جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

0

عقیم کردن یکی از مسئولانه‌ترین روش‌هایی است که صاحبان سگ می‌توانند از دوستان پشمالوی خود مراقبت کنند. اگر برای اولین بار شانس زندگی با یک سگ دوست‌داشتنی را پیدا کرده‌اید، احتمالاً در مورد عقیم سازی سؤالات زیادی دارید، از خطرات و عوارض عمل عقیم سازی سگ تا هزینه آنها. در این مقاله سعی می‌کنیم به تمام سوالات شما در مورد عقیم سازی سگ‌های ماده و نر پاسخ دهیم؟

عقیم سازی سگ چیست؟

عمل عقیم سازی سگ های نر (neutering) و ماده (Spaying) روش‌های جراحی‌ای هستند که برای جلوگیری از تولید مثل حیوانات خانگی استفاده می‌شوند:

عقیم کردن سگ ماده: عقیم‌سازی سگ ماده از طریق یک عمل جراحی دامپزشکی تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود که در آن از طریق برش ایجاد شده در ناحیه شکم رحم سگ ماده و هر دو تخمدان برداشته می‌شود. عقیم‌سازی را می‌توان به روش لاپاراسکوپی نیز انجام داد اما معمولا دامپزشکان از روش تخمدان هیسترکتومی، استفاده می‌کنند.

عقیم کردن سگ نر: برای گربه‌های‌نر عمل عقیم سازی با برداشتن بیضه سگ تحت یک عمل جراحی  تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. این جراحی ساده‌تر از عقیم‌سازی سگ‌های ماده‌ است؛ در این عمل یک برش در نزدیکی جلوی کیسه بیضه سگ ایجاد می‌شود و  سپس بیضه‌ها از طریق آن برش خارج می‌شوند.

چرا باید حتما به عقیم سازی سگ فکر کنیم؟

عقیم‌سازی سگ فواید زیادی برای حفظ سلامت و طول عمر دوست پشمالوی دارد و می‌تواند طول عمر و سلامت سگ را تضمین کند. در ادامه سه دلیل اصلی برای عقیم سازی سگ که توسط دکتر جری کلاین مدیر ارشد دامپزشکی AKC مطرح شده را با هم بررسی می‌کنیم:

یک: جلوگیری از بارداری‌های ناخواسته

اگر سگ ماده شما عقیم نشده باشد، یک یا دو بار در سال برای چندین هفته وارد فصل تولید مثل می‌شود یا اصطلاحا فحل (دوران تمایل به آمیزش جنسی) می‌شود. هر بار سگ وارد چرخه فحل می‌شود، برای سگ‌های نر که می‌توانند عطر را از دور استشمام کنند، بسیار جذاب خواهد بود. این می‌تواند سگ‌های نر غریبه را به حیاط خانه شما بکشاند و این ممکن است منجر به تولید توله‌های ناخواسته شود.

فراموش نکنید حیوان در دوران بارداری به مراقبت‌های دامپزشکی ویژه نیاز دارد. ضمن اینکه زایمان ممکن است گاهی دشوار باشد و شامل جراحی پرهزینه یا حتی منجر به از دست دادن حیوان یا توله سگ‌ها شود. همچنین سگ پس از تولد به مراقبت‌های دامپزشکی و تزریق واکسن نیاز دارد. علاوه بر این، پیدا کردن خانه‌های خوب برای واگذاری توله سگ‌ها می‌تواند بسیار دشوار باشد.

عقیم‌سازی روشی مسئولانه برای جلوگیری از تولید مثل تصادفی و در نتیجه ایجاد توله‌های ناخواسته است. این نکته را نیز درنظر داشته باشید که اصلاح نژاد باید به پرورش دهندگانی واگذار شود که برنامه و دانشی عمیق در مورد ژنتیک سگ‌ها دارند و به فکر حفظ بهترین ویژگی‌های یک نژاد برای نسل‌های آینده هستند.

