جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

0

آیا گربه شما از جعبه خاک یا همان جعبه ادرار استفاده نمی‌کند؟ گربه‌ها به دلایل مختلف از جعبه خاک خود استفاده نمی‌کنند، از جمله مشکلات مربوط به جعبه، تغییرات در محیط داخل یا خارج از خانه (به عنوان مثال، حیوان خانگی جدید در خانه) و برخی عوامل پزشکی. برای درمان مشکل جعبه ادرار گربه ممکن است مجبور شوید چندین احتمال را بررسی کنید تا متوجه شوید که گربه شما چه چیزی می‌خواهد به شما بگوید، اما اغلب مشکلات به راحتی قابل حل هستند.

علت استفاده نکردن گربه از ظرف خاک

به یاد داشته باشید که گربه‌ها با عدم استفاده از جعبه خاک عمدا نمی‌خواهند شما را آزار دهند. پس تنبیه یا پرخاش، رفتار گربه را متوقف یا اصلاح نمی‌کند. از آنجایی که بیشتر موارد اجتناب از استفاده از جعبه خاک مربوط به استرس است، تنبیه فقط استرس را (برای شما و بچه گربه‌تان) افزایش می‌دهد و تشخیص علت واقعی را سخت‌تر می‌کند. در ادامه با هم برخی از دلایل شایع استفاده نکردن گربه از جعبه ادرار را باهم مرور می‌کنیم و سعی می‌کنیم راه‌ حل برطرف کردن این مسکل را به شما نشان دهیم.

اول: رد کردن مشکلات سلامتی گربه

اولین قدم این است که بچه گربه خود را برای یک معاینه فیزیکی کامل به دامپزشک خود ببرید. چندین شرایط پزشکی ممکن است منجر به عدم استفاده گربه از جعبه خاک شود، بنابراین قبل از بررسی سایر علل احتمالی، باید احتمال بیماری را رد کنید. خبر خوب این است که اکثر شرایط پزشکی که باعث نقص در استفاده از جعبه ادرار می شوند، به راحتی و با هزینه کم قابل درمان هستند.

مشاهده
بهترین تمرین‌ها برای فعال و سالم نگه داشتن گربه

برخی از علائمی که نشان می‌دهد گربه شما ممکن است نیاز به مراجعه فوری به دامپزشک داشته باشد عبارتند از: زور زدن برای ادرار کردن، لیسیدن بیش از حد ناحیه تناسلی او و وجود خون در ادرار. نکته بعدی که باید در نظر بگیرید این است: آیا گربه شما عقیم شده؟ بچه گربه‌هایی که عقیم نشده‌اند ممکن است به احتمال زیاد عادات ادرار نامناسب داشته باشند.

دوم: مشکل از جعبه خاک گربه است؟

در قدم بعدی وقتی مطمئن شدید که مشکل مربوط به بیماری نیست، توجه خود را به خود جعبه خاک معطوف کنید، زیرا بسیاری از مواقع مشکل همینجاست! گربه ممکن است جعبه خاکش را دوست نداشته باشد یا از محلی که در خانه برای ظرف خاک گربه در نظر گرفته شده، راضی نباشد. یا شاید هم فقط جعبه تمیز نباشد. در ادامه برخی مشکلاتی که ممکن است ناشی از خوب نبودن حعبه خاک گربه باشد را با هم بررسی می‌کنیم:

تعداد جعبههای خاک گربه نیز مهم است. فراموش نکنید هر گربه باید ظرف خاک مخصوص خود را داشته باشد. بنابراین اگر بیش از یگ گربه دارید باید بیش از یک جعبه تهیه کنید. اما حالت ایده‌آل این است که برای گربه دو ظرف خاک درنظر بگیرید. چون برخی از گربه ها ترجیح می‌دهند در یک جعبه ادرار کنند و در جعبه دیگر مدفوع کنند.

