جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

2

یکی از مهم‌ترین اهدافی که سازمان‌ها و شرکت‌ها دارند، فراهم کردن محیطی مناسب برای حضور کارمندان است. طی چند سال اخیر، به ویژه از زمانی که برای برخی موقعیت‌های شغلی، امکان دورکاری یا ترکیبی از حضور و دورکاری فراهم شده، صاحبان مشاغل در تلاش هستند که محیط سازمان را به فضایی دلچسب، پر نشاط و همراه با آرامش تبدیل کنند تا گروه‌های مختلف زمان بیشتری در کنار هم بگذرانند و با انجام فعالیت‌های مشترک، بازدهی سازمان را افزایش دهند.

برای رسیدن به این هدف، در طول سال‌های گذشته، شرکت‌ها روش‌های مختلفی را امتحان کرده‌اند که برخی از آنها نتایج مثبتی داشته و بعضی از آنها هم چندان کارساز نبوده‌است. در ادامه این مطلب در مورد موضوعی صحبت می‌کنیم که شاید در این بین، کمتر مورد توجه قرار گرفته باشد و آن موضوع، خط مشی محیط کار در برابر حیوانات خانگی کارمندان است.

نقش حیوانات خانگی در استخدام و ماندگاری نیروهای کار

آمارهای رسمی اعلام می‌کند که در حال حاضر 66 درصد از خانواده‌های آمریکایی صاحب حیوان خانگی هستند و این درصد در طول همه‌گیری ویروس کرونا در آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر، در خانواده‌ها و نسل‌های جدید به ویژه نسل Z افزایش هم پیدا کرده‌است. در روزهایی که بسیاری از کشورها در قرنطینه به سر می‌بردند، تصاویر بامزه‌ای از جلسات کاری آنلاین منتشر شد که افراد در حین جلسه، حیوانات خود را در آغوش گرفته‌بودند یا حیوانات در آن بین، اتفاقات جالبی را رقم می‌زدند.

پس از پایان روزهای همه‌گیری، بسیاری از شرکت‌ها از کارمندان خواستند به محل کار برگردند؛ این وضعیت مستلزم این بود که کارمندان حیوانات خود را تنها بگذارند و این اتفاق احساس گناه زیادی در افراد ایجاد کرد. در همان زمان یک تحقیق، ارتباط بین افزایش احساس گناه و تنها گذاشتن حیوانات خانگی در بین پرستاران دامپزشکی‌ها را تایید کرد.

اهمیت حضور حیوانات خانگی برای کارمندان باعث شد نظرسنجی‌های مختلفی انجام شود که اکثر آنها تایید کرده‌اند که بسیاری از افراد نه تنها برنامه روزانه خود را براساس برنامه و کیفیت زندگی حیوان خانگی خود می‌چینند، بلکه حضور این پشمالوهای دوست‌داشتنی، تصمیمات شغلی افراد را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مشاهده
10 کاری که سگ شما را فوق‌العاده خوشحال می‌کند

در برخی از انجمن‌های گفت‌وگوی آنلاین در مورد این موضوع صحبت شده و حتی یکی از صاحبان حیوانات خانگی اظهار داشت که برای گذارندن وقت بیشتر با حیوان خانگی خود، کار تمام وقتش را در شیکاگو رها کرده و از این تصمیم بسیار راضی است. پژوهشگرانی در کالج لندن و دانشگاه ملی سنگاپور در یک همکاری، مقاله‌ای منتشر کردند که در آن به حضور حیوانات خانگی کارمندان در محیط کار، به عنوان یک ویژگی رقابتی در شرکت‌ها پرداخته شده‌است.

استقبال از حضور حیوانات خانگی می‌تواند فواید زیادی داشته‌باشد و این موضوع در مطالعات مختلف مورد تایید قرار گرفته‌است. طبق نتایج این پژوهش‌ها، علاوه بر استارتاپ‌ها و محیط‌های کاری جوان‌تر، در محیط‌های سنتی، دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و زندان‌ها هم حضور حیوانات، تعهد کاری کارکنان و رضایت شغلی آنها را افزایش داده و از تصمیم آنها به ترک محل کار، می‌کاهد.

