جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

0

این روزها یکی از حیواناتی که بیشتر از همه در کوچه و خیابان با آنها مواجه می‌شویم، گربه‌ها هستند. در واقع اگر بخواهیم با دقت بیشتری نگاه کنیم، طی چند سال گذشته، گربه‌ها جای بیشتری در قلب انسان‌ها باز کرده‌اند و این علاقه روز به روز بیشتر می‌شود. به همین دلیل انسان‌های بیشتری را می‌بینیم که به گربه‌ها حتی گربه‌های خیابانی رسیدگی می‎کنند. از آنجایی که گربه‌ها به ویژه گربه‌هایی که در خیابان زندگی می‌کنند در طول سالیان در معرض آسیب‌های مختلف بودند؛ خیلی وقت‌ها آماده عکس‌العمل و دفاع از خود هستند و ممکن است نتوانند تشخیص دهند که ما برای محبت کردن، غذا دادن و یا کمک کردن به آنها نزدیک شده‌ایم. در این شرایط ممکن است به ما چنگ بیاندازند یا ما را گاز بگیرند. از طرف دیگر، در برخی مواقع هم که گربه ها بیمار هستند و درد دارند یا سن زیادی دارند، ممکن است در مقابل نزدیک شدن ما، واکنشی مانند گاز گرفتن از خود نشان دهند. گاز گرفتن گربه ممکن است عواقبی برای ما به همراه داشته باشد به همین دلیل در این مقاله عنوان می‌کنیم که در صورت بروز این اتفاق ما چه باید بکنیم.

آیا گاز گرفتن گربه خطرناک است؟

گاز گرفتن گربه به ویژه گربه‌هایی که در فضایی آلوده زندگی می‌کنند، می‌تواند هم برای انسان‌ها و هم سایر حیوانات خطرناک باشد. زمانی که دندان گربه فراتر از یک خراش سطحی وارد بدن شده و پوست را زخم می‌کند، باکتری‌هایی از دهان گربه وارد بدن انسان می‌شود. محل گاز گرفتگی ممکن است قرمز و ملتهب شود و اگر میزان آلودگی زیاد باشد، عفونت پخش شده و حتی در برخی شرایط حاد، ممکن است وارد خون شود. این عفونت به صورت معمول خطر جانی برای همه افراد نداشته و با علائمی مانند تب و لرز، خستگی و تعریق، ضعف عضلانی یا علائم بیماری آنفولانزا همراه است؛ اما می تواند برای کودکان، سالمندان و افرادی که به نقص سیستم ایمنی دچار هستند، خطر جدی داشته‌باشد. بیماری‌هایی مثل پاستورلا مولتوسیدا، تب خراش و هاری از جمله رایج‌ترین مشکلات پس از گاز گرفتن گربه ها هستند.

مشاهده
آشنایی کامل با نژاد گربه DLH

اقدامات لازم بعد از گار گرفتن گربه

زمانی که دوستان پشمالوی ما عصبانی می‌شوند و یا حتی در حین بازی ما را گاز می‌گیرند، اولین کار این است که محل گاز گرفتگی را حدود 5 دقیقه زیر آب بگیریم و با اعمال فشار، خونریزی را متوقف کنیم. در این مدت نباید از مواد شوینده شیمیایی یا پانسمان‌هایی با مواد ضدعفونی کننده قوی استفاده کنیم چون می‌تواند بهبود زخم را به تاخیر بیاندازد. برای تمیز کردن زخم در قدم اول می‌توانیم از صابون‌های ملایم و یا محلول آب و نمک به صورت 1 قاشق چایخوری نمک در 2 فنجان آب استفاده کنیم.

بهتر است در قدم بعدی، به ویژه اگر زخم از گاز گرفتگی گربه خیابانی به وجود آمده‌باشد، به پزشک مراجعه کنیم. از آنجایی که باکتری‌های وارد شده از جای زخم ممکن است ظرف 48 ساعت باعث ایجاد عفونت شوند، بهتر است مراجعه به پزشک در اسرع وقت صورت گیرد. پزشک زخم را بررسی کرده، در صورت نیاز بخیه می‌زند و در غیر اینصورت توصیه به باز گذاشتن زخم می‌کند. یکی از مهم‌ترین اقدامات پزشک در این شرایط بررسی سوابق پزشکی فرد است؛ اگر در طی 5 سال گذشته واکسن کزاز به شخص تزریق نشده باشد، تزریق این واکسن و واکسن هاری باید به سرعت انجام شود.