تغییر جعبه گربه نیز مهم است؛ اگر اخیراً برند یا نوع بستر را تغییر داده‌اید، ممکن است مشکل همین باشد. بسیاری از گربه‌ها ترجیحات خاصی در مورد ظرف خاک دارند. گربه‌ها بینی‌های حساسی دارند و علاقه‌ای به عطرهای شیمیایی و باکس‌های معطر ندارند. مطالعات نشان داده‌اند که جذاب‌ترین نوع جعبه خاک برای بیشتر گربه‌ها، بستر بدون عطر  همراه با شن‌های ریز است.

مشاهده
تلفن و آدرس تمام دامپزشکی‌های شبانه‌‌روزی تهران [بهار ۱۴۰۳]

اندازه جعبه خاک مهم است؛ خیلی از جعبه‌های ادرار گربه که در بازار عرضه شده برای نگهداری راحت گربه‌های بالغ بسیار کوچک هستند، بنابراین یک جعبه بزرگ را امتحان کنید.. علاوه بر این، برخی از گربه‌ها، به ویژه گربه‌های مسن یا دارای اضافه وزن، به سختی وارد جعبه‌های ادرار با دیواره‌های بلند می‌شوند.

جعبه خاک گربه بدون سرپوش را در نظر بگیرد چون گربه‌ها تقریباً همیشه یک جعبه بستر باز و بدون سرپوش را ترجیح می‌دهند. لیترباکس‌های محصور، بوهایی را که گربه ها دوست ندارند را در خود نگه می‌دارند و محیطی ماخوشایند برای گربه ایجاد می‌کنند. ضمن اینکه برخی از گربه‌ها هنگام ادرار کردن احساس می‌کنند که نیاز به صاف ایستادن دارند و احساس راحتی نمی‌کنند که در یک جعبه سرپوشیده قرار بگیرند.

محل نگهداری جعبه ادرار هم خیلی مهم است. گربه‌ها بنده عادت هستند و دوست‌ندارند تغییری در روتین آنها صورت گیرد پس جعبه ادار را ترجیحا جابه‌جا نکنید. اگر مجبورید جعبه را جابجا کنید، این کار را به تدریج انجام دهید تا به گربه فرصت دهید تا خود را با محل جدید تنظیم کند.

قرار دادن جعبه در جاهای خلوت خانه را حتما در نظر بگیرید. جعبه‌ها را در مکان‌های ساکتی که کمی حریم خصوصی دارند، دور از محل آب و غذای گربه‌تان قرار دهید. از مناطق پر تردد یا مناطق پر سر و صدا مانند آشپزخانه یا حال خودداری کنید. همچنین از قرار دادن جعبه ادرار در جای تنگ خودداری کنید. یعنی مثلا در سه کنج دیوار قرار ندهید. چون بچه گربه شما ممکن است احساس کند که هیچ راه فراری از چنین موقعیت آسیب پذیری وجود ندارد.

مشاهده
از کجا بفهمیم گربه عقیم شده است؟

باید به تمیزی جعبه خاک هم توجه کنید؛ از آنجایی که گربه‌ها بسیار سخت‌گیر هستند، باید جعبه‌های ادرار را تا حد امکان تمیز نگه دارید. جعبه را با صابون ملایم و کم عطر حداقل یک بار در هفته تمیز کنید. اصلا از سفید کننده یا محصولات مبتنی بر آمونیاک استفاده نکنید.

نکته پایانی اینکه هنگام خرید جعبه و بستر خاک گربه چندان به قیافه و ظاهر آن توجه نکنید و فقط و فقط بر کارایی جعبه تمرکز کنید. یک بستر خاک ممکن است خیلی بامزه و جذاب به نظر برسد و شما با خود فکر کنید ممکن است محیط خانه‌تان را هم زیاتر کند اما این باکس می‌تواند برای گربه کوچک باشد و به خاطر فضای محصور شرایط ناخوشایندی برای گربه ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ذخیره پست
پسندیدن