مشاهده
داستان شگفت‌‌انگیز سوانسی جک | سگ قهرمانی که جان 27 نفر را نجات داد

دو: کاهش ریسک ابتلا به برخی بیماری‌ها

عقیم‌سازی سگ می‌تواند منجر به کاهش خطرات سلامتی برای سگ‌های ماده و نر شود. سگ‌های ماده عقیم نشده ممکن است دچار عفونت دردناک و یک بیماری تهدید کننده حیات رحم به نام پیومتر شوند. همچنین ماده‌های عقیم نشده نسبت به ماده‌های عقیم شده در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به تومورهای پستانی هستند. برای سگ‌های نر نیز عمل عقیم کردن از سرطان بیضه جلوگیری می‌کند و خطر سایر مشکلات جسمانی مانند بیماری پروستات را کاهش می‌دهد.

سه: اصلاح مشکلات رفتاری

عقیم‌سازی سگ‌های نر می‌تواند به برخی مسائل رفتاری آنها نیز کمک کند. عقیم کردن علاوه بر کاهش پرسه زدن در سگ‌های نر می‌تواند به کاهش یا حذف رفتارهای نامطلوب مانند بلند کردن پا و سوار شدن کمک کند.  همچنین عقیم کردن ممکن است رفتار پرخاشگرانه را در برخی از سگ‌ها کاهش دهد. ماده های عقیم شده نیز کمتر به گشت و گذار می‌پردازند.

بعد از عقیم‌سازی معمولا رفتارهای تهاجمی سگ کمتر شده و آنها صمیمی و دوستانه‌تر می‌شوند. سگ‌های عقیم نشده، به ویژه سگ هایی که در چرخه فحل هستند، رویکرد تهاجمی‌تری اتخاذ می‌کنند. با عقیم کردن سگ‌ها، عصبی بودن و اضطراب آنها از بین می‌رود.

عقیم سازی سگ در چه سنی باید انجام شود؟

بهتر است در این زمینه با دامپزشک خود مشورت کنید اما متخصصان سگ AKC (بزرگترین انجمن سگ‌ها در آمریکا) توصیه می‌کنند عقیم‌سازی سگ‌های نر و ماده بعد از بلوغ انجام شود. مزایای عقیم‌سازی پس از بلوغ می‌تواند شامل کاهش مشکلات فیزیکی ارتوپدی، کاهش احتمالی سرطان‌های خاص در نژادهای خاص و بهبود رفتار احتمالی باشد

بسیاری توصیه می‌کنند که توله‌های ماده قبل از اولین چرخه فحل عقیم شوند، که این ممکن است در اوایل 5 ماهگی رخ دهد. با این حال، شواهد علمی نشان می‌دهند که این سن برای عقیم‌سازی هنوز پایین است چون ممکن است اجازه رشد و تکامل معمول به سگ‌ها را ندهد. اگر تصمیم به عقیم کردن سگ خود دارید، باید با پرورش دهنده و دامپزشک خود مشورت کنید تا مناسب‌ترین سن برای این روش جراحی را تعیین کنید.

دوران نقاهت عقیم سازی سگ چقدر است؟

پس از جراحی عقیم‌سازی سگ ماده، برخی از کلینیک‌ها توصیه می‌کنند که سگ شما را یک شب تحت مراقبت نگه دارند، در حالی که برخی دیگر به سگ اجازه می‌دهند در همان روز عمل به خانه برود. سگ شما ممکن است بعد از جراحی کمی ناراحتی داشته باشد و دامپزشک ممکن است داروهای ضد درد ارائه دهد.

همچنین  دامپزشک ممکن است سگ شما را با یک قلاده محافظ به خانه بفرستد تا از لیسیدن محل برش جلوگیری کند. سگ احتمالاً باید فعالیت خود را برای 7 تا 10 روز در حین بهبودی محدود کند. دامپزشک شما ممکن است از شما بخواهد که برای یک ویزیت دیگر بازگردید تا بررسی کند که سگ شما چقدر خوب شده است و نهایتا بخیه‌ها را بردارد.

