جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

0

طبیعی است که سگ‌ها نفس نفس بزنند، به خصوص زمانی که گرم، هیجان زده یا پرانرژی هستند. اما نفس نفس زدن شدید متفاوت است و ممکن است نشانه‌ای از وجود یک مشکل سلامتی مزمن باشد. سگ‌ها به نفس نفس زدن به عنوان وسیله اصلی خود برای خلاص شدن از گرمای اضافی بدن متکی هستند. نفس نفس زدن باعث تبخیر آب و گرما در سطوح مرطوب ریه‌ها، زبان و سطوح داخل دهان می‌شود.

بنابراین از نظر فیزیولوژیکی منطقی است که سگ در یک روز گرم یا بعد از ورزش، نفس نفس بزند. سگ‌ها غدد عرق را در قسمت زیرین پنجه‌ها و داخل گوش‌های‌شان دارند، اما این غدد دارای قابلیت خنک‌کنندگی بالایی نیستند. اما علل شایع نفس نفس زدن شدید در سگ‌ها چیست؟ در مورد آنها چه می‌توان کرد؟ زمان مراجعه به دامپزشک چه زمانی است؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ می‌دهیم:

تشخیص نفس نفس زدن غیرطبیعی سگ

نفس نفس زدن زمانی غیر طبیعی تلقی می‌شود که به دلایلی غیر از اتلاف گرما رخ دهد و با یک یا چند مورد از ویژگی‌های زیر قابل تشخیص است:

  • در مقایسه با الگوی طبیعی نفس نفس زدن سگ بیش از حد و شدید به نظر می‌رسد.
  • در زمان‌های نامناسب و غیرمعمول (زمانی که سگ بیش از حد گرم نیست) رخ می‌دهد.
  • صدای نفس نفس زدن تندتر و بلندتر از حد معمول به نظر می‌رسد.
  • تعداد نفس نفس زدن در روز بیش‌تر از همیشه به نظر می‌رسد.

علت‌های رایج نفس نفس زدن شدید سگ

سگ‌ها بسته به جثه‌شان بین ده تا 30 نفس در دقیقه می‌کشند. شما به عنوان صاحب سگ باید با نحوه تنفس و نفس نفس زدن روزانه سگ خود آشنا شوید تا سریعتر متوجه تغییرات مشکوک شوید. برخی از دلایل متداول که سگپ‌ها به شدت نفس نفس می زنند عبارتند از:

گرمازدگی یا مسمومیت: طبیعی است که سگ بعد از ورزش سخت‌تر نفس بکشد یا نفس نفس بزند. و برخی از نژادها مانند بوستون تریر، بولداگ و پاگ به دلیل پوزه کوتاه‌شان مستعد تنفس سنگین‌تر نسبت به سگ‌های دیگر هستند. با این حال، نفس نفس زدن شدید ممکن است نشانه گرمازدگی باشد.

مشاهده
بهترین نژادهای سگ برای نگهداری در خانه و آپارتمان

هیجان یا استرس: نفس نفس زدن ممکن است ربطی به دمای بدن نداشته باشد. بسیاری از سگ‌ها وقتی ترس، اضطراب یا استرس را تجربه می‌کنند، نفس نفس می‌زنند. به عنوان مثال می‌توان به ماشین سواری، آتش بازی، اضطراب جدایی، بازدید از دامپزشک و سایر رویدادهای استرس‌زا اشاره کرد. به زبان بدن سگ خود توجه کنید تا به شما کمک کند تشخیص دهید که آیا سگ شما علائم ترس یا هر نوع ناراحتی دیگری را نشان می‌دهد یا خیر. درک علت ترس یا اضطراب در سگ شما می‌تواند به شما کمک کند تا این حوادث را به حداقل برسانید. اگر به نظر می‌رسد نفس نفس زدن با ترس، اضطراب یا استرس مرتبط است، بهتر است سگ خود را در اسرع وقت از موقعیتی که هستید، خارج کنید.

بازی: نفس نفس زدن ممکن است به سادگی نشانه شادی در سگ شما باشد. اگر چنین است، بقیه زبان بدن سگ شما نیز منعکس کننده این روحیه شاد است. دم معمولا با خوشحالی تکان می‌خورد. بدن و ویژگی‌های صورت سگ شما نیز تا حدودی آرام خواهد بود. چشم‌ها روشن و شاد به نظر می‌رسند. هنگامی که همه چیز آرام شد، نفس نفس زدن کند می‌شود و در نهایت متوقف می‌شود. ادامه نفس نفس زدن خفیف با دهان باز و چشمان روشن در یک سگ آرام و راضی طبیعی است. در واقع، بسیاری از مردم این را یک لبخند سگی می‌دانند.

درد یا ناراحتی: سگ‌ها در پنهان کردن درد و بیماری از انسان بسیار خوب هستند. برخی از سگ‌ها بیشتر از دیگران تلاش می‌کنند تا ناراحتی خود را پنهان کنند. با این حال وقتی آنها به سطح معینی از ناراحتی می‌رسند، اغلب نمی‌توانند علائمی مانند نفس نفس زدن را پنهان کنند. به دنبال علائم دیگر بیماری یا درد، مانند استفراغ، بی‌اشتهایی، اسهال، بی‌حالی، لنگیدن و سایر تغییرات رفتاری باشید. اگر شک دارید که سگ شما بیمار یا مجروح است با دامپزشک خود تماس بگیرید.

