جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

0

بگذارید یک تصویر آشنا را برای‌تان تداعی کنیم: با دوست پشمالوی خود چرت می‌زنید که ناگهان صدای خروپف بلند می‌شود و خواب را از چشمان‌تان می‌برد. اما خروپف در سگ‌ها می‌تواند طبیعی باشد، به خصوص اگر خفیف باشد. اما در برخی موارد، خروپف سگ ممکن است نشان‌دهنده یک مشکل پزشکی باشد، به خصوص اگر خروپف بیش از حد معمول و همیشگی باشد.

دلایل اصلی خروپف سگ‌ها

خروپف صدایی است که در هنگام خواب با ارتعاش بافت شل در راه هوایی فوقانی ایجاد می‌شود. خروپف سگ زمانی اتفاق می‌افتد که مجاری راه‌های هوایی فوقانی که شامل بینی، پشت دهان یا گلو می‌شود، در حین تنفس ارتعاش کنند. دلایل مختلفی وجود دارد که می‌تواند باعث شود سگ شما هنگام خواب خروپف کنند که در ادامه به برخی از شایع‌ترین دلایل اشاره کرده‌ایم:

  1. ساختار راه هوایی

برخی نژادهای سگ مانند پاگ، بولداگ، بوستون تریر، پکنیز و باکسر اغلب مستعد خروپف هستند. استخوان‌های جمجمه این سگ‌ها از نظر طول کوتاه هستند و به صورت و بینی پشمالو فشار می‌آورند. به همین خاطر مجرای بینی این سگ‌ها اغلب دچار مشکلات تنفسی از جمله خروپف می‌شوند.

  1. اضافه وزن یا چاقی

سگ‌های دارای اضافه وزن به دلیل چربی اضافی که در بافت‌های اطراف راه های هوایی فوقانی رسوب می‌کند، تمایل بیشتری به خروپف دارند. خروپف سگ تنها یکی از دلایل بسیاری است که باید سعی کنید از اضافه وزن سگ خود جلوگیری کنید.

  1. حالت خواب نامناسب

سگ‌ها به دلیل انعطاف‌پذیری، می‌توانند در باورنکردنی‌ترین حالت‌ها بخوابند و گاهی اوقات این وضعیت‌های نامناسب می‌تواند باعث خروپف سگ شما شود. در این صورت، صدا باید کوتاه باشد و هنگامی که سگ شما موقعیت خود را تغییر می دهد، قطع شود.

  1. مشکلات تنفسی

بیماری‌های تنفسی، از جمله عفونت‌های باکتریایی یا قارچی و آسم، اغلب می‌توانند باعث خروپف شوند. سایر علائم عفونت‌های تنفسی عبارتند از ترشح از چشم و بینی، عطسه، سرفه، و کاهش فعالیت و اشتها.

  1. وجود اشیا خارجی

ممکن است سگ پشمالوی شما دور از چشم‌تان یک چیزی از روی زمین بردارد و ببلعد. اجسام خارجی در پشت دهان یا بینی می‌توانند باعث خروپف و همچنین سرفه و بی‌قراری سگ شوند.

  1. مشکلات دندانی

مسائل دندانی، مانند بیماری پریودنتال، دندان آبسه، یا هر گونه رشد یا توده در حفره دهان یا سینوس می‌تواند علت اصلی خروپف سگ شما باشد.

مشاهده
چرا سگ غذا نمی‌خورد؟

علاوه بر مواردی که به آن اشاره کردیم، علل نادرتری نیز برای خروپف سگ‌ها وجود دارد که می‌توان به آلرژی، پولیپ یا توده، التهاب و یا تروما اشاره کرد.

چه زمانی باید نگران خروپف سگ باشیم؟

اگرچه خروپف می‌تواند برای سگ شما طبیعی باشد، اما مهم است که بدانید چه زمانی باید نگران خروپف باشید. اگر متوجه شدید که سگ شما ناگهان شروع به خروپف می‌کند، خروپف بلندتر می‌شود، یا سگ شما علائم دیگری همراه با خروپف مانند عطسه، سرفه و تغییر در اشتها یا رفتار خود را تجربه می‌کند، باید با دامپزشک خود تماس بگیرید. همچنین اگر هم متوجه شدید که سگ خس خس می‌کند یا در تنفس مشکل دارد، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید.

درمان خروپف سگ‌ها

خروپف خفیف گاه به گاه معمولاً نیازی به درمان ندارد، اما بهتر است فقط برای اطمینان در ویزیت بعدی به دامپزشک خود اطلاع دهید. اما اگر خروپف سگ شما نگران کننده باشد، دامپزشک شما ممکن است یک آزمایش برای بررسی راه هوایی فوقانی و بافت آن ناحیه انجام دهد.  همچنین این آزمایش به  دامپزشک  این امکان را می‌دهد که تا دندان‌ها و حفره دهان را کاملا بررسی کند.

گزینه‌های درمانی دیگر به علت خروپف سگ شما بستگی دارد. اگر سگ شما سندرم براکی سفالیک دارد، ممکن است برای اصلاح آن جراحی لازم باشد. یک جسم خارجی ممکن است به رینوسکوپی، ازفاگوسکوپی یا جراحی برای برداشتن شی نیاز داشته باشد. عفونت‌های تنفسی معمولا با داروها و مراقبت‌های روتین درمان می‌شوند. از طرفی مشکلات دندانی سگ ممکن است به تمیز کردن و جراحی حرفه‌ای دندان نیاز داشته باشد.

مشاهده
با پیرترین سگ زنده تاریخ آشنا شوید | جشن تولد 31 سالگی «بوبی»

چطور از خروپف در سگ‌ها جلوگیری کنیم؟

همان‌طور که گفتیم خروپف در برخی از نژادهای سگ شایع‌تر است، اما برخی موارد وجود دارد که می‌تواند احتمال خروپف را افزایش دهد. خوشبختانه، راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید از خروپف سگ خود جلوگیری کنید:

رژیم غذایی و ورزش: مهم است که با دامپزشک خود برای طراحی یک برنامه مدیریت وزن مناسب که شامل بررسی وزن، ورزش و محاسبه کالری باشد، همکاری کنید.

پازلهای غذا: پازل‌های غذا به کاهش سرعت غذا خوردن و جلوگیری از کسالت و چاقی کمک می‌کنند. اسباب بازی‌های مختلفی برای توزیع غذا برای سگ‌ها وجود دارد که می‌توانید آنها را خریداری کنید و حتی می‌توانید خودتان بسازید. با ساخت یک پازل ساده‌ و مبتدی شروع کنید و بر اساس ترجیحات سگ خود در ادامه آن را بهبود دهید.

تصفیهکنندههای هوا: تصفیه‌کننده‌های هوا می‌توانند به کاهش خروپف ناشی از آلرژی‌ها و محرک‌های تنفسی کمک کنند.

بازدیدهای منظم دامپزشکی: معاینات منظم دامپزشکی، بخش مهمی از شادی و سلامت سگ شما است. ویزیت‌های سالانه دامپزشک می‌تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید که آیا سگ شما اضافه وزن دارد یا مشکل پزشکی دیگری دارد یا خیر. فراموش نکنید مراقبت‌های پیشگیرانه همیشه بهتر از مراقبت‌های واکنشی است.

اگر تجربه مشابهی از خروپف سگ دارید برای‌مان در بخش نظرات بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ذخیره پست
پسندیدن