حیوانات خانگی رفاه محیط کار را افزایش می‌دهند

نظرسنجی‌های دانشگاهی و ملی که در آمریکا انجام شده نشان می‌دهد اکثر  کارمندان معتقدند که حیوانات خانگی، محیط کاری را دلپذیرتر و اجتماعی‌تر می‌کنند. تجزیه و تحلیل این نتایج از کاهش استرس در محیط کار، افزایش تعامل کاری و همچنین کیفیت زندگی کارمندان در سایه حضور حیوانات خانگی خبر می‌دهد.

در همین راستا، یک تحقیق نشان می‌دهد که حضور سگ‌ها در بیمارستان‌ها، افزایش حس موفقیت کارمندان، نگرش‌های شغلی مثبت و سطح بالاتر سلامت روان کارمندان را به دنبال داشته‌است. توجه سازمان به حیوانات خانگی حتی افرادی که خودشان حیوان خانگی یا تعامل چندانی با حیوانات ندارند را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد، زیرا به آنها نشان می‌دهد که کارفرمایان رفاه کارکنان را در اولویت قرار می‌دهند.

حیوانات خانگی، برقرارکنندگان ارتباط بین کارمندان

در بسیاری از تحقیقاتی که در زمینه تاثیرات حضور حیوانات خانگی در محیط کار انجام شده‌است، کارمندان، وجود حیوانات در محیط کار را تسهیل کننده ارتباط بین کارمندان دانسته‌اند. این افراد بیان می‌کنند که حضور حیوانات خانگی به عنوان کاتالیزوری برای شکل‌گیری گفت‌وگوها عمل کرده، باعث به اشتراک‌گذاری اطلاعات و تجربیات می‌شود، پیوند دوستی بین کارمندان را تقویت می‌کند و احساس انزوای افراد را کاهش می‌دهد.

مشاهده
سگ و گربه می‌توانند شیر پاستوریزه بخورند؟

برای تایید این نتایج، آزمایش‌های مختلفی انجام شده و در بسیاری از آنها روانشناسان دریافته‌اند که شرکت‌کنندگانی که وظایف تصمیم‌گیری را در سازمان به عهده داشتند، در حضور سگ‌ها، ارتباط تیم‌های خود را دوستانه‌تر و متمرکزتر ارزیابی کرده‌اند در حالی که بین افراد این گروه‌ها اعتماد بیشتری جریان داشته‌است.

افزایش سلامت جسمی و روانی کارمندان سازمان

یکی دیگر از تاثیرات حضور حیوانات در محیط‌های کاری، ارتقای سطح سلامت کارکنان چه در ابعاد جسمی و چه روانی است. مطالعات در این زمینه نشان می‌دهد که حیوانات برای کارکنانی که به مشکلات مزمن سلامتی، ناتوانی‌ و معلولیت و همچنین چالش‌های مختلف سلامت روان دچار هستند، همراهان خوب و بدون قضاوتی محسوب شده، فرصت ایجاد ارتباطات اجتماعی را برای آنها افزایش می‌دهند و همچنین احساس استقلال را در این افراد تقویت می‌کنند.

چالش‌های موجود در محیط کار دوست‌دار حیوانات

تا اینجا از فواید علاقه و توجه به حیوانات خانگی در سازمان‌ها گفتیم، اما بهتر از بدانیم که این تصمیم، چالش‌هایی هم به همراه دارد. برخی افراد به دلایل مختلف ممکن است با حضور حیوانات در محل کار موافق نباشند؛ دلایل سنتی، فرهنگی و مذهبی ممکن است باعث مخالفت افراد برای کار در کنار حیوانات باشد.

از طرف دیگر، برخی کارمندان ممکن است در صورت حضور حیوانات، محل کار را آلوده یا غیر حرفه‌ای تجسم کنند و یا از جمله افرادی باشند که نسبت به یک حیوان مشخص فوبیا یا ترس‌ زیادی داشته ‌باشند. اشخاصی هم هستند که حیوانات را دوست دارند اما حضور چند عضو پشمالوی پرجنب‌وجوش در محل کار تمرکزشان را بهم بزند و احساس کنند که برای یک کار مشخص باید زمان بیشتری صرف کنند.