مشاهده
رایج‌ترین دلایل بوی بد سگ و نحوه درمان آن

مشکلات جسمی: نفس نفس زدن ممکن است به دلیل برخی از عوارض جسمانی نیز اتفاق بیفتد، مانند:

  • سگ هایی که تب بالایی دارند ممکن است برای کاهش دمای بدن‌شان نفس نفس بزنند.
  • داروهایی که دامپزشک تجویز می‌کند ممکن است تنفس را تشدید یا نفس نفس زدن را سریع کند.
  • شکم بسیار پر یا نفخ نیز ممکن است باعث شود سگ شما نفس نفس بزند.
  • بیماری کوشینگ که با تولید بیش از حد هورمون استرس کورتیزول ایجاد می‌شود، می‌تواند باعث نفس نفس زدن بیش از حد شود.
  • فلج حنجره، وضعیتی که در آن عضلات باز و بسته کننده حنجره در پشت گلو ضعیف یا فلج می‌شوند، نیز یکی دیگر از دلایل نفس نفس زدن است. این عارضه در سگ‌های نژاد متوسط تا بزرگ مانند لابرادور رتریورها شایع‌تر است. در این وضعیت نفس نفس زدن اغلب با صدای بلند خس خس سینه نیز همراه است.
  • نارسایی قلبی نیز می‌تواند باعث ایجاد نفس نفس زدن شدید سگ شود. وقتی قلب کار پمپاژ خون در بدن را به درستی انجام ندهد، بافت‌ها از اکسیژن محروم می‌شوند. یکی از بهترین راه‌ها برای اصلاح این کاهش اکسیژن، افزایش تعداد تنفس است که اغلب منجر به نفس نفس زدن شدید می‌شود.
  • بیماری ریوی دیگر علت تشدید نفس نفس زدن در سگ‌هاست. ریه‌ها محل انتقال اکسیژن به جریان خون هستند. وقتی بیماری ریوی از بروز این اتفاق جلوگیری می‌کند، سگ با کمبود اکسیژن مواجه می‌شود. درست مانند نارسایی قلبی، واکنش طبیعی سگ این است که سریع‌تر و سخت‌تر نفس بکشد که به نفس نفس زدن بیش از حد تبدیل می‌شود.
  • کم خونی با کاهش تعداد گلبول‌های قرمز اتفاق می‌افتد. با توجه به اینکه گلبول‌های قرمز مسئول انتقال اکسیژن به بافت‌های بدن هستند، منطقی است که کم خونی متوسط یا شدید منجر به کمبود اکسیژن شود. درست مانند نارسایی قلبی و بیماری ریوی، واکنش طبیعی سگ به این امر، تشدید تنفس است.

برطرف کردن و درمان نفس نفس زدن شدید سگ

اگر می‌بینید که سگ‌تان نفس نفس می‌زند، اول برخی نشانه‌ها را در ذهن‌تان مرور کنید. با پرسیدن اینکه آیا روز گرمی است؟ آیا سگ اخیرا تحرک داشته؟ سگ مضطرب است؟ علت ایجاد اضطراب چیست؟ اگر علت اصلی را پیدا کنید، بهتر می‌توانید موقعیت را مدیریت کنید.

مشاهده
چرا سگ همه‌چیز را می‌جود؟ | بررسی علت‌ها و راه‌حل

گرمازدگی یکی از عوامل بسیار شایع برای نفس نفس زدن شدید سگ است. در طول روزهای گرم یا مرطوب، همیشه برای جلوگیری از گرمای بیش از حد مراقب باشید، از ورزش کردن در گرمترین قسمت‌های روز خودداری کنید و هرگز آنها را در ماشین گرم یا مناطقی از خانه که ممکن است به سرعت گرم شوند، نگذارید.

علائم گرمازدگی عبارتند از نفس نفس زدن بیش از حد، چشم‌های شیشه‌ای، ضعف، ضربان قلب سریع، ترشح آب دهان، تشنج، استفراغ و اسهال. اگر فکر می‌کنید سگ شما ممکن است گرمازدگی داشته باشد، این اقدامات را مورد نظر قرار دهید:

  • سگ خود را به داخل خانه یا به یک نقطه سایه منتقل کنید.
  • سگ خود را با آب خنک (از آب بسیار سرد که رگ‌های خونی را منقبض می‌کند خودداری کنید) بشویید یا حوله‌ سرد روی سینه، گردن و سر سگ‌تان قرار دهید.
  • به سگ خود آب خنک و نه سرد بدهید. یا به آنها تکه‌های یخ بدهید تا لیس بزنند.
  • به آنها زمان و فضای لازم را بدهید تا آرام و خنک شوند.
  • اگر مجبورید سگ خود را به دامپزشکی ببرید، کولر ماشین خود را روشن کنید.

بهترین راه برای مدیریت گرمازدگی اجتناب از آن است. هرگز حیوان خانگی خود را در ماشین پارک شده رها نکنید. بهتر است حیوان خانگی خود را در خانه رها کنید تا در خطر گرمازدگی.

چه زمانی به دامپزشک مراجعه کنیم؟

به یاد داشته باشید، نفس نفس زدن برای سگ پس از ورزش، هیجان یا زمانی که هوا گرم است طبیعی است. اما در صورت وجود هر یک از موارد زیر فورا با دامپزشک خود تماس بگیرید:

  • نفس نفس زدن سگ شما ناگهان شروع می شود.
  • سگ شما جز تنفس شدید نشانه‌های دیگر درد را نیز دارد.
  • نفس نفس زدن مداوم و شدید است و متوقف نمی‌شود.
  • زبان یا لثه سگ شما آبی، بنفش یا سفید به نظر می‌رسد. (علامت مهمی که نشان می‌دهد حیوان خانگی شما اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند.)

باید به نفس نفس زدن غیر طبیعی سگ توجه کنید و آن را جدی بگیرید! هر چه زودتر علت نفس نفس زدن غیرطبیعی کشف شود، احتمال رسیدن به یک درمان و کسب نتیجه خوب بیشتر می‌شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ذخیره پست
پسندیدن