جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

0

بسیاری از حامیان حیوانات در سراسر دنیا، این روزها تلاش می‌کنند تا با اطلاع‌رسانی، افرادی را که علاقه و امکانات قبول سرپرستی حیوانات را دارند، تشویق کنند که به جای خرید حیوانات، آنها را به سرپرستی بگیرند. بسیاری از حیوانات در پناهگاه‌ها و خیابان‌ها به حمایت و مراقبت ما نیاز دارند؛ از طرف دیگر خرید حیوانات باعث می‌شود برخی از افراد سودجو برای فروش بیشتر، حیوانات را برای فرزندآوری آزار دهند. گربه‌ها یکی از محبوب‌ترین حیواناتی هستند که در کنار انسان‌ها زندگی می‌کنند و خیلی از خانواده‌ها مسئولیت نگهداری از این دوستان پشمالو را به عهده می‌گیرند.

برای برخی از افراد نژاد گربه عامل مهمی برای انتخاب آنهاست. ممکن است بعضی‌ها فکر کنند که گربه‌های خیابانی گزینه مناسبی برای نگهداری در خانه نیستند؛ در حالی که گربه‌های خیابانی مثل گربه DSH و گربه DLH می‌توانند گربه‌های خانگی مناسبی برای ما باشند. آنها بازیگوش و بامزه هستند، محبت ما را درک می‎کنند و در عین حال وابستگی زیاد از حد به ما پیدا نمی‌کنند. خیلی از این گربه‌ها در خیابان و در معرض آسیب‌های متعددی هستند و انتخاب آنها برای سرپرستی، زندگی خوبی به آنها هدیه خواهد کرد و برای ما هم محبت و شادی زیادی به همراه خواهد داشت. اما برای آوردن آنها به خانه باید به برخی نکات هم توجه کنیم که در ادامه درباره آنها صحبت خواهیم کرد.

چطور به گربه خیابانی نزدیک شویم؟

اکثر گربه‌هایی که ما در خیابان‌های شهر خودمان می‌بینیم، گربه‌های اهلی هستند، اما ممکن است بین آنها گربه وحشی هم وجود داشته‌باشد. گربه‌های وحشی اجتماعی نیستند و احتمالا با ما ارتباط برقرار نمی‌کنند و حتی اگر برای نگهداری از آنها تلاش کنیم هم در نهایت ناامید خواهیم شد. اگر می‌خواهیم از بین گربه‌های خیابانی، گربه‌ای را به سرپرستی بگیریم، می‌توانیم از بچه‌ گربه‌ها یا آنهایی که نیاز به مراقبت بیشتری دارند انتخاب کنیم.

برخی از گربه‌های خیابانی به ویژه آنهایی که ضعیف‌تر و ناتوان‌تر هستند، ممکن است خجالتی باشند و به ما نزدیک نشوند. برای جلب اطمینان آنها می‌توانیم غذایی را نزدیک به خانه خودمان قرار دهیم تا آنها کم‌کم به ما اعتماد کنند. گربه‌هایی که زمان زیادی بیرون از خانه زندگی کرده‌اند زمان بیشتری طول می‌کشد تا به ما و فضای داخل خانه عادت کنند. آنها ممکن است به ما نزدیک شوند، غذا را بردارند و بروند، اما داشتن یک روتین مناسب برای غذا گذاشتن، آنها را پیش ما برمی‌گرداند.

مشاهده
تلفن و آدرس تمام دامپزشکی‌های شبانه‌‌روزی تهران [بهار ۱۴۰۳]

چطور گربه خیابانی را به دامپزشکی ببریم؟

یکی از نکات مهمی که باید در نظر بگیریم این است که بچه گربه‌ها در سنین بسیار کم نباید از مادرشان جدا شوند؛ به همین دلیل اگر گربه‌ کوچکی را دیدیم که به نظر کمتر از یک ماه سن دارد و مادرش همراه اوست، نباید به بچه گربه دست بزنیم. اما اگر مطمئنیم که بچه گربه مادر ندارد و ما آماده قبول سرپرستی او هستیم و یا گربه آسیب‌دیده و زخمی است می‌توانیم برای بردن او به دامپزشکی اقدام کنیم. برای بردن گربه به دامپزشکی بهتر است ابتدا اطمینان او را با غذا دادن و نوازش کردن جلب کنیم و پس از آن برای گرفتن او اقدام کنیم.

برای جابه‌جا کردن این دوستان پشمالو و بردن آنها برای درمان بهتر است از باکس‌های مخصوص به حیوانات خانگی و یا ظرف‌های محکم و در بسته که کف آن با ملافه یا پارچه نرم پوشیده شده‌‌است، استفاده کنیم. ممکن است نتوانیم به راحتی آنها را با دست بگیریم، در این صورت می‌توانیم برای آنها با غذا، تله‌ای درون باکس درست کنیم. معاینه، درمان، اتمام دوره واکسیناسیون و عقیم سازی گربه، نقش زیادی در سلامتی او دارد؛ پس زمانی که گربه‌ای را به سرپرستی قبول می‌کنیم، باید نکات مربوط به سلامتی او را جدی بگیریم و با ترفندهای مختلف او را به رفتن به دامپزشکی عادت دهیم.