یکی از مخالفان حضور حیوانات در محیط کار می‌گوید: زمانی که در کمپانی WeWork کار می‌کردم، برای تهویه هوا، درب را باز می‌گذاشتیم و حضور سگ‌ها با این که دلچسب و سرگرم‌کننده بود، اما وقت زیادی از ما می‌گرفت و از نظر من برای محیط کار مناسب نبود.

این تصمیم ممکن است برای شرکت‌هایی که مشتریان خارجی دارند، نیاز به سنجش بیشتری هم داشته‌باشند. مشتریانی که از کشورهای دیگر وارد محیط کار ما می‌شوند، فرهنگ‌های مختلفی دارند و این موضوع می‌تواند روی مراودات سازمانی تاثیر داشته‌باشد.

مشاهده
تمام واکسن‌های گربه، آخرین هزینه واکسیناسیون برای گربه

نظرات واقعی کارمندان درباره حضور پت در محل کار

برخی افراد در صورت عدم رضایت از موضوعی در محیط کار، نارضایتی خود را ابزار می‌کنند اما در هر محیطی، اشخاصی وجود دارند که به هر دلیلی نمی‌توانند ناراحتی خود را مطرح کنند. به همین دلیل برای مطالعه عمیق‌تر این موضوع، از طریق دفتر askamanager.com سوالات محرمانه‌ای از کارمندانی پرسیده‌شد که در سازمان‌هایی مشغول هستند که از سه ماه تا بیست سال پیش، قوانینی برای حضور حیوانات در آن محیط تصویب شده‌بود.

نظرات این کارمندان تجمیع شد و نتایجی که به دست آمد به چند شرط اشاره داشت که اگر رعایت شوند، حتی کارمندانی که رابطه چندانی با حیوانات خانگی ندارند، با حضور آنها موافقت می‌کنند. اولین اصل این بود که کارمندان استقلال کاری داشته‌باشند و در زمان کار، حیوانات برای آنها ایجاد مزاحمت نکنند؛ مورد دیگر این است که حیوانات فضایی داشته‌باشند که با حیوانات خانگی دیگر کارمندان و همچنین حیوانات محیط اطراف تنش و اضطراب نداشته‌باشند.

 مورد مهم‌تری که کارمندان در این نظرسنجی‌ها به آن اشاره کرده‌بودند این بود که قوانین منعطفی وجود داشته‌باشد که در صورت بروز مشکل ناشی از حضور حیوانات، بتوان آنها را تغییر داد.

ضوابط لازم برای حضور حیوانات خانگی در محل کار

اگر تصمیم دارید برای سازمان خود قوانینی در راستای حضور حیوانات خانگی وضع کنید، لازم است برخی نکات را در نظر بگیرید:

  • نیازهای کلی و منحصربه‌فرد سازمان خود را شناسایی کرده و در راستای براورده شدن آنها برنامه‌ریزی کنید.
  • زمان حضور کارمندان به همراه حیوانات خانگی‌شان را به صورت دقیق مشخص کنید.
  • مسئولیت‌های کارمندی که حیوان خود را به محل کار می‌آورد را تعیین کنید.
  • الزامات بهداشتی و رفتاری حیوانات را مشخص کنید.
  • تخلف‌های ممکن در زمینه حضور حیوانات شناسایی شده و عواقب آن را به صورت قانون وضع کنید.
  • نکات ایمنی در زمان حضور حیوانات را بررسی کرده و به تمامی کارمندان آموزش دهید.
  • جعبه کمک‌های اولیه در تمامی بخش‌های محل کار وجود داشته‌باشد.

با این که حضور حیوانات در محل کار فواید زیادی دارد، این تصمیم باید از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گیرد. تعداد شرکت‌هایی که دوست‌دار حیوانات خانگی هستند در سراسر دنیا در حال افزایش است و این حس را به کارمندان منتقل می‌کند که در فضا و فرهنگی ارتقا یافته مشغول به کار هستند؛ با این وجود چالش‌های این تصمیم براساس شرایط هر سازمان باید در نظر گرفته شود تا آرامش کارکنان در کنار اهداف سازمان براورده شود.

منبع: HBR

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ذخیره پست
پسندیدن