جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

0

همه مواد غذایی داخل یخچال ما برای گربه‌ها خطرناک نیستند. مثلا برخی میوه‌هایی که ما مصرف می‌کنیم برای گربه‌ها نیز کاملا بی‌خطر است و گربه‌ها در حد اعتدال می‌توانند از آنها مصرف کنند. در این مطلب میوه‌های بی‌خطر و همچنین میوه‌های خطرناک برای گربه‌ها را به شما معرفی کرده‌ایم:

میوه‌های بی‌خطر برای گربه‌ها

گربه‌ها قادر به چشیدن شیرینی نیستند و ممکن است از طعم یا بافت میوه‌ها لذت نبرند. بیشتر میوه‌ها سرشار از قند هستند، کربوهیدراتی که از نظر تغذیه‌ای برای گربه‌ها ضروری نیست. شکر و سایر کربوهیدرات‌ها در واقع می توانند به افزایش وزن کمک کنند اما از طرفی می‌توانند منجر به مسائلی مانند دیابت شوند.

میوه ها نباید بخش قابل توجهی از رژیم غذایی گربه شما را تشکیل دهند، بنابراین می‌توانید فقط مقدار کمی را به عنوان خوراکی‌های گاه به گاه به پشمالو بدهید. به طور کلی، خوراکی‌ها نباید بیش از 10 درصد از کالری دریافتی روزانه گربه شما را تشکیل دهند و میوه‌ها باید بخش کوچک‌تری از مقدار غذای آنها باشند. میوه‌های زیر در لیست غذاهای ASPCA هستند که می‌توانید با خیال راحت با گربه خود به اشتراک بگذارید:

  1. سیب

سیب به طور کلی برای گربه‌ها بی‌خطر است به شرطی که اقدامات احتیاطی را رعایت کنید. دانه‌ها و هسته‌ی سیب را قبل از دادن به گربه‌تان بردارید، زیرا دانه‌های سیب حاوی مقادیر کمی سیانید هستند که در صورت مصرف زیاد می‌تواند مضر باشد. محتوای سیانید موجود در دانه‌های سیب معمولاً اگر به مقدار کم مصرف شود برای انسان یا گربه‌ها نگران‌کننده نیست، اما بهتر است در این مورد احتیاط کنید و دانه‌ها را بردارید. علاوه بر این، بهتر است سیب را پوست بگیرید و آن را به قطعات کوچک و قابل کنترل برای گربه خود برش دهید.

مشاهده
چطور از بچه گربه خیابانی مراقبت کنیم؟

  1. بلوبری

بلوبری عموماً برای گربه‌ها بی‌خطر است و حتی می‌تواند فواید تغذیه‌ای نیز داشته باشد. این میوه کالری کمی دارد و حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است. ممکن است گربه شما ترجیح دهد به جای خوردن بلوبری با آن بازی کند اما می‌توانید چند عدد بلوبری را به عنوان یک غذای گاه به گاه به پشمالو پیشنهاد دهید. فقط اطمینان حاصل کنید که بلوبری‌ها کاملا شسته و تمیز  هستند.

  1. طالبی

طالبی برای گربه‌ها بی خطر است و می‌توان آن را به عنوان یک خوراکی گاه به گاه به گربه داد. طالبی حاوی ویتامین‌های A و C و همچنین فیبر است که در مقادیر کم می‌تواند مفید باشد. هنگامی که طالبی را به گربه خود می‌دهید، پوست و دانه‌ها را جدا کنید. هضم پوست برای گربه‌ها دشوار است و دانه‌ها می‌توانند خطر خفگی داشته باشند یا حاوی مواد سمی باشند. قبل از دادن طالبی به گربه خود، آن را به قطعات کوچک و قابل کنترل برای گربه تقسیم کنید.

  1. نارگیل

نارگیل هم برای گربه‌ها برای خوردن در مقادیر کم بی‌خطر است؛ نارگیل حاوی چربی‌های سالم و فیبر است. با این حال، برخی از گربه‌ها ممکن است به طعم یا بافت نارگیل علاقه‌ای نداشته باشند. از روغن نارگیل هم گاهی اوقات در مقادیر کم به عنوان مکمل برای بهبود وضعیت پوست یا کمک به هضم غذا استفاده می‌شود. اما درکل بهتر است برای استفاده از روغن نارگیل برای گربه خود با دامپزشک مشورت کنید.