آنتی بیوتیک برای گاز گرفتگی گربه

زمانی که در بدنمان زخمی از گاز گرفتگی گربه ایجاد شده‌است بهتر است به دستورالعمل پزشک برای درمان آن زخم عمل کنیم. در برخی موارد پزشک پس از معاینه زخم از پمادهای آنتی‌بیوتیک یا آنتی‌بیوتیک تزریفی برای جلوگیری از بروز عفونت استفاده می‌کند. تجویز آنتی‌بیوتیک به عواملی مختلفی بستگی دارد؛ اگر زخم بسیار عمیق باشد، در نزدیکی غدد لنفاوی یا روی رگ ایجاد شده‌باشد، در نزدیکی مفصل یا استخوان باشد، از زمان وقوع زخم بیش از 8 ساعت گذشته یا فرد سیستم ایمنی ضعیفی داشته‌باشد، پزشک توصیه به دریافت آنتی‌بیوتیک می‌کند. اگر فرد پس از بروز حادثه به بیماری پاستورلا مالتوسیدا یا تب خراش دچار شود، برای درمان آن آنتی بیوتیک وریدی توصیه می‌شود.

مشاهده
همه اطلاعات مهم درباره مالت گربه

آیا چنگ زدن گربه نیاز به واکسن هاری دارد؟

یکی دیگر از کارهایی که گربه‌ها به دلایل مختلف ممکن است انجام دهند، چنگ زدن است. ممکن است ما به هر دلیلی در معرض چنگ انداختن گربه خودمان یا یک گربه خیابانی قرار بگیریم. در این شرایط هم مثل زمانی که گربه ما را گاز می‌گیرد، اولین کار اقدام به شستن زخم و متوقف کردن خونریزی است. برای شستن این زخم بهتر است از آب خنک و سرم فیزیولوژیک استفاده کنیم. در این شرایط هم اگر زخم ایجاد شده عمیق باشد، خطر ابتلا به عفونت و بیماری‌های مختلف از جمله بیماری خراش گربه وجود دارد. بیماری خراش گربه توسط باکتری بارتونلا هنسلا ایجاد می‌شود که در در بدن گربه وجود دارد اما گربه را بیمار نمی‌کند. این بیماری ممکن است باعث ایجاد عفونت‌های پوستی یا مشکلاتی مثل تب، سرفه و دردهای عضلانی شود. بهترین راه، مراجعه به پزشک و مشورت با فرد متخصص است. اگر خراشیدگی به وسیله گربه خیابانی یا گربه‌ای که ما اطمینانی از سلامت و روند واکسیناسیون او نداریم، ایجاد شده باشد، معمولا پزشک توصیه می‌کند که واکسن کزاز و هاری تزریق شود.

زمانی که چنگ زدن گربه، خراشی سطحی و بدون درد و خونریزی ایجاد کرده، احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی و یا بیماری هاری بسیار اندک است اما در هر شرایطی مشورت با پزشک یا دامپزشک بهترین تصمیم محسوب می‌شود. افرادی که به بیماری‌هایی مانند دیابت، مشکلات ریوی، بیماری‌های نقص سیستم ایمنی، سرطان یا مشکلات کبدی دچار هستند، باید خطرات ناشی از گاز گرفتگی یا چنگ زدن گربه را جدی‌تر بگیرند. زمانی که درمان زخم تمام و خطر بروز عفونت برطرف شد، برای از بین بردن جای زخم می‌توان از موادی مانند ژل آلوئه‌ورا، برخی عصاره‌های گیاهی و یا کرم‌های مخصوص جای زخم استفاده کرد.

مشاهده
7 راه‌حل ساده برای رژیم گربه خانگی

 اگر در خانه از گربه‌ای مراقبت می‌کنیم بهتر است بدانیم که چنگ انداختن گربه ممکن است دلایل مختلفی داشته‌باشد؛ این دوستان پشمالوی ما حتی در حین بازی و اوقاتی که خوشحال هستند هم ممکن است چنگ بزنند. به همین دلیل بهتر است دلایل چنگ انداختن آنها را بشناسیم و سعی کنیم با تربیت صحیح، این کار را در آنها کنترل کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ذخیره پست
پسندیدن