جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

0

همان‌طور که حتما تا به حال متوجه شدید عقیم سازی گربه بسیار مهم است و برای اطمینان از سلامت و طول عمر گربه یک مورد حیاتی است. اما اگر یگ گربه بالغ به سرپرستی گرفته باشید از کجا باید بفهمید که گربه عقیم شده یا خیر؟ تشخیص اینکه گربه عقیم شده است یا خیر شاید کار چندان ساده‌ای نباشد در این مقاله به شما خواهیم گفت که چطور با توجه به بدن و رفتار گربه بفهمید که پشمالو عقیم شده یا خیر.

راه‌های تشخیص گربه عقیم شده

هم علائم فیزیکی و هم رفتاری وجود دارد که نشان می‌دهد گربه عقیم شده یا خیر. مثلا اگر یک گربه نر در حال سوار شدن به گربه‌های دیگر (نر یا ماده) به طور منظم و پرخاشگرانه باشد، این احتمال وجود دارد که عقیم نشده باشد. یا اگر گربه طوری رفتار می‌کند که انگار در دوران فحل (دوران تمایل به آمیزش جنسی) است، احتمالاً نشانه آن است که عقیم نشده؛ ویژگی‌های رفتاری مشترکی برای گربه‌های نر و ماده که اصطلاحا در فحل هستند وجود دارد که عبارتند از:

تحریک پذیری: گربه‌ها در فحل تحریک‌پذیر و تهاجمی‌تر می‌شوند. آن‌ها ممکن است بی‌قرار در خانه حرکت کنند؛ به ظاهر می‌خواهند بیشتر بازی کنند، اما تمرکز برایشان مشکل است. همچنین ممکن است شما را در شب با پریدن دور تخت و جلب توجه بیدار نگه دارند.

رفتار بیش از حد محبت آمیز: اگرچه گربه‌ها موجودات کاملاً منزوی و ضداجتماعی نیستند، اما بسیاری از منتقدان آنها ادعا می‌کنند که آنها زیاد محبت آمیز با انسان‌ها رفتار نمی‌کنند. با این حال، زمانی که گربه‌ها در فحل هستند در گرما هستند، به صورت خیلی بانمکی با سر به شما ضربه می‌زنند و خودشان را به شما می‌مالند.

مشاهده
آیا گربه‌های خیابانی شادتر هستند؟

ناله و آواز شبانه: برخی از گربه‌ها، به ویژه نژادهای سیامی و برمه‌ای، بیشتر اهل آواز و میومیو کردن‌های آن‌چنانی هستند. اما در طول چرخه فحل، آوازخواندن و سروصدای گربه‌ها بیشتر از همیشه می‌شود. این امر به ویژه در شب‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد.

لیسیدن اندام تناسلی: گربه‌های ماده که در فحل هستند خون ترشح می‌کنند و به همین دلیل اندام تناسلی ملتهب می‌شود. به همین دلیل گربه‌های ماده هم به دلایل بهداشتی و هم به دلایل کاهش استرس، قسمت‌های تولید مثل خود را می‌لیسند.

زمان بیشتری در خارج از منزل: گربه‌هایی که در فحل هستند ممکن است به دنبال گربه‌هایی برای جفت‌گیری بروند. اگر هیچ گربه‌ای در خانه وجود نداشته باشد که بتواند جفت گیری کند، آنها احتمالاً زمان زیادی را صرف تلاش برای فرار می‌کنند تا این کار را انجام دهند.

به طور کلی می‌توانیم با مشاهده این ویژگی‌های رفتاری بگوییم که آیا گربه عقیم شده یا خیر. ضمن اینکه علائم فیزیکی نیز وجود دارد که باید به آنها هم دقت کنید. مثلا برای گربه‌های نر می‌توانید به جای برش جراحی روی کیسه بیضه دقت کنید. برای گربه‌های ماده هم در قسمت شکم جایی که رحم قرار دارد نشانه‌های برش جراحی را می‌توان دید. اگر عمل عقیم سازی به تازگی انجام شده باشد بسیار آسان است که بدانید گربه عقیم شده یا خیر. این به این دلیل است که منطقه جراحی به تازگی تراشیده شده و می توانید به راحتی آن را ببینید.

چرا مشاهده علائم فیزیکی عقیم سازی ساده نیست؟

شناسایی علائم فیزیکی عقیم سازی گربه شاید کار راحتی برای ما نباشد اما یک دامپزشک با معاینه دوست پشمالوی شما به سرعت می‌تواند بفهمد که گربه عقیم شده یا نه. به این دلایل شناسایی علائم فیزیکی عقیم سازی ممکن است چندان ساده نباشد:

  • جای زخم پس از عقیم‌سازی آشکار است، اما پس از مدتی محو می‌شود. این بدان معنی است که دیدن آن در بهترین زمان ممکن است دشوار باشد. هنگامی که خز و مو در اطراف محل جراحی رشد می‌کند، به خصوص در نژادهای مو بلند، تشخیص این امر حتی سخت تر می‌شود.
  • در برخی کشورها، کمپین‌های عقیم‌سازی فعالی وجود دارد که برای عقیم‌سازی گربه‌های خیابانی طراحی شده‌اند. آنها غالباً گوش گربه را سوراخ می‌کنند تا نشان دهند که عمل عقیم سازی قبلاً انجام شده است. با این حال، هر کشوری این کار را انجام نمی‌دهد.
  • برخی از گربه هایی که عقیم نشده‌اند، میل جنسی زیادی از خود نشان نمی‌دهند. این بدان معنی است که آنها ممکن است علائم آشکاری از قرار گرفتن در فحل را نشان ندهند، اما همچنان قادر به تولید مثل هستند.
مشاهده
هزینه نگهداری گربه دقیقا چقدر است؟ | بروزرسانی: تابستان ۱۴۰۳

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره عقیم سازی گربه؛ از دلایل تا هزینه عقیم‌ کردن

تعیین قطعی اینکه آیا گربه عقیم شده یا خیر

اگرچه راه های زیادی وجود دارد که می توانید با مشاهده رفتار و معاینه فیزیکی گربه مطمئن شوید که عقیم شده اما تنها راه برای اطمینان از اینکه گربه شما عقیم شده یا خیر، بردن او به دامپزشک است. آنها این کار را با انجام اسکن اولتراسوند انجام خواهند داد. با این روش ساده، بدون درد و غیر تهاجمی، آنها می‌توانند تعیین کنند که آیا رحم و/یا تخمدان‌ها در گربه‌های ماده برداشته شده‌اند یا نه و یا اینکه وازکتومی یا اختگی در گربه‌های‌نر انجام شده است.

اگر گربه جدیدی در خانواده دارید، در هر صورت باید آنها را نزد دامپزشک ببرید تا بتوانند واکسیناسیون و نیازهای کرم‌زدایی خود را برآورده کنند. بسیاری از کلینیک‌ها سونوگرافی انجام می‌دهند و ممکن است این را در معاینه خود لحاظ کنند.

برخی از گربه‌ها ممکن است تحت عقیم سازی شیمیایی قرار گرفته باشند. در گربه‌های نر، اخته کردن شیمیایی شامل تزریق مواد شیمیایی به بیضه‌ها برای شروع نکروز و غیرفعال کردن آن‌ها است. اگر چنین باشد، باز هم باید بتوان با سونوگرافی تشخیص داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ذخیره پست
پسندیدن