آیا گربه‌های خیابانی کثیف هستند؟

گربه‌ها زمان زیادی را در طول روز صرف تمیز کردن خودشان می‌کنند و گربه‌های DSH و DLH هم که در خیابان زندگی می‌کنند از این قاعده مستثنی نیستند؛ اما از آنجایی که گربه‌های خیابانی ممکن است در جوی آب، در خیابان و کنار زباله‌ها زندگی کنند و بخوابند، احتمال کثیف شدن آنها بیشتر می‌شود. یکی از نشانه‌هایی که به ما کمک می‌کند تشخیص دهیم که گربه‌ای که می‌بینیم در خیابان زندگی می‌کند یا خیر همین موضوع است؛ معمولا محل زندگی گربه‌هایی که خیس یا کثیف هستند، خیابان است. زمانی که گربه‌ای را برای نگهداری انتخاب می‌کنیم باید بررسی کنیم که در بدنش میکروچیپ وجود دارد یا نه. این راه روش دیگری است که می‌توان گربه‌ای که صاحبانش را گم کرده‌است را از گربه‌ای را که در خیابان زندگی می‌کند، تشخیص داد.

مشاهده
7 راه‌حل ساده برای رژیم گربه خانگی

چگونه گربه خیابانی را بشوییم؟

گربه‌های خیابانی ممکن است علاوه بر آلودگی‌های فیزیکی، مشکلاتی مانند انگل و بیماری‌های مختلف را هم به همراه داشته‌باشند؛ به همین دلیل لازم است که تا زمانی که دامپزشک گربه را معاینه نکرده و واکسن های گربه تزریق نشده، جدا از دیگر گربه‌ها یا حیوانات خانه نگهداری شود. برای شست و شوی گربه، به ویژه در روزهای ابتدایی می‌توان به دامپزشکی مراجعه کرد؛ اما اگر می‌خواهیم این کار را در خانه انجام دهیم بهتر است چند نکته را در نظر بگیریم. گربه احتمالا علاقه زیادی به حمام ندارد؛ به همین دلیل بهتر است در زمان شست و شو با گربه حرف بزنیم و او را آرام کنیم.

اگر گربه مقاومت زیادی در برابر حمام داشته باشد ممکن است در جنگ و جدال به ما آسیب بزند؛ در این شرایط بهتر است پاهای گربه را بشوییم و ادامه کار را به روز دیگری بسپریم. اگر گربه آرام تر بود می‌توانیم از قسمت به گردن به پایین بدن او را خیس کنیم و با شامپو یا مواد شوینده خصوص، در جهت خواب موهای بدنش، گربه را بشوییم. صورت گربه بهتر است با آب و پارچه یا لیف مخصوص شسته شود و مهم است که دقت کنیم که شامپو به چشم، گوش یا بینی گربه نفوذ نکند. در پایان باید آب بدن گربه را با حوله ضخیم بگیریم و برای خشک شدن کامل موهای گربه می‌توانیم از باد سشوار با دمای کم و با فاصله از بدن او استفاده کنیم.

تربیت گربه خیابانی

زمانی که یک دوست پشمالو از خیابان به خانه ما می آید، بهتر است به او زمان بدهیم تا به تغییرات محیط زندگیش عادت کند. ممکن است روزهای اول جایی از خانه پنهان شود تا کم‌کم به ما، شرایط زندگی و صداهای جدید خو بگیرد. اگر در روزهای اول گربه بی‌قرار بود می‌توانیم برای نگهداری او از باکس استفاده کنیم. در این زمان بهتر است در نزدیکی باکس وقت بگذرانیم و با صدای آرام با گربه حرف بزنیم.

مشاهده
رمزگشایی دکتر هریوت از زبان بدن و رفتار گربه‌ها

به مرور که گربه آرام‌تر شد می‌توانیم در باکس را باز کنیم و اجازه دهیم گربه خودش کم‌کم بیرون بیاید. برای این که گربه به ما نزدیک‌تر شود می‌توانیم غذای گربه را در مسیری به سمت خودمان بچینیم و روی زمین دراز بکشیم تا در نظر او کوچک‌تر به نظر بیاییم. تعامل با ما نباید به یک امر اجباری برای گربه تبدیل شود، بهتر است صبور باشیم و برای این کار زمان بگذاریم. معمولا گربه‌ها ظرف مدت چند روز به وضعیت جدید عادت می‌کنند و آرام‌تر می‌شوند؛ با این حال در روزهای اول بهتر است برای نوازش و بغل کردن گربه از حوله یا پارچه ضخیم استفاده کنیم و زمانی که او را در آغوش می‌گیریم کمی غذا یا خوراکی تشویقی به او بدهیم.

گربه‌های خیابانی به جست‌وخیز و بازی عادت دارند؛ به همین خاطر بهتر است ما هم وسایل بازی و سرگرمی را برایشان فراهم کنیم و هر روز زمانی را برای بازی با آنها در نظر بگیریم. گربه‌ها حیوانات شکمویی هستند و می‌توان با استفاده از غذا و خوراکی‌های تشویقی با آنها ارتباط بیشتری برقرار کرد. از آنجایی که برخی گربه‌ها ممکن است نیازهای خاصی داشته باشند، غذای گربه بهتر است با مشورت با دامپزشک انتخاب شود. استفاده از غذاهای خشک یا تر مخصوص به گربه می‌تواند مواد لازم برای بدن او را تامین کند. همچنین پختن غذا در خانه در صورتی که همه مواد مغذی را در بر بگیرد، می تواند هزینه نگهداری از گربه را هم مدیریت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ذخیره پست
پسندیدن