مشاهده
راهنمای نگهداری از سگ در فصل تابستان و هوای گرم

برای سگ‌های نر عمل عقیم‌سازی اگر هیچ عوارضی ایجاد نکند، می‌توانند در همان روز عمل مرخص شوند و به خانه بروند. دامپزشک در مورد داروهای ضد درد و مراقبت‌های بعدی سگ با شما صحبت خواهد کرد. او احتمالاً توصیه می‌کند که فعالیت سگ را برای چند روز محدود کنید تا برش بهبود یابد. همچنین دامپزشک ممکن است سگ شما را با یک قلاده محافظ به خانه بفرستد تا از لیسیدن برش کمک کند. مانند بسیاری از جراحی‌ها، ممکن است دامپزشک شما را برای ویزیت بعدی برای مشاهده نحوه بهبودی برش و برداشتن بخیه‌ها از شما بخواهد.

اقدامات لازم قبل از عقیم سازی سگ

برای اطمینان از انجام عمل بی دردسر و ایمن عمل عقیم سازی سگ، قبل از جراحی باید اقدامات احتیاطی خاصی رعایت شود:

  • دامپزشکان توصیه ‌می‌کنند که شب قبل از جراحی به سگها آب یا غذا داده نشود. به این دلیل که ممکن است در هنگام انجام جراحی استفراغ و آسپیراسیون ایجاد شود.
  • اگر باکس حمل سگ ندارید، حتما یکی تهیه کنید. چون بعد از جراحی عقیم سازی سگ‌ها نباید با حرکات بیش از حد به خود استرس وارد کنند. اگر برای اولین بار است که سگ شما از باکس حامل استفاده می‌کند، می‌توانید قبل از عمل جراحی برای عادت دادن آنها به باکس آموزش دهید.
  • صاحبان سگ باید پیش از عمل از داشتن بالش، پتو و ملحفه کافی برای سگ اطمینان حاصل کنند تا دوستان وفادار ما پس از جراحی بتوانند در محیطی تمیز استراحت کنند و از هر گونه آلودگی به دوره باشند تا خطر ایجاد عفونت به صفر برسد.

اقدامات لازم پس از عقیم سازی سگ

سگ‌ها معمولاً پس از عقیم شدن نیاز به توجه و مراقبت کامل دارند چون آنها تحت فعالیت محدودی قرار خواهند گرفت ممکن است پس از جراحی احساس سردرگمی و بدخلقی  کنند. این عمدتا به دلیل اثرات پس از بیهوشی است که تا 24 ساعت پس از جراحی همچنان در سیستم آنها وجود دارد. شما باید همه چیزهایی را که دوست وفادار شما برای استراحت راحت بعد از جراحی نیاز دارند را فراهم کنید:

