی برای رشد داشته باشد. زمانی که برای شروع دوره واکسیناسیون گربه به دامپزشکی مراجعه می‌کنید می‌توانید از دامپزشک زمان دقیق مصرف مالت برای گربه را سوال کنید. به صورت کلی گربه‌ها بین حدود دو تا چهار ماهگی می‌توانند مصرف مالت را شروع کنند که این زمان می‌تواند به نژاد آنها و بلندی مویشان بستگی داشته باشد.

عوارض مالت برای گربه

تا اینجا از فواید مالت برای گربه صحبت کردیم، اما مثل بسیاری از مواد، زیاده‌روی کردن در مصرف آن می‌تواند مشکلاتی را هم به همراه داشته‌باشد. برخی گربه‌ها علاقه زیادی به مالت پیدا می‌کنند و دوست دارند بیشتر از اندازه معمول از آن بخورند. در این شرایط می‌توانیم تنها کمی بیشتر به گربه مالت بدهیم اما بهتر است اندازه را نگه داریم. همانطور که گفته شد، مصرف مالت، حرکت روده گربه را تسریع می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود مصرف زیاد از حد آن باعث بروز اسهال در گربه شود.

مشاهده
چطور گوش‌های گربه را تمیز کنیم؟

جایگزین مالت برای گربه

دو دسته از مواد غذایی در مالت‌ گربه وجود دارد که دفع بهتر مواد را به همراه دارد؛ ملین‌ها و فیبرها. برای اینکه مواد غذایی را تا حدی جایگزین استفاده از مالت کنیم، باید سراغ خوراکی‌هایی برویم که شامل این دو گروه از مواد شوند. موادی مانند روغن ماهی، روغن زیتون و عصاره آلوئه‌ورا در دستگاه گوارش حیوان می‌توانند دور گلوله‌های مو را گرفته و به دفع آسان آن کمک کنند. از طرف دیگر مصرف سبزیجات و میوه‌هایی مثل سیب یا هویج کمک می‌کند فیبر بدن حیوان تامین شده و مو با راحتی بیشتری دفع شود. اما نکته مهم در این حالت این است که تمامی مواد غذایی از جمله روغن‌ها و عصاره آلوئه‌ورا باید در اندازه مشخصی استفاده شوند در غیر این صورت مواد همراه با آنها ممکن است مشکلات دیگری برای سلامتی حیوان ایجاد کند.

بهترین راه برای رسیدن به رژیم غذایی مطمئن برای عضو پشمالوی خانه، مشورت با دامپزشک است. فرقی ندارد که ما ترجیح می‌دهیم فقط از غذاهای آماده برای گربه استفاده کنیم یا خودمان هم برای گربه غذا بپزیم تا گاهی غذای خانگی استفاده کند، به هر حال نیاز است که از هر ماده به اندازه‌ نیاز بدن گربه به او بدهیم تا تمامی مواد مغذی در بدن حیوان تامین شده و حیوان سالم بماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ذخیره پست
پسندیدن