جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

0

حتما شما هم محتواهای جذاب گربه‌ای که این روزها در اینستاگرام و تیک‌تاک دست‌به‌دست می‌شود را دیده‌اید. دوربین‌ها بر گردن گربه‌ها نصب می‌شوند و دنیا را از دریچه نگاه گربه‌ها ثبت می‌کنند. این مستندهایی که به نظر کارگردانش خود گربه‌ها هستند روز به روز محبوب‌تر می‌شوند اما آیا این دوربین‌ها می‌توانند برای گربه تجربه‌ای ناخوشایند را رقم بزنند؟ مزایا و معایب این دوربین برای گربه‌ها چه مواردی هستند؟ قیمت حدودی دوربین‌های فیلمبرداری گربه چقدر است؟ با ما تا انتهای این مقالات همراه باشید تا پاسخ به این سوالات را بگیرید:

دوربین‌های گربه‌ای وسیله‌ای برای شناخت بهتر گربه

در ابتدا نگاهی می‌کنیم به نوشته آملیا نیرنبرگ در روزنامه معتبر نیویورک‌تایمز درباره ثبت وقابع دنیا از نگاه گربه‌ها. نیزنبرگ درباره این گربه‌ها می‌نویسید: «آقای بروکس یک گربه سفید و خاکستری، در حال خوردن یک پروانه است که به زحمت شکارش کرده است. او اول با دقت به بال و پر پروانه نگاه می‌کند، سپس با سرعت به سمت آن حمله می‌کند و با لذت آن را بین دستانش قلاب می‌زند و به زیر صندلی فرار می‌کند.این صحنه را نمی‌توانید در اینستاگرام ببینید! چون این تصویر را خود آقای بروکس فیلمبرداری کرده است!»

آقای بروکس یکی از هزاران گربه است که با دوربین‌های کوچک و سبک که به گردن‌بندهای آن‌ها وصل شده است، فعالیت‌های روزانه خود را ثبت می‌کند. این دوربین‌ها، که با نام «cat cams» شناخته می‌شوند، تصاویر را به صورت خودکار و با فواصل زمانی منظم ضبط می‌کنند و به صاحبان گربه اجازه می‌دهند که جهان را از نگاه گربه‌ها ثبت کنند و با رفتارهای گربه‌ها بیشتر آشنا شوند.

دوربین‌های گربه‌ای پرطرفردار در شبکه‌های اجتماعی!

فیلم‌های ضبط شده با «cat cams» یا دوربین‌های گربه‌ای، یک سبک خاص از محتوای گربه‌ای هستند که در سال‌های اخیر در شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌های پخش ویدئو طرفداران زیادی پیدا کرده است. بسیاری از ویدئوهای گربه، کاربران را با حالات عجیب و غریب، خلاقانه و بامزه گربه‌ها سرگرم می‌کنند و زوایای تازه‌ای از زندگی پر رمز و راز پشمالوهای جذاب ارائه می‌دهد. این دوربین‌‌ها نشان می‌دهند که چطور گربه‌ها با دشمنان خود (سگ‌ها، دامپزشکان، همسایه‌ها) روبرو می‌شوند، چطور با دوستان خود (سایر گربه‌ها، پرنده‌ها، حشرات، شاید هم شما) بازی می‌کنند.

مشاهده
همه چیز درباره نژاد گربه DSH

برخی از این تصاویر زیبا و شگفت‌انگیز هستند، مانند گربه‌ای که در آفتاب خوابیده یا گربه‌ای که از پنجره به منظره‌ای خیره شده است. برخی دیگر خنده‌دار و دلپذیر هستند، مانند گربه‌ای که با یک جوراب بازی می‌کند یا گربه‌ای که با یک قاشق مبارزه می‌کند. و برخی هم تلخ و تکان‌دهنده هستند، مانند گربه‌ای که توسط یک ماشین زخمی شده یا گربه‌ای که توسط صاحبش آزار دیده است.

«کت‌کمز» راهی برای ارتباط بهتر با گربه

«کت‌کمز» نه تنها برای صاحبان گربه، بلکه برای علاقمندان به حیوانات و علوم رفتاری هم جذاب هستند. این دوربین‌ها می‌توانند اطلاعات ارزشمندی درباره رفتار، احساسات، نیازها و خطرات گربه‌ها جمع‌آوری کنند. برخی از پژوهشگران از «cat cams» برای مطالعه روابط بین گربه‌ها و سایر حیوانات، تأثیر فعالیت‌های انسان روی زیستگاه گربه‌ها و راه‌کارهای بهبود رفاه گربه‌ها، استفاده کرده‌اند.