  • یک رژیم غذایی تحت نظارت و کنترل شده باید برای سگ‌ها پس از جراحی در دستور کار قرار بگیرد تا مطمئن شویم که پشمالو آب یا غذا بیش از حد مصرف نمی‌کند، چون ممکن است باعث استفراغ شود. این نکته را هم فراموش نکنید که ممکن است برخی از سگ‌ها بعد از عمل از غذا خوردن امتناع کنند، در این صورت بهتر است با یک دامپزشک مشورت کنید که پس از بررسی دقیق، درمان مناسب را توصیه کند.
  • بعد از عمل عقیم سازی سگ معمولا به 10 روز استراحت نیاز دارد. پس بهتر است محیطی در خانه فراهم کنید که سگ زیاد نتواند جابه‌جا شود. شاید بهتر باشد گزینه‌های مانند قفس سگ را مورد نظر قرار دهید. برای سگ های ماده، برش‌ها در قسمت پایین شکم و برای سگ‌های نر روی کیسه بیضه آنها وجود دارد. این برشپ‌ها به هر حال نباید باز شوند، به همین دلیل است که از انجام هر گونه فعالیتی که به حرکت بیش از حد نیاز دارد منع می شوند. صاحبان حیوانات خانگی نباید آنها را بدون افسار بیرون بگذارند و همیشه باید مراقب آنها باشند.
  • دامپزشکان توصیه‌می‌کنند که سگ‌ها پس از عقیم سازی و در دوران نقاهت در کنار سگ‌های دیگر بدون مراقبت رها نشوند، چون ممکن است سعی کنند روی یکدیگر سوار شوند یا بین آنها نزاع رخ دهد. که هر دوی این‌ها باعث آسیب به سگ عقیم شده شده می‌شود، زیرا آنها نمی‌توانند بدن خود را با حرکات بیش از حد بعد از جراحی تحت فشار قرار دهند. برش ها می‌توانند به راحتی از هم جدا شوند و احتمال عفونی شدن آن زیاد است.
  • باید اطمینان حاصل شود که هیچ مایعی با برشهای جراحی سگ تماس نداشته باشد. در عمل عقیم سازی سگ از چسب جراحی خاصی روی برش‌ها استفاده می‌شود که از هر گونه عفونت محافظت کند. این چسب در تماس با هر مایعی به راحتی حل می‌شوند. پس سگها حداقل تا 10 روز اول پس از جراحی نباید حمام شوند و از همه مهمتر باید اطمینان حاصل کنید که سگ‌ها برش‌ها را لیس نمی‌زنند. برای جلوگیری از این امر، می‌توان یک یقه الیزابتی خریداری کرد که بسیار کمک خواهد کرد.
  • اگر متوجه قرمزی، تورم یا ترشح در محل جراحی شدید، یا اگر برش باز شد، لطفاً فورا با دامپزشک خود تماس بگیرید. همچنین اگر سگ شما بی‌حال است، کاهش اشتها دارد، استفراغ می‌کند یا اسهال یا هر گونه نگرانی دیگر پس از جراحی دارد، به دامپزشکی مراجعه کنید.
مشاهده
همه ویژگی‌های نژاد پامرانین؛ پشمالوی خندان

آیا جراحی عقیم سازی سگ خطرناک است؟

عقیم‌سازی سگ یکی از رایج‌ترین جراحی‌های سگ‌هاست؛ خوشبختانه با علم و تجهیزات امروز عقیم سازی عملی ایمن و کم ریسک محسوب می‌شود. اما طبق گفته AVMA، همیشه درجاتی از خطر برای حیواناتی که تحت عمل جراحی و با بیهوشی عمومی قرار می‌گیرند، وجود دارد. برای پیشگیری از عوارض عقیم سازی سگ باید قبل از انجام عمل جراحی برای اطمینان از سلامت عمومی یک معاینه فیزیکی کامل از سگ انجام شود. همچنین ممکن است آزمایش خون توصیه شود تا اطمینان حاصل شود که سگ هیچ مشکلی عمومی جسمانی ندارد و برای عمل آماده است.

باورهای غلط درباره عقیم سازی سگ

متاسفانه تعدادی از تصورات غلط در مورد عقیم سازی سگ ها همچنان وجود دارد. یکی از رایج ترین باورها این است که سگ عقیم شده چاق می‌شود. اما تا زمانی که صاحبان سگ مقدار مناسب ورزش و رژیم غذاییی متناسبی به سگ را ارائه دهند، مشکلی پیش نخواهد آمد.

تصور غلط دیگر این است که عقیم کردن شخصیت سگ را تغییر می‌دهد. این هم درست نیست. عقیم سازی تنها برخی از رفتارهای تهاجمی سگ را کمتر می‌کند و هیچ تاثیر محسوسی روی شخصیت دوست پشمالوی شما نخواهد گذاشت.

هزینه عقیم کردن یا عقیم کردن سگ شما چقدر است؟

هزینه عقیم کردن یا عقیم کردن سگ بسته به منطقه جغرافیایی شما و همچنین اندازه سگ بسیار متفاوت است. کلینک‌های دامپزشکی در حال حاضر چیزی حدود 800 تا دو میلیون تومان را برای هزینه عقیم‌سازی دریافت می‌کنند. همان‌طور که اشاره شد این رقم برای دامپزشکی‌های مختلف، متفاوت است. اگر درباره هزینه‌های عقیم‌سازی سگ نگرانی دارید، بهتر است کمی تحقیق کنید و با چند دامپزشکی تماس گرفته و از آخرین قیمت‌ها مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ذخیره پست
پسندیدن