  1. هندوانه

هندوانه هک جز میوه‌های بی‌خطر برای گربه‌هاست. و حتی در هوای گرم می‌تواند یک گزینه با طراوت و آبرسان برای گربه باشد. فقط هنگام دادن هندوانه به گربه، مطمئن شوید که دانه‌ها و پوست آن را جدا کرده‌اید. همان‌طور که گفتیم دانه‌ها می‌توانند خطر خفگی داشته باشند و هضم پوست هندوانه هم برای گربه‌ها دشوار است.

  1. توت فرنگی

خوشبختانه چون گربه‌ها نمی‌توانند مزه شیرینی را حس کنند، از شیرین نبودن و بی‌مزه‌گی توت‌فرنگی‌های موجود در بازار ایران گلایه‌ای نخواهند کرد 🙂 توت فرنگی هم برای گربه‌ها بی‌خطر است و می توانید در مقادیر کم به گربه خود بدهید. فقط توت فرنگی‌ها را به خوبی بشویید تا هرگونه آفت‌کش یا آلودگی احتمالی از بین برود. ساقه‌ها و برگ ها را هم قبل از دادن به گربه جدا کنید.

  1. موز

همان‌طور که می‌بینید گربه‌ها سلیقه بسیار خوب و گرانی در میوه دارند. موز هم از جمله میوه‌هایی است که می‌توانید به گربه خود بدهید. اما موز سرشار از قندهای طبیعی است و برای جلوگیری از مصرف بیش از حد قند باید به مقدار کم مصرف شود. می‌توانید تکه‌های کوچک موز رسیده را به گربه خود بدهید، اما مثل ما آدم‌ها پوست موز برای مصرف گربه‌ها هم اصلا مناسب نیست. چون هضمش برای گربه دشوار است و ممکن است باعث مشکلات گوارشی شود.

مشاهده
نگهداری همزمان سگ و گربه چقدر امکان‌پذیر است؟

  1. كدو حلوایی

بله، گربه‌ها می‌توانند کدو تنبل بخورند و در شرایط خاص حتی می‌تواند برای‌شان مفید باشد و  گاهی اوقات خوردنش به گربه‌ها برای کمک به مشکلات گوارشی مانند یبوست یا اسهال توصیه شود. فقط توجه داشته باشید که حتما از کدو تنبل ساده پخته شده بدون دانه استفاده کنید. از پر کردن پای کدو تنبل یا هر چیزی که حاوی قند، ادویه یا سایر مواد افزودنی است خودداری کنید. همچنین کدو تنبل را در مقدار کم به گربه خود بدهید. یک یا دو قاشق چای خوری به طور معمول کافی است. مصرف زیاد کدو تنبل می تواند باعث شل شدن مدفوع شود.

  1. آناناس

گربه‌ها می‌توانند آناناس بخورند، اما بهتر است خیلی کم از میوه خوشمزه بخورند. آناناس حاوی مقدار زیادی قند طبیعی است که می‌تواند هضمش برای گربه چالش‌برانگیز باشد و حتی منجر به ناراحتی‌های گوارشی از جمله اسهال شود. همچنین از دادن آناناس کنسروی به گربه خودداری کنید چون هم حاوی قند بیشتری هستند و هم مواد نگهدارنده‌ای دارند که برای گربه‌ها خوب نیست. پوست و برگ‌های آناناس را هم از دسترس گربه دور نگه دارید چون هضم آنها بسیار سخت است.

  1. کیوی

کیوی برای گربه‌ها سمی محسوب نمی‌شود اما برخی از گربه‌ها نمی‌توانند آن را به خوبی تحمل نمی‌کنند. کیوی سرشار از فیبر است که هضمش را برای گربه چالش‌برانگیز می‌کند. در کل بهتر است از دادن کیوی به گربه خودداری کنید. شاید ضررش بیش از منفعتش باشد. اگر هم اصرار دارید که به گربه کیوی بدهید حتما مطمئن شوید که پوست‌کنده شده و در قطعات کوچک بریده شده است.

مشاهده
آشنایی کامل با نژاد گربه DLH

اگر می‌خواهید درباره خوراکی‌های سمی و ممنوعه گربه بیشتر اطلاعات کسب کنید و بدانید کدام خوراکی‌ها در خانه برای گربه پشمالوی شما دردسرساز می‌شود حتما این مطلب را نیر مطالعه کنید.

در بخش نظرات به ما بگویید آیا میوه‌ای هست که گربه شما دوست داشته باشد و با خوردنش سر ذوق بیاید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ذخیره پست
پسندیدن