دوربین‌های گربه‌ای همچنین می‌توانند به صاحبان گربه کمک کنند که با گربه خود بهتر ارتباط برقرار کنند و آنها را بهتر بشناسند و دلایل بسیاری از رفتارهای شاید مخرب‌شان را پیدا کنند. بسیاری از صاحبان گربه ممکن است فکر کنند که گربه هایشان تنبل و بی‌علاقه به همه‌چیز هستند، در حالی که «cat cams» نشان می‌دهند که گربه‌ها در طول روز هم فعال و مشغول هستند.

بعضی از صاحبان گربه ممکن است نتوانند علت رفتار عجیب و غیر منتظره گربه‌های خود را بفهمند، در حالی که«کت‌کمز» می‌تواند نشان دهد که گربه‌ها چه چیزهایی را دوست دارند یا از چه چیزهایی می‌ترسند. برخی از صاحبان گربه ممکن است ندانند که گربه‌هایشان چقدر به آن‌ها وابسته هستند، در حالی که «cat cams» می‌توانند نشان دهد که گربه‌های پشمالو وقتی کنارشان نیستید، چقدر احساس تنهایی می‌کنند.

مشکلات و محدودیت‌های «cat cams»

این دوربین‌ها البته برخی از مشکلات و محدودیت‌های خود را هم دارند. اول اینکه، این دوربین‌ها ممکن است برای گربه ها ناراحت کننده و آزار دهنده باشند. بعضی از گربه‌ها ممکن است از حضور دوربین روی گردن‌ خود ناراضی باشند و سعی کنند آن را بردارند یا خراب کنند. بعضی دیگر ممکن است به وجود دوربین عادت کنند و رفتار خود را تغییر دهند. برای حفظ رفاه گربه، صاحبان باید اطمینان حاصل کنند که دوربین مناسب اندازه و وزن گربه است و آسیبی به آنان نمی‌زند.

نکته بعد اینکه این دوربین‌ها ممکن است برای پژوهشگران نامعتبر و ناقص باشند. بعضی از پژوهشگران ممکن است نتوانند از «cat cams» به عنوان یک روش مطمئن و قابل تکرار برای مطالعه رفتار گربه‌ها استفاده کنند. بعضی دیگر ممکن است نتوانند از این دوربین‌ها به عنوان یک روش اخلاقی و مسئولانه برای محافظت از حقوق گربه‌ها استفاده کنند. برای حفظ صحت علمی، پژوهشگران باید از این دوربین‌ها به عنوان یک روش تکمیلی و نه جایگزین برای روش‌های دیگر مطالعات رفتاری استفاده کنند.

مشاهده
چرا گربه باید عقیم شود؟ | پاسخ دامپزشکان

دوربین‌های گربه‌ای در نهایت یک ابزار جذاب و مفید است که می‌تواند به ما کمک کند که با گربه‌ها بهتر آشنا شویم و آن‌‌ها را بهتر درک کنیم. اما همچنین باید به چالش‌‌ها و محدودیت‌‌های گربه‌ها هم توجه کنیم و از دوربین‌ها با احتیاط و احترام استفاده کنیم. در این صورت، می‌توانیم با گربه‌های خود رابطه‌ای سالم و شاد داشته باشیم.

انواع دوربین‌های فیلمبرداری گربه

دوربین گربه یک ابزار نسبتا جدید است که در سال‌‌های اخیر به وجود آمده؛ اولین دوربین گربه در سال 2007 توسط یک مهندس نرم‌‌افزار به نام جورجن پرث تولید شد. او یک دوربین دیجیتال را به گردنبند گربه خود وصل کرد و تصاویر را در وبسایت خود منتشر کرد. پروژه او بازخورد زیادی از رسانه‌‌ها و علاقمندان به گربه دریافت کرد و باعث شد که شرکت‌‌های دیگر نیز دوربین‌‌های گربه را تولید و عرضه کنند.

دوربین گربه ممکن است از لحاظ شکل، اندازه، وزن، ظرفیت، کیفیت، قابلیت‌‌ها و قیمت متفاوت باشند. بعضی از دوربین‌‌های گربه به صورت خودکار و با فواصل زمانی منظم تصاویر را ضبط می‌‌کنند، بعضی دیگر به صورت دستی و با فشار دادن یک دکمه عکس می‌‌گیرند. بعضی از دوربین‌‌های گربه قابلیت ضبط صدا، فیلم، GPS، حسگر حرکت، حالت شبانه و رمزگذاری داده‌‌ها را هم دارند. قیمت دوربین‌‌های گربه بستگی به برند، مشخصات فنی و کشور سازنده متفاوت است.

به طور کلی دوربین‌های فیلمبرداری گربه به دو دسته تقسیم می‌شوند:

دوربین‌های نظارت: این دسته از دوربین‌‌ها شبیه به دوربین‌های امنیتی سنتی هستند که می‌‌توانید آن‌‌ها را در اتاق نشیمن، آشپزخانه یا هر جای دیگری که گربه خود را می‌‌بینید، نصب کنید. این دوربین‌‌ها به شما اجازه می‌‌دهند که گربه خود را از راه دور تماشا کنید و با آن‌‌ها ارتباط برقرار کنید. بعضی از این دوربین‌‌ها قابلیت ضبط صدا، فیلم، GPS، حسگر حرکت، حالت شبانه و رمزگذاری داده‌‌ها را هم دارند.

دوربین‌های گردنبند گربه: این دسته از دوربین‌‌ها به گردنبند گربه وصل می‌‌شوند و تصاویر را از زاویه دید گربه ثبت می‌‌کنند. این دوربین‌‌ها به شما اجازه می‌‌دهند که زندگی گربه خود را از نظر خودشان ببینید و با تجربه آن‌‌ها آشنا شوید. بعضی از این دوربین‌‌ها قابلیت ضبط صدا، فیلم، GPS، حسگر حرکت و رمزگذاری داده‌ ها را هم دارند.

مشاهده
نقش پت‌ها در استخدام و ماندگاری نیروهای کار!

نظرات صاحبان گربه درباره catcams

دوربین‌های گربه‌ای بازخورد‌های مختلفی از کاربران دریافت کرده‌اند. برخی از نظرات مثبت و منفی عبارتند از:

نظرات مثبت: برخی از صاحبان گربه از catcams راضی هستند و می‌گویند که این دوربین‌‌ها به آنها کمک می‌کند که گربه خود را در هنگام غیبت نظارت و سرگرم کنند. آن‌ ها می‌گویند که catcams دارای کیفیت تصویر و صدای خوب، زاویه دید گسترده و قابلیت چرخش 360 درجه، و قابلیت اطلاع رسانی در صورت خروج گربه از محدوده تعیین شده، هستند.

نظرات منفی: برخی از صاحبان گربه از این دوربین‌ها ناراضی هستند و می‌گویند که این دوربین‌‌ها باعث مشکلات و ناراحتی برای آن‌ها و گربه‌شان می‌شوند. استفاده زیاد از آنها گربه را ممکن است آزار دهد ضمن اینکه این دوربین‌ها گران هستند و برخی از مدل‌های آن نصب آسانی ندارند.

نظرات مثبت: برخی از افراد از catcams برای شناخت بهتر رفتار گربه خود استفاده می‌کنند و می‌گویند که این دوربین‌‌ها با ضبط تصاویر از زاویه دید گربه، نشان می‌دهند که گربه ها چقدر فعال، کنجکاو، و صبور هستند.

نظرات منفی: برخی از مردم می‌گویند که این دوربین‌ ها باعث تحریک شکارگری گربه‌ها و افزایش خطر بروز تصادفات و جنگ‌ های قلمرویی می‌شوند.

قیمت انواع دوربین‌های مخصوص گربه

بهترین مدل دوربین‌های گربه‌ای را یک شرکت بلژیکی به اسم CAT CAMS ارائه می‌کند. این دوربین‌ها از فولاد و چدن ساخته و با تکنولوژی CNC سنگ‌‌زنی شده‌اند. این دوربین‌‌ها قابلیت چرخش شفت‌‌های کم با زاویه‌‌های مختلف را دارند. این شرکت دوربین‌های خود را در دو مدل ارائه‌ کرده است:

CAT CAMS/3651:  قیمت این دوربین حدود 600 دلار است.

CAT CAMS/4900103: قیمت این دوربین حدود 500 دلار است.

دوربین‌های ثبت رفتار گربه: این دسته از catcams توسط شرکت‌‌های مختلف تولید می‌شوند که به صورت نظارت و گردن‌بند قابل استفاده هستند. این دوربین‌‌ها با ضبط تصاویر از زاویه دید گربه، نشان می‌دهند که گربه ها چقدر فعال، کنجکاو، و صبور هستند. بعضی از نمونه‌‌ها و قیمت‌‌های این دسته عبارتند از:

 :Petcube Play این دوربین با کیفیت تصویر و صدای خوب، زاویه دید گسترده و قابلیت چرخش 360 درجه، و قابلیت اطلاع‌رسانی در صورت خروج گربه از محدوده تعیین شده، گزینه‌‌ای مناسب برای نظارت و سرگرم کردن گربه است. قیمت این دوربین حدود 200 دلار است.

Eyenimal Cat Videocam: این دوربین با قابلیت نصب بر روی گردن‌بند گربه، کیفیت تصویر و صدای متوسط، زاویه دید محدود و قابلیت ضبط تصاویر در حافظه داخلی، گزینه‌ای مناسب برای شناخت رفتار گربه است. قیمت این دوربین حدود 100 دلار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ذخیره پست
پسندیدن